La doua luni dupa ce grupul Tofan si-a vandut o parte din afaceri companiei franceze Michelin, o alta tranzactie privata face furori in economia romaneasca. BCEF a platit 5,8 milioane de dolari pentru 80% din actiunile unei companii pe care spera sa o vanda peste patru sau cinci ani cu un profit considerabil. In plus, noul actionar majoritar va asigura un credit pentru investitii de 4,2 milioane euro.
Din pacate, ar spune unii, inca o data, afacerile de succes vin din sectorul privat romanesc si nu din partea intreprinderilor de stat. Pentru ca Infopress este, intr-adevar, o afacere de succes care copiaza in mod fidel standardele americane.
Cu atat mai mult cu cat vorbim despre o companie din provincie care a reusit sa se impuna in fata tipografiilor din Bucuresti. „Chiar departe de Bucuresti, Infopress este considerat liderul pietei de reviste color si materiale comerciale de mare tiraj”, spune Albert Andras, managerul general al companiei.
Andras este, de fapt, si „creierul” acestei afaceri. El spune ca nu are de gand sa faca afaceri si in alte domenii pentru ca nu crede ca s-ar pricepe si la altceva decat la tipografii. „De 11 ani lucrez in domeniul tipariturilor. Asta stiu sa fac si asta voi face in continuare”, mai spune Andras. In privinta castigului de pe urma afacerii cu Barings, Andras afirma ca o sa-l investeasca, in continuare, in Infopress.
Intrebata daca a existat o reteta a succesului prin care Infopress a reusit sa se mentina drept lider al pietei tipariturilor din Romania, timp de zece ani, Tatiana Divrician, directorul din Bucuresti al companiei a raspuns simplu: „Prin munca”.
„Poate ca aceasta expresie este deja perimata, dar alta explicatie nu cred ca exista in cazul nostru”, spune Tatiana Divrician.
Istoria Infopress incepe in 1990, an in care a fost infiintata ca o societate privata mica, fiind editorul si tipograful ziarului local din Odorheiu Secuiesc. „Infopress si-a inceput existenta in garajul unuia dintre actionari, existand in acel moment doar cinci angajati”, spune Andras Albert.
Dupa numai un an, compania se transforma in societate pe actiuni iar in 1993, trei cetateni finlandezi intra in afacere investind peste un milion de dolari. Chiar daca tiparea cotidianul local Udyarherlyi Hirado, Infopress nu s-a orientat spre piata ziarelor. In 1994, editorii revistelor color tipareau, in general, in Ungaria sau Polonia pentru ca in Romania nu existau tipografii care sa asigure calitatea dorita. Andras spune ca decizia de a-si indrepta fortele spre piata revistelor color si a materialelor de reclama de mare tiraj a fost „cea mai inteleapta strategie pe care au adoptat-o actionarii companiei”. El spune ca Infopress a trebuit sa duca o lupta cat mai puternica cu tipografiile din Bucuresti mai ales in privinta distantei dintre Odorheiu Secuiesc si Bucuresti. „A fost nevoie de un efort financiar destul de mare pentru a putea sa facem fata acestei distante”, explica Andras. „Noi am creat, poate, si o altfel de atmosfera intre o tipografie si clienti”.
Conducerea Infopress spune ca nu vrea sa detina monopolul pe aceasta piata pentru ca „monopolul nu face bine la nimeni”. „Ne place concurenta pentru ca ne stimuleaza sa gasim solutii noi pentru mentinerea ca lider pe aceasta piata”, adauga Andras.
In mod normal, o pondere importanta in pretul unei publicatii este data de costurile de tiparire. In general, preturile unei publicatii cresc in raport cu calitatea hartiei si a numarului de pagini color. Managerul general al Infopress nu au raspuns daca prin investitiile care urmeaza sa fie facute in companie pretul unei reviste color se va reduce, astfel incat oricine sa-si permita sa o cumpere.
Pe de alta parte, dna Divrician explica iesirea actionarilor finlandezi din companie prin faptul ca acestia nu detineau puterea financiara ce are sa le permita sa asigure necesarul finantarii pentru investitii. „In plus, ei au fost multumiti de oferta facuta de fondul de investitii astfel ca au realizat un profit deosebit de multumitor”, a incheiat Tatiana Divrician.     

Gherghina: „Am observat ca piata tipariturilor e in crestere”
Baring Central European Fund este un fond de investitii cu sediul Guernsy, sponsorizat de Baring Private Equity Partners, membru al ING Asset Management, divizie a grupului financiar olandez cu ING. Fondul se concentreaza pe firme de marime medie cu potential de crestere din Polonia Ungaria si celelalte tari din Europa Centrala. La 31 martie, portofoliul activ de investitii, administrat de Baring Private Equity Partners cuprindea 161 de companii, reprezentand investitii totale de 1,2 miliarde euro.
In Romania, fondul a investit 9,5 milioane de dolari in 1999, in firma Topway Industries SA, care detine marcile „Untdelemn de la Bunica”, „Tomi” si „Wiesana”. In acest an, Topway va mai primi 3 milioane dolari pentru modernizare si pentru lansarea de noi produse.
Capital: Domnule Gherghina care a fost motivatia pentru care ati ales Infopress ?
Gherghina: Noi am observat ca piata tipariturilor comerciale creste prin intrarea pe piata de retail a lanturilor de supermarket-uri. Consumul de hartie pe cap locuitor este, inca, unul scazut, cu mult sub tari precum Polonia sau Ungaria, asa ca ne asteptam la o explozie a acestor tipuri de afaceri (reviste si tiparituri comerciale).
Capital: Va asteptati sa obtineti un profit imediat astfel incat sa recuperati investitia intr-un termen relativ scurt ?
Gherghina: Deocamdata, planul nostru de afaceri tine de finalizarea investitiilor asumate in momentul in care am devenit actionari majoritari. Dar cred ca, de anul viitor, vom reusi sa raportam si obtinerea unui profit.
Capital: Fondul pe care il reprezentanti a dorit de la bun inceput sa detina 80% din Infopress ?
Gherghina: Nu a fost obligatoriu sa detinem acest procentaj in sensul ca nu ne-am propus de la bun inceput sa preluam 80% din actiuni. Dar tinand cont de nevoia firmei de bani pentru investitii, am ajuns la aceasta pondere.
Capital: Vor exista schimbari in conducerea companiei ?
Gherghina: Nu cred ca exista investitor in lumea asta care sa schimbe un management care aduce bani. Mai mult decat atat, noi am decis sa oferim managementului un pachet de compensare in cazul in care rezultatele financiare sunt foarte bune. Ajustarile profitului vor fi facute in functie de performanta.     

Carte de vizita Infopress
Compania Infopress din Odorheiu Secuiesc a fost infiintata ca societatea privata in 1990, fiind editorul si tipograful ziarului local Udyarhelyi Hirado. In anul infiintarii, la Infopress lucrau cinci angajati. In 1991, Infopress se transforma in societate pe actiuni. Intre 1993 si 2000, tipografia achizitioneaza echipamente pentru a face fata cererii. 1996 este anul celei mai mari investitii din existenta tipografiei: o masina de tipar de mare capacitate si o rotativa heat-set de 16 pagini. Cifra de afaceri a Infopress a fost anul trecut de 13 milioane de dolari. Oficialii societatii spun ca in perioada 1994 – 1998 cifra de afaceri s-a dublat in fiecare an. In prezent tipografia are 300 de angajati.