Amenzi și opriri de activitate pe litoral în urma controalelor ANPC
Între 28 iulie și 2 august, comisarii de la Protecția Consumatorilor (ANPC), care lucrează pe litoral în cadrul Comandamentului Litoral 2025, au făcut 205 controale în stațiunile de la mare, pentru a verifica dacă se respectă legea.
„Şi în această vară, prin activitatea Comandamentului Litoral ANPC 2025, demonstrăm că protecţia consumatorilor nu este opţională, ci o prioritate. Acţiunile de control desfăşurate pe litoralul românesc reflectă angajamentul nostru ferm de a interveni rapid şi eficient ori de câte ori drepturile consumatorilor sunt încălcate. Suntem hotărâţi să asigurăm un mediu comercial sigur şi corect, iar sancţiunile aplicate sunt dovada clară că toleranţa faţă de abateri este zero”, ne spune Sebastian Hotca, preşedintele interimar ANPC.

Ce au descoperit:
- Au dat 166 de amenzi, în total de aproximativ 800.000 lei.
- Au dat 103 avertismente.
- Au oprit definitiv de la vânzare produse care nu respectau regulile, în valoare de 60.000 lei.
- Au oprit temporar alte produse de la vânzare, în valoare de 80.000 lei.
- La 29 de firme, au oprit activitatea până când își rezolvă problemele.
Cele mai mari probleme găsite au fost:
- Vânzarea unor produse periculoase, cum ar fi kendama (care pot provoca accidente) sau tatuaje care pot da alergii.
- Jucării fără informații corecte sau fără marcajul CE (care arată că sunt sigure conform regulilor UE).
- Servicii oferite în locuri neautorizate.
- Aparatele de măsurat (ex: cântare) nu erau verificate corect.
- Lipsa documentelor care arată clasificarea spațiilor de cazare.
- Condiții proaste în camere: lenjerie murdară sau neconformă, băi foarte murdare.
Alimente periculoase și informare deficitară: alte nereguli descoperite de ANPC
Comisarii au mai găsit și alte probleme:
- Alimente nesigure, fără etichete sau informații despre ce sunt și cum trebuie păstrate, ținute în condiții necorespunzătoare.
- Legume și fructe stricate, care nu mai erau bune de mâncat.
- Unele firme foloseau ustensile vechi, uzate și congelatoare pline de gheață murdară.
- Unele alimente nu aveau trecute alergenii (substanțe care pot provoca alergii).
De asemenea, au fost descoperite probleme legate de informațiile oferite clienților:
- Lipsa traducerilor în limba română, la produse și instrucțiuni.
- Nu erau menționate perioadele promoționale (cât timp țin reducerile).
- Suveniruri vândute fără etichete, fără informații despre întreținere.
- Etichete incomplete la produse textile – nu scria din ce material sunt făcute sau informațiile erau doar în altă limbă.