Mallul din Braşov se construieşte în locul fostei platforme industriale Hidromecanica, care a rămas un teren de circa patru hectare, achiziţionat în 2010 de operatorul hipermarketurilor Cora şi vândut în pierdere către AFI Europe în 2015 pentru 9,7 mil. euro.

AFI Braşov va avea o supraţa comercială de 45.000 mp, iar prima clădire de birouri 13.000 mp. Ambele au ca termen de finalizare primul trimestru din 2019.

Dezvoltatorul proiectului a anunţat că are chiriaşi pentru 80% din suprafaţa mallului. Carrefour va ocupa 6.500 mp, în timp ce grupul spaniol Inditex va aduce pe o suprafaţă de 7.000 mp, brandurile sale Zara, Bershka, Stradivarius, Pull and Bear, Oysho şi Zara Home.

Alte branduri internaţionale care au semnat pre-contracte sunt Sephora, Tommy Hilfiger, Swarowski, Teilor, Kultho, Meli Melo, Optiplaza, Lee Cooper, Kenvelo, Tom Tailor, Intersport, Cărtureşti şi MAC. Noul centru comercial va dispune de peste 1.700 de locuri de parcare, o terasă de 3.500 mp, o zonă de cinema cu 10 săli şi un cazinou.

Acesta este al treilea centru comercial care urmează să fie dezvoltat de AFI Europe în România, după AFI Cotroceni (90.000 mp închiriabili) în Bucureşti şi AFI Ploieşti, care are o suprafaţă închiriabilă de 34.000 mp.

Povara datoriilor

Investitorul israelian traversează o perioadă agitată la nivel de acţionariat. Pentru a ţine în frâu costul datoriei bancare, compania a apelat intens la emisiunile de obligaţiuni. Acum, creditorii companiei Africa Israel Investments, care controlează indirect AFI Europe, au decis la începutul acestui an să caute un investitor dispus să preia controlul firmei. Modificarea acţionariatului ar putea determina anumite bănci care au finanţat până acum investitorul să ceară o rambursare imediată a creditelor. Suma totală a acestui tip de credite, pentru care băncile pot cere rambursarea anticipată, era de 161,2 mil. euro la finalul primului semestru, potrivit ultimului raport financiar al companiei. Mai mult, incertitudinea legată de posibilitatea schimbării controlului ar putea afecta abilitatea grupului de a face noi credite pentru proiectele sale.

 

Cert este că AFI Europe a ajuns la un grad de îndatorare de 56,6%, iar eşecul vânzării celor cinci clădiri de birouri care flanchează mallul AFI Palace Cotroceni din Bucureşti nu este un semn bun. Compania are un credit de peste 200 mil. euro de la un consorţiu bancar format din Deutsche Pfanbriefbank, Erste Group Bank şi Raiffeisen Bank luat pentru refinanţarea centrului comercial din Cotroceni; altul de 32 mil. euro de la BCR pentru finalizarea clădirilor de birouri AFI Park 2 şi 3, un împrumut de 13,4 mil. euro accesat la UniCredit Bank Austria pentru AFI Park 1 şi unul de 39 mil. euro de la Bank Leumi România folosit pentru finalizarea ultimelor două clădiri din AFI Park. De asemenea, pentru dezvoltarea mallului AFI Palace Ploieşti, compania a luat un credit de 31,92 mil. euro de la Raiffeisen Bank International Viena şi subsidiara Raiffeisen Bank Bucureşti, suplimentat cu alte 6 mil. euro.