produselor alimentare a inregistrat o rata de crestere mai redusa, de 25%, comparativ cu 23% in cazul bauturilor. Conform cercetarii MEMBR, piata produselor nealimentare a crescut la o rata aproape egala in volum si valoare, 17%, respectiv 16%.In perioada mentionata, romanii au savurat cu 35% mai multe bauturi nealcoolice si cu 10% mai multe bauturi alcoolice. Cresterile valorice sunt foarte apropiate, de 24% si, respectiv, 22%. Acest fapt a condus la o crestere a importantei bauturilor nealcoolice in piata bauturilor cu 4,9% in volum si cu 0,3% din punct de vedere valoric.Piata produselor alimentare a cunoscut in perioada mentionata evolutii similare pe cele doua grupe ale sale, a produselor pe baza de grasime si a altor produse alimentare. Aceasta din urma a crescut la o rata mai mare atat in volum cat si ca valoare absoluta a vanzarilor in euro, comparativ cu grupa produselor pe baza de grasime, 22% comparativ cu 17% in volum de bucati vandute, respectiv 32% comparativ cu 12% in ceea ce priveste valoarea absoluta a vanzarilor in euro. Aceste evolutii au condus la o crestere a importantei grupei altor produse alimentare in cadrul pietei produselor alimentare, cu 0,7 % in volum si 3,6 % in valoare.In cadrul pietei produselor nealimentare, grupa produselor cosmetice si de ingrijire personala si grupa altor produse nealimentare au crescut la o rata aproape egala in ceea ce priveste volumul de bucati vandute (21%, respectiv 20%). Dar cosmeticele au cunoscut o crestere mult mai mare in ceea ce priveste valoarea vanzarilor (21% comparativ cu 5% pentru grupa altor produse nealimentare). Detergentii au cunoscut cresteri la rate aproape egale in ceea ce priveste volumul de bucati vandute si valoarea absoluta a vanzarilor in euro (12%, respectiv 14%). Cosmeticele reprezinta singura grupa a carei importanta a crescut in cadrul pietei produselor nealimentare atat in volum de bucati vandute cat si in valoare absoluta a vanzarilor in euro (+1,6 puncte procentuale, respectiv +2,1 puncte procentuale). Vanzarile de detergenti au crescut cu 14% din punctul de vedere al vanzarilor in euro si cu 12% din punctul de vedere al volumului. Ponderea detergentilor a scazut atat din punct de vedere valoric, cat si al volumului. „Cred ca piata bunurilor de larg consum va continua sa creasca, in special in cazul produselor alimentare”, apreciaza Marius Caluian, Group Account Manager, MEMRB Romania. Potrivit acestuia, producatorii locali vor avea o importanta din ce in ce mai mare, iar piata se va dezvolta si ca urmare a cresterii economice pe ansamblu. In acest an, vom vedea, potrivit lui Caluian, mai multe investitii din partea producatorilor multinationali, iar marcile private (ale distribuitorilor) vor avea o importanta din ce in ce mai mare, in timp ce micii comercianti vor avea de suferit.”Putem spune ca „semne bune anul are” pentru comertul modern. Deja si-au anuntat intrarea pe piata mai multe lanturi de discont in primavara lui 2005″, mai spune Caluian. Aceste evolutii vor duce, potrivit aceleasi surse, la o scadere a numarului de magazine alimentare pe ansamblu, concomitent cu marirea suprafetei medii de vanzare.

Categorii de produse analizate
· Bauturi alcoolice: brandy, bere, vin, sampanie, vermut, bitter
· Bauturi nealcoolice: cafea, ceai, apa minerala, ciocolata calda, cacao
· Produse pe baza de grasime: unt, margarina, ulei pentru gatit
· Alte produse alimentare: cereale pentru micul dejun, mincare la conserva, ciocolata, napolitane, ketchup, mustar, paste fainoase, brinza procesata, crema de brinza, condimente universale, supe deshidratate, cuburi pentru gatit, iaurt, lapte batut
· Detergenti: detergenti pentru rufe, detergenti pentru vase, balsam de rufe
· Produse cosmetice si de igrijire personala: gel de dus si spumant de baie, produse pentru igrijirea tenului, parfum, vopsea de par, produse pentru igrijirea corpului, sampon, produse de igiena intima pentru femei, sapun de toaleta
· Alte produse nealimentare: produse pentru improspatarea aerului din locuinta, scutece de unica folosinta, produse pentru igrijirea mobilei, insecticide, produse pentru igrijirea toaletei