ANAF a publicat lista criteriilor pentru evaluarea riscului fiscal
ANAF și Autoritatea Vamală Română au emis Ordinul comun nr. 1826/2372/2025, prin care au fost stabilite noile criterii pentru evaluarea riscului fiscal. Astfel, companiile cu un nivel ridicat de risc fiscal vor fi identificate pe baza criteriilor detaliate în acest document.
Potrivit actului normativ publicat în Monitorul Oficial, operatorii economici care au obținut autorizații și/sau au fost înregistrați pentru comercializarea produselor accizabile în ultimele 12 luni sunt considerați firme cu risc fiscal ridicat. Excepție fac cei care și-au reînnoit autorizațiile obținute anterior în aceeași perioadă de 12 luni, care nu vor mai fi încadrati în această categorie.
Alte firme monitorizate de ANAF
Alte categorii de companii care vor fi atent monitorizate de Fisc includ:
- firmele care și-au declarat domiciliul fiscal la adresa unui cabinet de avocatură
- societățile cu un istoric fiscal necorespunzător, care se regăsesc în una dintre următoarele situații:
a) care în ultimii cinci ani au acumulat obligații fiscale restante către bugetul general consolidat, reprezentând datorii administrate de Agenția Națională de Administrare Fiscală, conform definiției din art. 157 al Legii nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală, cu modificările și completările ulterioare, și pentru care s-a dispus executarea garanției;
b) care în ultimele 12 luni au depus declarațiile fiscale cu o întârziere mai mare de 5 zile față de termenul legal;
c) care în ultimii cinci ani au beneficiat de eșalonări sau restructurări ale obligațiilor de plată și care se regăsesc în una dintre următoarele situații:
(i) nu au respectat termenele stabilite în graficul de eșalonare sau de plată, chiar dacă acestea au fost achitate în perioada suplimentară prevăzută de lege;
(ii) nu au achitat obligațiile fiscale declarate după acordarea eșalonării și/sau restructurării în termenul legal, chiar dacă plata a fost realizată în termenul suplimentar reglementat de lege;
(iii) au înregistrat alte obligații fiscale sau bugetare, diferite de cele menționate la punctele (i) și (ii), care reprezintă o condiție pentru menținerea valabilității eșalonării și/sau restructurării la plată;
(iv) și-au pierdut valabilitatea eșalonarea și/sau restructurarea la plată, dar au cerut, conform legii, menținerea acesteia;
d) care au asociați majoritari și/sau administratori care, în ultimii 10 ani, au fost implicați ca asociați sau administratori în societăți autorizate și/sau înregistrate în domeniul comercializării produselor accizabile, iar autorizațiile sau atestatele acestor societăți au fost revocate, iar acestea se încadrează în una dintre următoarele situații:
(i) la data radierii sau cesionării părților sociale sau acțiunilor, societățile în cauză aveau obligații fiscale restante la bugetul general consolidat, administrate de Agenția Națională de Administrare Fiscală;
(ii) asupra societăților a fost deschisă procedura insolvenței, inclusiv perioada de observație, reorganizarea judiciară sau falimentul;
e) care au cerut restituirea sau compensarea unor sume de bani din bugetul general consolidat, iar în urma verificărilor efectuate de autoritățile fiscale s-a constatat că pentru cel puțin 25% din suma solicitată nu există drept de restituire;
f) care nu dispun de fonduri financiare suficiente pentru a acoperi achizițiile lunare de produse accizabile.
În cazul în care, în urma verificărilor efectuate de organele fiscale, se constată că un operator economic autorizat și/sau înregistrat, inițial neînclus în categoria de risc fiscal ridicat, se încadrează ulterior într-unul dintre criteriile de risc prevăzute la art. 1, această situație trebuie comunicată, în termen de cel mult 5 zile, Agenției Naționale de Administrare Fiscală — Direcția Generală Antifraudă Fiscală — structura centrală, pentru a fi analizată și pentru a informa autoritatea vamală teritorială competentă.