Hotelierii de pe litoral și agențiile de turism se pregătesc să tragă linie sub încasările de anul acesta: creșterea numărului de turiști cu peste 20% plasează 2015 într-un top al celor mai buni ani, din 2004 încoace. Iar lucrurile nu s-au mișcat doar pentru industria de turism, ci și pentru alte sectoare de business, precum transport și construcții.
Reprezentanții asociaţiilor patronale hoteliere spun că această creștere este datorată atât campaniei de promovare a litoralului, începută încă de anul trecut, cât și numărului mare de evenimente organizate în toate staţiunile și îmbunătăţirii standardului serviciilor turistice oferite de hotelieri şi de proprietarii de structuri turistice. La toate acestea s-au adăugat măsurile adoptate în ultima perioadă de Guvern. Astfel, în topul staţiunilor s-au aflat Mamaia, Eforie, Vama Veche şi Venus. „Am avut weekend-uri cu peste 400.000 de turişti în staţiunile de la Marea Neagră“, spun hotelierii.

În cifre, cele aproximativ două mi­li­oane de turiști din acest sezon au adus încasări de aproape 240 de milioane de euro pe  litoral.

„2015 a fost cel mai bun sezon, după 2008, când am avut un boom pe litoral. În 2015 am promovat în premieră Mamaia, litoralul şi Delta Dunării către pieţe externe pe care nu le-am mai abordat până acum, respectiv Turcia, Italia şi Israel“, spune preşedintele Asociaţiei Litoral – Delta Dunării, Corina Martin.

Cea mai ieftină destinație pentru Litoral

Și tot anul acesta, România a devenit destinaţia turistică de litoral cea mai ieftină din zonă, comparativ cu locul patru, în anul precedent, în condiţiile în care turiştii cheltuie, în medie, 43,56 euro pentru coşul de vacanţă cu opt produse alimentare şi nealimentare de uz comun, potrivit unui studiu al Federaţiei Patronatelor din Turismul Românesc (FPTR). În clasament, după România, se află Bulgaria, Spania, Turcia, Grecia, Croaţia, Franţa, Egipt şi Italia. „Scăderea TVA la alimente în luna iunie a făcut ca România să devină cea mai ieftină destinaţie dintre cele monitorizate. Preţurile au rămas pe loc, în timp ce în alte destinaţii au crescut cu 20%, în medie, faţă de anul trecut din cauza inflaţiei şi a ratei de schimb liră, dolar, euro. Dacă s-ar introduce şi impozitul specific pentru turism, am putea scădea şi mai mult preţurile“, punctează Dragoş Răducan, prim-vicepreşedintele executive al FPTR.

Construcții de 1,57 mld. lei pe litoral, în ultimii ani

Pe de altă parte, în ultimii patru ani, litoralul a atras afaceri în construcţii de peste 15,7 miliarde de lei, în creştere cu peste 50% faţă de perioada precedentă, reiese dintr-o analiză KeysFin, realizată pe baza datelor financiare ale firmelor din zona Dobrogea. Rezultatele au fost influenţate de dezvoltarea infrastructurii horeca de pe litoral. Interesul investitorilor în construcţii pentru zona litorală este dovedit şi de evoluţia numărului de firme cu acest obiect de activitate. Astfel, dacă în 2010 erau înregistrate 2775 de societăţi specializate în construcţii, în 2014, numărul acestora a crescut cu mai mult de o treime, la 3416 firme. Aşa s-a ajuns ca afacerile din acest sector să evolueze semnificativ, în ciuda crizei, de la 2,21 miliarde lei în 2010 la 3,29 miliarde lei în 2014, iar perspectivele lui 2015 se îndreaptă spre depăşirea pragului de 4 miliarde de lei. Potrivit analiştilor de la KeysFin,  investiţiile majore în dezvoltarea urbană se datorează, în mod paradoxal, oportunităţilor create de criză.

„Din 2009, dar cel mai puternic în 2010, am asistat la o ieftinire semnificativă a terenurilor de pe litoral, dar şi din Deltă. În plus, multe dintre afacerile speculative din perioada de boom economic s-au închis pe fondul crizei, astfel că pentru cei cu lichidităţi au apărut oportunităţi de investiţii importante. Pe de altă parte, asistăm la o dezgheţare a apetitului investiţional al celor care deţineau terenuri şi clădiri în zona litorală“, afirmă analiştii KeysFin. Un alt argument care susţine pe val sectorul imobiliar îl constituie, potrivit acestora, reorientarea românilor către turismul de la Marea Neagră.

 

20%
reprezintă creșterera estimată a numărului de turiști pe litoral, anul acesta comparativ cu anul trecut

2015 a fost cel mai bun sezon, după 2008, când am avut un boom pe litoral. În 2015 am promovat în premieră Mamaia, litoralul şi Delta Dunării către pieţe externe pe care nu le-am mai abordat până acum, respectiv Turcia, Italia şi Israel.
Corina Martin, preşedintele Asociaţiei Litoral – Delta Dunării