Datorita faptului ca i Occident s-a renuntat de mult la obiceiul de a consuma apa de la retea, i ultimii ani, productia si cererea de apa minerala imbuteliata au crescut spectaculos pe plan mondial. Aceasta situatie este tot mai evidenta si i Rominia. Afirmatia este sustinuta de cifre care atesta cresterea constanta a productiei, lucru care a fost posibil datorita costului redus al materiei prime si consumului redus de energie, dar si fluxului tehnologic simplu, nepoluant si investitiilor realizate i acest domeniu de activitate. La acestea se adauga si cererea tot mai mare din partea populatiei, cerere motivata, i primul rind, de calitatea idoielnica a apei de la robinet. Astfel, conform informatiilor puse la dispozitie de Organizatia Patronala a Apelor Minerale (OPAM), i perioada 1993-1999, cantitatea anuala de apa minerala imbuteliata a crescut de la 115 milioane litri la 656 milioane litri, ceea ce iseamna 26 litri/locuitor/an.
Trendul ascendent se va mentine si i perioada urmatoare, avind i vedere faptul ca i acest an, i special i lunile mai-septembrie, solicitarile consumatorilor au fost mai mari decit posibilitatile producatorilor autohtoni. Lipsa permanenta a apei potabile i unele zone ale tarii, seceta si canicula au contribuit din plin la aceasta criza. Eliminind din statistica pe cei carora li se distribuie gratuit, la locul de munca, apa minerala din cauza temperaturilor foarte ialte sau a faptului ca sunt afectati de inundatii, ramine un procentaj foarte scazut de consumatori permanenti, ceea ce se traduce itr-un consum de 13-14 litri /locuitor/an, apreciaza Dumitru Balan, director executiv la OPAM.
Pentru a avea o imagine cit de cit obiectiva a pietei apelor minerale, am recurs la mai multe surse de informare, dupa cum se observa din tabelele alaturate si din infografie.
Izvorul Minunilor este i fruntea topului
in ceea ce priveste consumul casnic (adica ceea ce s-a cumparat pentru a fi consumat i casa), GfK Rominia – Institut de Cercetare de Piata – ne informeaza ca acesta a crescut i volum i ianuarie – iunie 2000 cu 50% fata de aceeasi perioada a anului trecut.
„Liderul pietei i 1999, Borsec, a iregistrat o scadere procentuala i prima jumatate a anului 2000, de la 30% la 23%. Aceasta scadere s-a petrecut i favoarea urmatorului clasat, European Drinks, care a crescut de la 7% (ian. – iun. 1999) la 23% (ian. – iun. 2000)”, afirma Andi Dumitrescu, director cercetare panel la GfK Rominia.
in primul semestru 2000, distributia i functie de tipul de magazin a fost urmatoarea: buticuri – 39%, alimentare – 23%, chioscuri – 8%, tarabe, piete si angrouri – 9%.
Daca i mediul rural se afla 45% din gospodarii, acestea acopera doar 25% din consumul casnic, restul de 75% reprezentind consumul urban (55% din gospodarii). Populatiei Bucurestiului, reprezentind 10% din totalul gospodariilor, ii revine 18% din consum.
A