În general, cazinourile reprezintă o destinaţie pentru oamenii bogaţi, atraşi în primul rând nu atât de mirajul unui câştig imediat, cât de un sentiment de aventură, dublat de un anumit gust al riscului.

Se spune că, dacă chiar vrei să câştigi la jocuri, trebuie să fii patronul unui cazinou. La fel ca băncile, cazinourile nu pierd niciodată. Dar jucătorii nu se gândesc numai la bani – le place să se distreze, să rişte şi să simtă cum e să fii tratat ca un om bogat. De acest lucru şi-au dat seama şi companiile, care, în încercarea de a-şi fideliza sau recompensa angajaţii, recurg la metode din ce în ce mai inovatoare. Astfel, teambuildingul la cazinou, o practică destul de des întâlnită în Vest, a devenit o variantă interesantă şi pentru firmele româneşti. „Am primit semnale că lumea vrea ceva inedit. Cazinoul e o locaţie căutată pentru evenimente şi, la un moment dat, ne-am spus că am putea aduce ceva nou – după cina servită în restaurant, experienţa de cazinou“, explică Andrei Frimescu, marketing and PR manager al Casino Palace.

La cazinou se organizează multe tipuri de evenimente, de obicei cu ocazia diverselor sărbători. De exemplu, la Grand Casino angajatele Tuborg au petrecut de 8 Martie, iar la Casino Palace, compania Bosch a organizat o întâlnire anuală cu colaboratorii din reţea. „Doream să le oferim o experienţă interesantă şi plăcută, de care să-şi aducă aminte. Atmosfera de cazinou e cu totul aparte şi, cu această ocazie, mulţi dintre partenerii noştri au intrat pentru prima dată într-un cazinou“, povesteşte Vladimir Severin, responsabil de marketing al Junkers, divizie a grupului Bosch.

Serviciile de care beneficiază angajaţii trimişi de companie la mesele de joc acoperă o gamă diversă. Petrecerea începe, de obicei, cu o masă festivă în restaurantul cazinoului, după care se merge în sălile de joc. „Angajaţii primesc din partea companiei o sumă de bani care poate fi jucată şi această sumă este, de regulă, dublată de cazinou. Pe măsură ce jocul se «încinge», angajaţii pot schimba şi proprii lor bani“, explică Sorin Constantinescu, manager Grand Casino şi preşedintele Asociaţiei Cazinourilor din România. În timp ce angajaţii pun în joc sumele de bani oferite de companie, ei mai primesc şi băuturi sau aperitive gratis, la alegere şi indiferent de cantitate. Sumele puse la dispoziţie de companie pentru joc sunt de obicei în jurul a 30 de euro de persoană, scopul declarat nefiind câştigul, ci experienţa plăcută pe care aceştia ar trebui să o cunoască.

Cu toate acestea, unii angajaţi au plecat acasă cu bani frumoşi, în timp ce alţii au avut ocazia să facă acte caritabile. „La un moment dat, angajaţii unei companii de medicamente au adunat câştigurile realizate pentru a le dona unui spital“, îşi aminteşte Frimescu. La prima vedere, cazinourile nu rămân cu prea multe de pe urma acestor evenimente – se joacă bani puţini, iar jucătorii au nevoie de o atenţie specială din partea personalului. Există însă şi avantaje: pentru cazinouri, petrecerile de companie sunt o bună modalitate de a-şi face publicitate şi, de multe ori, acestea îşi formează viitorii clienţi permanenţi. Iar în ceea ce-i priveşte pe angajaţii companiilor, experienţa lor este cu siguranţă inedită: „Invitaţii experimentează o lume plină de emoţie, provocare şi amuzament, în care foşnetul cărţilor, zgomotul bilei ce punctează numărul câştigător la ruletă sau melodiile de la slots machines oferă fascinaţia jocului şi petrecerii“, conchide Sorin Constantinescu.

Cum joacă românii la cazinou

COSTURI În funcţie de meniul ales şi de suma acordată pentru joc, un eveniment „dinner&casino“, aşa cum este el numit de către organizatori, poate să coste compania între 70 şi 150 de euro pentru fiecare angajat.

INTRAREA Sumele oferite de companie angajaţilor pentru a fi jucate sunt destul de mici, de obicei în jurul a 30 de euro de persoană. În cazul în care aceştia câştigă, pot să păstreze banii. De asemenea, dacă pierd suma iniţială pot să continue jocul cu bani proprii.

PIAŢA Cele 20 de cazinouri din România – 10 din Bucureşti şi alte 10 din provincie – au avut în 2006 o cifră de afaceri de peste 100 de milioane de dolari. Indiferent de câştigurile jucătorilor, cazinoul păstrează 25%-30% din suma rulată la jocurile de cărţi şi 5% la ruletă.

FIDELIZARE Pentru a-şi fideliza clienţii, cazinourile le pun la dispoziţie o serie de servicii suplimentare. Astfel, bufetul este gratuit pentru jucători, aceştia având posibilitatea să aleagă între variatele specialităţi culinare din meniu. De asemenea, în timp ce se află la mesele de joc, clienţii pot primi din partea casei cafea şi băuturi răcoritoare sau alcoolice.

ATRACŢII Printre jocurile puse la dispoziţie de către cazinouri, cel mai incitant este considerat ruleta americană, dar clienţii joacă şi blackjack sau diverse variante de poker.