Vom avea o nouă autostradă. Ministrul Transporturilor a anunțat că România și Serbia vor semna un acord care vizează autostrada Timișoara – Belgrad. Sorin Grindeanu, a precizat că a avut o întâlnire de lucru cu partea sârbă, la Moraviţa. În cadrul acestei reuniuni a analizat construirea viitoarei autostrăzi Timişoara-Belgrad.

Potrivit lui Sorin Grindeanu, acordul între cele două părţi va fi semnat la sfârşitul lunii martie, pentru a intra în etapele următoare ale proiectului.

“Spuneam în urmă cu două săptămâni că mai există câteva lucruri care trebuie să fie depăşite pentru ca proiectul să intre pe făgaşul normal, să putem face licitaţia pentru execuţie şi să intre în etapele următoare. Au fost depăşite, iar în următoarele două săptămâni urmează să se finalizeze acordul bilateral dintre România şi Serbia, astfel încât la vizita mea de la sfârşitul lunii martie – începutul lunii aprilie, pe care o voi avea la Belgrad, să pot semna acest acord bilateral cu omologul sârb, iar ultimele semne de întrebare legate de realizarea acestui proiect să fie înlăturate şi să intrăm în linie dreaptă pentru realizarea lui”, a afirmat Sorin Grindeanu.

Când va fi gata autostrada Timișoara-Belgrad

Ministrul Transporturilor a garantat că drumul de legătură între cele două oraşe nu va fi unul de tip expres, în partea română, cu câte o bandă pe sens, ci va fi o autostradă. Valoarea studiul de fezabilitate trece de 14.000.000 de lei şi este finanţat prin POIM 2014-2020, cu 85% contribuţie UE şi 15% contribuţie proprie. Durata contractului pentru realizarea studiului de fezabilitate este de 32 de luni.

La sfârșitul anului trecut, în noiembrie, se spunea că Serbia a pornit accesul pe autostrada spre Timișoara. Deși interesul pentru imobiliare al cetățenilor din România este în creștere, autostrada din Timișoara stagna. Oficialii din județul Timiș se aflau în mijlocul unor dispute pe acest proiect. La mijloc ar fi interesele imobiliare, dar și nereguli precum trecerea autostrăzii prin mijlocul unor case deja construite.

Ce se întâmpla la sfârșitul anului trecut

România nu a finalizat autostrada ce pornește din Timișoara spre granița cu Serbia, însă, pe teritoriul vecin, situația este altfel. Sârbii au demarat lucrările fără a întâmpina probleme. Deja au dau drumul autostrăzii spre municipiul județului Timiș. În acel moment se pregătea selecția companiei care va realiza studiul de prefezabilitate al noii autostrăzi. Drumul va lega Pancevo de Vrsac, adică spre România, unde ar trebui să se lege de autostrada realizată de noi.

Sârbii publicaseră deja anunțul prin care compania publică „Drumuri Serbia” căuta o firmă care să se ocupe de realizarea studiului de prefezabilitate al autostrăzii E 70. Porțiunea ce urmează să fie cercetată se va întinde între Pancevo, Vrsac și granița cu țara noastră. La acest moment, erau depuse două oferte de la o firmă din Belgrad și una din Novi Sad. În perioada următoare urma să se realizeze selecția și anunțarea companiei câștigătoare. Societatea de specialitate desemnată pentru acest proiect avea la dispoziție 110 zile pentru realizarea studiului de prefezabilitate al noii autostrăzi.

În România lucrurile erau fix opuse. La acel moment, oficialii de la Ministerul Transporturilor, reprezentanții Consiliul Județean Timiș și conducerea primăriei din Timișoara, dar și responsabilii din localitățile de pe amplasamentul autostrăzii se ceartau asupra traseului urmat de aceasta. La mijlocul disputei se aflau interesele imobiliare, dar și nereguli precum trecerea autostrăzii prin mijlocul unor case deja construite. Cauza acestor neînțelegeri ar fi fost lipsa de informații actualizate venite din București sau în birourile consultanților care se ocupă de proiect.