Plusuri, minusuri, blocaj în piața internă. Așa au trecut ultimii ani pentru Astra Vagoane Călători Arad, unul dintre cele mai vechi nume din industria locală de producție vagoane. „Salvarea a venit de la export“, spune Valer Blidar, proprietarul companiei. Și acum doi ani, și anul trecut, și anul acesta. „2012 a fost foarte slab, dar nu din punctul de vedere al producției, ci din punctul de vedere al livrărilor“, subliniază omul de afaceri. Iar cifrele vorbesc de la sine: 12,26 milioane de euro afacerile în 2012, jumătate din valoarea înregistrată în 2011.

Lucru care se va schimba radical în 2013: practic, beneficiarii produselor fabricate la Arad au avut finanțare pentru 2013, ceea ce înseamnă că angajații Astra au lucrat pe stoc și abia de anul acesta se fac livrările. Unde?
Către companiile externe, bine­înțeles. În piața internă nu au fost alocați bani pentru investiții în ultima perioadă, deși la CFR Călători, operatorul național de transport pe calea ferată, doar 30% din parcul de material rulant este modernizat și înnoit. Fără a intra în amănunte despre contractele cu clienții externi, omul de afaceri este convins că anul acesta cifra de afaceri se va apropia de 60 milioane de euro, de cinci ori mai mare decât în 2012. „Nu livrăm nimic pe piața internă. Mă refer la vagoane. Pentru că, în ceea ce privește segmentul de tramvaie, suntem atenți la orice mișcare din piață. Iar acum ne preocupă licitația de la Arad“, a adăugat Valer Blidar.

De altfel, tramvaiele reprezintă o nouă linie de business, pe care a dezvoltat-o anul trecut: tramvaiul Imperio sub licență Siemens. Numai pentru producția de tramvaie de la Arad a investit peste șapte milioane de euro.

Anul acesta, Valer Blidar și ministrul economiei, Varujan Vosganian, au discutat despre promovarea exportului de vagoane, tramvaie și componente, precum şi despre proiectele de cooperare în producţie. Omul de afaceri a câștigat o licitație organizată în Brazilia, unde Astra Vagoane Călători Arad urmează să livreze un prim lot de vagoane de călători în valoare de peste 100 milioane dolari.

Cererea pe piaţa braziliană de vagoane de călători, tramvaie, vagoane de marfă este estimată la circa 12 miliarde de dolari pentru următorii zece ani. Teoretic, acest prim contract a permis înregistrarea producătorului din România ca furnizor abilitat, ceea ce creează premise favorabile accesului pe piaţa de material rulant din Brazilia şi alte ţări din America Latină.


2012 a fost un an foarte slab, dar nu din punctul de vedere al producției, ci din punctul de vedere al livrărilor.

Valer Blidar, proprietar Astra Vagoane Călători Arad

50 milioane de euro. La atât a fost estimată averea lui Valer Blidar în ultima ediție a Top 300 Capital. Față de 2011, suma este mai mică cu peste 40%

1.000 de angajați lucrează în compania Astra Vagoane Călători Arad; omul de afaceri deține și alte companii;

7 milioane euro au fost investite în producția de tramvaie de la Arad; Imperio începe să se impună la licitații;

60 milioane de euro este cifra de afaceri estimată de Valer Blidar pentru Astra Vagoane Călători, în 2013, de cinci ori mai mare decât anul trecut

"Acest articol a apărut în ediţia print numărul 37 a revistei Capital din săptămâna 16 -22.09.2013"


Te-ar putea interesa și: