Digitalizarea ANAF continuă

ANAF a anunțat vineri că va continua măsurile de digitalizare a activității instituției și implementează programul e-Sigiliu. Acesta va permite monitorizarea transporturilor suspectate de evaziune fiscală. În plus, se achiziționează camere de luat vederi ce vor fi instalate în punctele de trecere a frontierei.

vama giurgiu 1
Vama Giurgiu

Conform ANAF, în perioada 2023 și în primele luni din 2024, au fost înregistrate peste 19 milioane de transporturi în sistemul RO e-Transport. Majoritatea au fost transporturi naționale.

”Digitalizarea serviciilor publice reprezintă o prioritate, iar ANAF depune eforturi considerabile în vederea implementării în paralel a mai multor programe informatice. În această arhitectură, Sistemul RO e-Transport îşi propune să revoluţioneze abordarea transporturilor rutiere de bunuri din perspectiva combaterii evaziunii fiscale, pentru aceasta operaţionalizându-se modulele de analiză complexă de risc, pe fondul acumulării de informaţii în baza de date specifică. Subliniem faptul că, de la punerea în funcţiune a RO e-Transport, analizele de risc efectuate au evoluat din perspectiva gradului de complexitate proporţional cu volumul de date înregistrat”, a transmis, vineri, ANAF, într-un comunicat de presă.

Programul e-Sigiliu va fi dezvoltat

Conform sursei citate, împreună cu Autoritatea Vamală, ANAF dezvoltă programul e-Sigiliu. Asta, ca parte integrantă din RO e-Transport. Acesta va facilita monitorizarea în timp real a mijloacelor de transport marfă suspecte să fie implicate în mecanisme complexe de evaziune fiscală. Agenția transmite că un alt demers menit să dezvolte capabilitățile RO e-Transport este inițierea unei achiziții publice de camere de luat vederi de tip LPR. Acestea urmează să fie montate în punctele de trecere a frontierei de stat a României. În locurile unde nu există acoperire cu camerele de luat vederi ale CNAIR. Ca parte a extinderii sistemului RO e-Transport.

Administrația fiscală arată că vor fi adoptate măsuri pentru optimizarea fluxurilor informaționale interne. Va fi implicat în acest proces în mod constant și mediul de afaceri, care a fost consultat în mod constant.

”În urma consultărilor, au rezultat inclusiv modificări legislative în sensul armonizării obiectivelor urmărite de ANAF cu realitatea din teren descrisă de partenerii de dialog.Pentru eficientizarea activităţii, ANAF-DGAF a început un program complex de reorganizare prin reaşezarea inspectorilor din departamentele de verificări ale achiziţiilor intracomunitare în structuri RO e-Transport (concepute a derula activităţi cu o flexibilitate şi dinamică deosebite) ca măsuri de implementare imediată a strategiei de combatere a evaziunii fiscale cu TVA intracomunitară”, a mai transmis instituția.

Conform datelor transmise de instituție, în anul 2023 și la începutul anului 2024, în cadrul specificului RO e-Transport, au fost verificați 2.095 de contribuabili, iar sancțiuni contravenționale în valoare totală de 119.151.424 de lei au fost aplicate (din care 98,46%, respectiv 114.931.733 de lei, pentru nerespectarea legislației RO e-Transport – OUG nr. 41/2022). ANAF menționează că implicațiile fiscale estimate se ridică la 67.353.726 de lei.

Agenția a mai transmis că în ceea ce privește numărul de înregistrări din RO e-Transport, 19.195.733, o pondere covârșitoare o reprezintă transporturile efectuate pe teritoriul național, adică 18.508.815, ceea ce reprezintă 96%. Restul înregistrărilor sunt reprezentate în special de Achiziții Intracomunitare (AIC) – 353.513, Livrări Intracomunitare (LIC) – 134.745, Importuri (IMP) – 56.192 și Exporturi (EXP) – 30.022.