Patron al berariei Becker Brau si a doua fabrici de bauturi racoritoare, Cristian Becker a deschis, de o luna, o inedita scoala de piloti de elicoptere, prima si singura din tara i momentul de fata. Dupa ce a obtinut toate certificarile de la Autoritatea Aeronautica, a implementat un sistem de scolarizare alcatuit exclusiv din instructori profesionisti, instruiti la fabrica de elicoptere Robinson, din Los Angeles, care de altfel a acordat si statutul de dealer si service autorizat firmei Becker Aviation.
„scoala are doi piloti si trei mecanici. Avem un instructor foarte echilibrat si profesionist, care transmite elevilor o stare de echilibru si icredere: domnul Romeo Constantinescu, pilot cu performante i domeniu, avind la activ peste 7.000 ore de zbor si care abordeaza mai multe tipuri de elicoptere, dar si de avioane”, ne spune Cristian Becker.
Cele doua elicoptere, de patru si doua locuri, ale companiei Becker Aviation au costat 350.000, respectiv 250.000 de dolari, iar itreaga investitie se ridica la un milion de marci. in prezent, cursurile se tin la Academia Romina de Aviatie (ARA) iar cele practice pe aerodromul de la Strejnic.
Cursul costa, i total, 13.000 USD
„La ora actuala, avem cinci cursanti, patru francezi si un romin. Cei patru vor sa-si cumpere impreuna un elicopter, iar unul dintre ei vede scoala ca pe un viitor job. De o luna, acestia au iceput cursurile la Academia de Aviatie, unde se face partea teoretica. O alta serie va urma i luna mai. Deocamdata, sunt pe lista trei solicitanti si mai asteptam ica doi ca sa dam drumul la o a doua serie. Clientii nostri sunt oameni de afaceri destul de importanti, iar noi zburam cind vor ei. De obicei, dau telefon cu o zi iainte, iar noi pregatim totul astfel icit, daca sunt conditii meteo favorabile (nu este vint, nu apar turbulente, grindina sau piatra), sa putem zbura cu ei. Toate exercitiile la sol se fac pe Aerodromul de la Strejnic. Acolo, elevul are timp sa zboare dus-itors, zbor drept, la punct fix, tur de pista. Fiecare zboara itr-o lectie itre o ora si o ora si jumatate”, continua Cristian Becker.
Prima etapa este examenul psiho-medical, la care viitorii piloti vor trebui sa dovedeasca unele calitati absolut necesare (echilibru psihic si o sanatate excelenta). Apoi, pentru ca un elev sa-si isuseasca cunostintele necesare pilotarii unui elicopter, sunt necesare aproximativ 45-50 de ore de zbor si 150-160 ore de cursuri teoretice, unde se studiaza materii ca navigatie, meteo, aerodinamica, structurate i conformitate cu sistemul de aviatie european JAA, la care Rominia este afiliata. Ca urmare, certificatul obtinut este recunoscut si peste hotare, putindu-se zbura si i strainatate. in final, de la Academia de Aviatie se primeste un certificat, si de la scoala, altul. Zborul de examen se tine cu un inspector de la Autoritatea Aeronautica unde, de altfel, se tine atit examenul scris, cit si cel oral.
Costul total al cursurilor ajunge la 13.000 dolari, suma alcatuita din: 1.000 dolari partea teoretica la Academia de Aviatie si 11.250-12.500 cursurile pratice, tinindu-se cont de faptul ca o ora de zbor este calculata la 250 dolari.
Investitia se recupereaza relativ usor, daca se privesc cursurile ca o viitoare preocupare de baza. Oportunitatile de cistig se ivesc direct proportional cu timpul acordat acestei activitati. „Avem un contract cu Transelectrica, pentru care verificam cablurile electrice, cu o camera speciala cu infrarosu, sa nu aiba contacte gresite sau scurgeri de curent si urmeaza sa mai luam un job la conducta de petrol. Un elicopter poate fi folosit foarte bine si i agricultura (misiuni de stropire sau imprastiere de insecticide) sau pentru aerotaxi. Am mai avut cereri de la televiziuni (filmari speciale) si am facut si zboruri de agrement pe litoral”, ne povesteste Cristian Becker.
Un litru de combustibil special pentru elicoptere costa un dolar si jumatate, iar timpul economisit, comparativ cu un mijloc clasic de deplasare, este net superior. Astfel, distanta Bucuresti-Constanta poate fi parcursa itr-o ora si jumatate, iar cea Bucuresti-Timisoara, i aproximativ trei ore, numarul de kilometri maxim care pot fi parcursi cu un plin fiind de 700. Aceasta cifra variaza isa i functie de capacitatea de alimentare a elicopterului si, implicit, de modelul utilizat.
Totusi, pilotarea unui elicopter poate ramine si un hobby, i conditiile i care resursele materiale o permit.