De putina vreme, Rolast Pitesti, una dintre putinele societati de pe piata RASDAQ care-si mai poate justifica statutul de societate listata, si-a facut cunoscute rezultatele sale financiare. Iar acestea nu arata rau. Producatorul de articole din cauciuc a incheiat anul 1999 cu un profit net de 46,7 miliarde lei, la o cifra de afaceri de 308 miliarde lei. Veniturile totale au fost de 372,4 miliarde lei, iar cheltuielile s-au ridicat la 322,8 miliarde.
„Au fost rezultate financiare bune, dar valoarea profitului vine din venituri financiare. Totusi, profiturile operationale s-au situat in limitele acceptate de buget”, spune Pavel Coman, membru in Consiliul de Administratie al Rolast. Mai exact: 20 de miliarde lei din profitul net provin din reevaluari datorate diferentelor favorabile de curs valutar, de pe urma exporturilor companiei. Faptul ca profitul pe anul trecut a fost mai degraba conjunctural o atesta si prognoza pentru 2000: conform bilantului de venituri si cheltuieli in acest an, societatea va realiza un profit de numai 34,3 miliarde lei.
Pentru actionarii Rolast insa, profitul nu este primul lucru avut in vedere, cel putin pe termen scurt. Cei doi actionari majoritari, Romanian Investment Fund (RIF) si Romanian American Enterprise Fund (RAIF), au fixat ca termen pentru finalizarea programului de investitii anul 2002, iar pana atunci Rolast va pune mai mare accent pe retehnologizare si restructurare. Acest lucru inseamna ca societatea nu va externaliza nimic din profiturile sale, iar dividende nu se vor acorda pana atunci. „Noi simtim o anumita nerabdare a micilor actionari care doresc sa vada un randament pentru investitia lor, dar abia de anul viitor vom putea lua in calcul o eventuala distribuire a dividendelor”, spune Pavel Coman.
Politica RIF si RAIF fata de Rolast este, de altfel, aceeasi pe care cele doua fonduri o au si in alte companii la care au decis sa se implice impreuna. La fel ca si in cazul Policolor, listata la BVB, RIF si RAIF au inceput la Rolast cu atragerea unor noi directori pentru departamentele de marketing si cel financiar, au facut o majorare de capital si s-au aratat putin inclinate spre artificii care sa determine o crestere a averii actionarilor, precum des uzitatele practici de alocare gratuita de actiuni de pe urma reevaluarii activelor.
Intentia Rolast in urmatoarea perioada este de a-si creste volumul exporturilor din cifra de afaceri, pentru a face fata permanentei contractii a pietei interne. Tinta societatii pentru 2000 este un volum de vanzari la export care sa realizeze 40% din cifra de afaceri, fata de 23% in 1999.
Daca societatea va reusi sa convinga mai multi parteneri externi sa cumpere cauciucurile sale sau daca va obtine cifra de afaceri de 527 miliarde lei, prognozata pentru 2000, ramane de vazut. O afacere insa, Rolast o are, se pare, asigurata pe piata interna. Vecina sa din Pitesti, Automobile Dacia, va continua sa se aprovizioneze de la Rolast, care a ramas una dintre cele 15 societati furnizoare din Romania, agreata de Renault.
Parteneriatul cu Dacia a insemnat aproximativ 16 % din vanzarile Rolast, iar daca producatorul roman de automobile va reusi relansarea (anul a inceput insa cum nu se poate mai prost pentru DACIA), acest lucru va insemna mai multi bani si in conturile Rolast.