Firmele care doresc să-şi exporte produsele sau să caute furnizori de pe diverse pieţe pot face acest lucru prin intermediul site-urilor specializate de pe internet.

În încercarea de a-şi reduce costurile, milioane de firme din întreaga lume au început în ultimii ani să caute furnizori ieftini din China. De acest trend s-a gândit să profite şi Jack Ma, un chinez care, în 1999, a fondat Alibaba.com, un portal care facilitează companiilor găsirea de parteneri din alte ţări. Soluţia oferită de tânărul antreprenor s-a dovedit a fi foarte apreciată de oamenii de afaceri din întreaga lume, din moment ce, până în prezent, pe site s-au înscris milioane de membri, iar firma Alibaba şi-a vândut luna trecută pe bursa de la Hong Kong 17% din acţiuni pentru 1,5 miliarde de dolari.

Aceasta este cea mai importantă listare la bursă a unei companii chinezeşti din domeniul internetului, iar numărul de acţiuni solicitat de investitori a fost de peste 180 de ori mai mare decât pachetul oferit la vânzare. Datorită cererii mari, valoarea de piaţă a companiei a ajuns în urma IPO la 8,8 miliarde de dolari.

Unii analişti consideră preţul prea mare, având în vedere că anul acesta cifra de afaceri a companiei va fi în jur de 300 de milioane de dolari. Cu toate acestea, investitorii sunt interesaţi de acţiunile Alibaba datorită ritmului de creştere a vânzărilor, de peste 50% pe an, şi datorită ritmului în care avansează numărul de noi membri ce se înscriu pentru a folosi această platformă. Într-o singură zi, pe site apar aproximativ 2.000 de firme noi şi se listează oferte pentru 60.000 de produse diferite. Între acestea, săptămâna trecută erau postate pe Alibaba.com şi peste 800 de anunţuri publicate de companii din România care căutau parteneri externi sau de către companii străine care caută parteneri din ţara noastră.

Oamenii de afaceri autohtoni care au folosit acest site mărturisesc, însă, că, până în prezent, rezultatele nu au fost cele aşteptate. Viorel Mihai, directorul firmei Bio Media Design, producător de echipament profesional pentru masaj, a descoperit Alibaba.com în timp ce naviga pe internet în urmă cu un an şi s-a înregistrat ca membru. „Am vrut să testez interesul potenţial al unor clienţi europeni pentru mesele noastre de masaj. Am descoperit însă că cine intră pe Alibaba.com, caută produse la preţuri de dumping, se aşteaptă la preţuri foarte mici pentru o calitate «Made in China»“, spune Viorel Mihai.

Cu toate acestea, platforma Alibaba.com poate deveni un instrument util şi pentru firmele din România, pentru că îi dă posibilitatea utilizatorului să caute foarte simplu prin ofertele a milioane de companii, folosind anumite criterii. Un om de afaceri din România, de exemplu, poate căuta un producător chinez de încălţăminte care are capacitatea să furnizeze un anumit număr de perechi de pantofi pe lună şi care are un număr de angajaţi şi o cifră de afaceri ce depăşesc anumite niveluri. În plus, pentru a limita tentativele de fraudă, întreprinzătorii au posibilitatea să observe care dintre firmele prezente pe site au fost verificate şi autentificate de o agenţie externă agreată de Alibaba.com.

Un lucru este cert: pentru a găsi parteneri de afaceri, tot mai multe firme vor apela în viitorul apropiat la soluţiile oferite de internet. Acesta este şi motivul pentru care investitorii de pe bursa din Hong Kong au supralicitat acţiunile portalului din China.

Cum se foloseşte

ACOPERIRE Pe site-ul Alibaba.com, firmele îşi pot alege furnizorii numai dintr-o anumită zonă geografică sau ţară, pot alege să lucreze numai cu producătorii şi să evite intermediarii. În acelaşi timp, pot găsi agenţi specializaţi care să le reprezinte interesele comerciale în anumite ţări.

INFORMARE Site-ul conţine şi o secţiune în care sunt prezentate târgurile importante de afaceri din lume, pentru cei care preferă să îşi întâlnească partenerii de afaceri în mediul real. În acest moment, pe site există şi o listă cu peste 18.000 de expoziţii internaţionale din 31 de domenii.

Utilizatori români

DOMENII În prezent, pe site-ul Alibaba.com există sute de anunţuri publicate de firmele din România, în 17 domenii diferite de activitate, cum ar fi componente auto, agricultură, obiecte de artizanat, electrocasnice sau bijuterii. În plus, există anunţuri postate de străinii care caută parteneri de afaceri din ţara noastră.

FEEDBACK Horia Sălăjan, directorul de export al Infomedia Pro, producător de software educaţional pentru copii, spune că acest site este util în special utilizatorilor care fac afaceri în domeniile de producţie sau comerciale tradiţionale. El mărturiseşte că, în cazul firmei sale, anunţurile nu au generat vânzări semnificative în străinătate.

MULTIMEDIA Atractivitatea site-ului Alibaba.com pentru firme derivă şi din faptul că oamenii de afaceri autohtoni care doresc să îşi promoveze oferta pe pieţele externe au posibilitatea de a publica prezentări video ale firmei sau chiar ale produselor şi serviciilor.