Cu mai bine de zece ani în urmă, achiziționarea unui Hyundai de către un european oferea colegilor sau prietenilor motivul perfect pentru glume mai mult sau mai puțin sărate. La fel se întâmpla și în rândul producătorilor auto locali, care priveau noul-venit cu îngăduința rezervată de un orășean înstărit rudelor sărace sosite din provincie. Speculând la maximum lipsa de reacție a concurenților, coreenii au reușit să urce rapid atât în clasamentul vânzărilor și al cotelor de piață, cât și în ochii cumpărătorilor, mulți dintre ei „furați“ chiar de la rivalii care, de la un an la altul, s-au arătat mai întâi uimiți, apoi precauți, sfârșind, în ultimii doi-trei ani, ca victime ale expansiunii Hyundai. În cifre, lecția de business predată de coreeni europenilor arată cam așa: 398.720 de vehicule vândute anul trecut în Europa, în creștere de la 246.942 în 2001, o cotă de piață de 3,4%, mai mare decât cea a unor producători consacrați precum Skoda, SEAT sau Volvo, și locuri fruntașe la testele de siguranță și fiabilitate.
Evidențiat de statistici drept unul dintre principalii actori ai cuceririi pieței europene, SUV-ul Santa Fe s-a transformat, din toamna acestui an, dintr-un vehicul onest, vizibil dominat de rivalii direcți, într-un concurent pe care orice producător de vehicule recreaționale trebuie să îl ia în seamă. Cele 2,56 milioane de unități vândute la nivel mondial – de la debutul primei generații în 2000 – dintre care peste 350.000 doar în Europa, sunt tot atâtea motive pentru care modelul trebuie privit ca fiind o opțiune tot mai des luată în calcul de clienții de SUV-uri de clasă D.
Plus de personalitate
Cea de-a treia generație a modelului Hyundai Santa Fe reprezintă, fără doar și poate, o evoluție față de varianta anterioară. Chiar și un neavizat poate sesiza cu ușurință aspectul mult mai puternic, mai dur și mai modern al caroseriei care, în special în partea frontală, dezvăluie elemente caracteristice mașinilor destinate pieței americane. Conform oficialilor diviziei europene a Hyundai, Santa Fe adoptă un limbaj propriu de design – „Storm Edge“ – o dezvoltare a deja cunoscutului „Fluidic Sculpture“ care stă la baza întregii noi game a producătorului. În spatele cuvintelor pompoase stă de fapt o grilă frontală complet modificată, blocuri optice cu unghiuri agresive și linii mult mai rafinate, care pun în evidență aspectul masculin și plin de caracter al noului Santa Fe. Și dacă exteriorul impresionează prin forță, habitaclul atrage atenția prin plusul de calitate observat la nivelul materialelor utilizate și prin ergonomia îmbunătățită. Evidentul plus de confort este asigurat prin creșterea spațiului destinat pasagerilor, dar și prin amplasarea unei banchete pentru pasagerii din spate, care poate culisa față-spate sau plia și al cărei spătar poate fi reglat precum cel al limuzinelor din segmente superioare.
Un SUV destinat… șoselelor
Vehiculul testat de Capital cu ocazia evenimentului internațional des­fă­șurat la Düsseldorf – dotat cu un propulsor de 2,2 litri care dezvoltă 197 CP, alimentat cu motorină, completat de o transmisie automată cu șase trepte și cu un interior configurat pentru transportul a șapte persoane – a dovedit că evoluția față de versiunea anterioară este sesizabilă și la nivelul comportamentului rutier. Noul Santa Fe este o adevărată încântare atunci când se deplasează pe distanțe lungi și pe un asfalt „nemțesc“, oferind un confort demn de laudă. Mai puțin plăcută este deplasarea pe drumuri cu denivelări, unde suspensia își arată câteodată limitele. Nici sistemul de direcție „Flex Steer“ nu este atât de performant cum ne-am fi așteptat, iar răspunsul motorului la comenzile transmisiei este destul de lent.
Pe de altă parte, mulțimea de echi­pa­mente de comandă și control, printre care ABS, ESP, VSM (vehicle stability management), DBC (downhill brake control), și HAC (hill-start assist control) asigură un șofat fără multe bătăi de cap. Și existența, încă de la echiparea de bază, a nu mai puțin de șapte airbaguri este demnă de luat în seamă. Din nefericire, atât despre eficiența sistemului de tracțiune integrală, cât și despre comportamentul modelului pe drumuri neamenajate va trebui să discutăm cu altă ocazie, pentru că traseul ales de organizatorii evenimentului de la Düsseldorf a fost destinat mai degrabă unui vehicul de oraș decât unui SUV. Nici prețul cu care noul Santa Fe va ajunge pe piața autohtonă nu a fost încă anunțat, acesta fiind disponibil abia la finalul lunii în curs când mașina va putea fi și comandată de clienții români.