Drumul Expres Arad-Oradea va asigura legătura directă a României cu granița din Ungaria, contribuind semnificativ la îmbunătățirea infrastructurii de transport și la creșterea mobilității regionale și internaționale.
Drumul Expres Arad-Oradea prinde contur prin demararea lucrărilor la primul lot
Lucrările de execuție pentru Lotul 1 au fost atribuite Asocierii PRECON TRANSILVANIA SRL – AUTOMAGISTRAL PIVDEN SRL, constructorul având la dispoziție un termen de 24 de luni pentru finalizarea acestui tronson. Lotul 1 cuprinde un traseu principal de 33,7 kilometri, la care se adaugă un drum de legătură de 5,3 kilometri, care va conecta DN79 cu localitatea Salonta. În total, proiectul va include 32 de structuri, printre care poduri și pasaje, menite să asigure o circulație fluentă și sigură.
Valoarea contractului aferent acestui lot este de 2,32 miliarde de lei, fără TVA. Finanțarea este asigurată din fonduri europene nerambursabile, prin Programul Transport 2021–2027, ceea ce demonstrează implicarea autorităților în atragerea resurselor europene pentru dezvoltarea infrastructurii naționale.
„A fost emisă autorizația de construire pentru Lotul 1 al Drumului Expres Arad-Oradea, o legătură rutieră importantă care va lega nordul de sudul Europei și va asigura și conexiunea României cu granița ungară”, a declarat Ionel Scrioșteanu, secretar de stat în Ministerul Transporturilor.

Drumul va avea o lungime totală de 120,47 kilometri și este împărțit în trei loturi
Drumul Expres Arad-Oradea va avea o lungime totală de 120,47 kilometri și este împărțit în trei loturi. Traseul acestuia va traversa numeroase unități administrativ-teritoriale din județele Bihor și Arad. În județul Bihor, drumul va trece prin Oradea, Sânandrei, Nojorid, Sânnicolau Roman, Gepiu, Cefa, Mădăras, Salonta, Ciumeghiu și Avram Iancu, iar în județul Arad, prin Arad, Zerind, Chișineu-Criș, Socodor, Șimand, Macea, Zimandu Nou și Șofronea.
Proiectul este considerat unul dintre cele mai importante inițiative descentralizate în infrastructura rutieră românească. Implementarea acestuia a fost posibilă și datorită deciziei Ministerului Transporturilor de a transfera responsabilitatea unor proiecte majore către autoritățile locale sau asocieri ale acestora, începând cu anul 2020. Lotul 1 al Drumului Expres Arad-Oradea este gestionat în asociere cu județul Bihor, ceea ce reflectă eficiența descentralizării în accelerarea și gestionarea proiectelor de infrastructură de amploare.
„Este unul dintre cele mai importante proiecte descentralizate, iar acest succes întărește ceea ce am spus și susținut mereu, și anume faptul că una dintre cele mai bune decizii pe care le-am aplicat, începând cu 2020, la nivelul Ministerului Transporturilor în ceea ce privește dezvoltarea capacității administrative, constă în descentralizarea unor proiecte, chiar și majore, cum este acest caz in asociere cu jud. Bihor, către autoritățile locale sau asocieri dintre acestea”, a completat Scrioșteanu.