Pentru Cătălin Davidescu (37 ani) și Cristi Butucea (39 ani), proprietarii Dark Side Entertainment, întrebarea valorează circa 2.000 de euro pe comandă. Au văzut că pasiunea românilor pentru biciclete s-a transformat într-un fenomen, așa că au „pus-o“ de-un business: fac biciclete custom made (în special chopper – bicicleta retro de paradă).

Ideea a început să prindă contur, prin iunie, „în mașină“. „Am vrut să-mi cumpăr o bicicletă deosebită. Asociatul și cumnatul meu a început să scormonească netul și a găsit două choppere, unul la Cluj și unul la Arad. Ne-am hotărât să le luăm. Eram în drum spre Cluj când ne-a venit ideea să ne facem o firmă“, povestește Cătălin Davidescu. Au plătit pe ele „în jur de 3.000 de lei și, noaptea, la o bere, tot pe net, am găsit încă patru choppere la granița cu Ungaria. Le-am cumpărat și pe acelea și ne-am întors acasă cu șase biciclete. A doua zi avem în minte deja un întereg concept de business“, continuă el. Așa a apărut Dark Side Entertainment, un concept care pune sub același acoperiș trei linii de business: un showroom şi un atelier de biciclete customizate, un salon de tatuaje și body piercing și un magazin de haine „underground“, după cum se exprimă Cătălin; cel mai târziu în noiembrie vor fi funcționale și celelalte două linii de business.

„De fapt, prin Dark Side vrem să facem vizibilă puterea deciziilor personale, indiferent care ar fi acestea. Nu judecăm drumurile pe care merg oamenii, dar nu ne plac cei cărora le este frică să aleagă un drum al lor, nu al mulțimii“, face el o paranteză şi explică de unde vine numele firmei. Altfel spus, afacerea Dark Side aduce în plus față de magazinele specializate ideea de unicat. „Cu fiecare client se stă la discuții și două ore pentru a afla exact ce-și dorește. În atelier intrăm doar când avem toate piesele proiectului. Lucrăm la o bicicletă trei-patru săptămâni. Se stă în atelier şi 10-14 ore pe zi“, spune Cătălin. Investiția inițială a fost de 5.000 de euro, iar dacă la început s-a ocupat de restaurarea propriilor lor biciclete, acum Dark Side are atât clienţi persoane fizice, cât şi firme, care văd în chopperele personalizate un mijloc de promovare. „Nefiind de meserie (Cătălin este producător de spectacole la Five‘s International, iar Cristi Butucea este manager HoReCa – n.r.), am făcut și multe greșeli. La început, am pierdut bani căutând ateliere. De pildă, până să ajungem la atelierul de pielărie cu care lucrăm acum,  am mai încercat încă vreo cinci. La fel am pățit și la vopsit. Prima bicicletă am refăcut-o de patru ori pentru că nu ne plăcea“, mărturisește el. După două luni de funcționare a afacerii Dark Side, bilanţul e mulțumitor: până acum a vândut trei biciclete customizate, cu un preț mediu de 2.000 de euro, din care profitul este de 200-300 de euro/bucată. Și mai sunt încă trei astfel de biciclete în lucru.

E mult? E puțin? „E bine. Nici n-am putea să lucrăm la mai multe. Suntem doar noi doi, plus un colaborator care se ocupă de montaj. Pentru piesele pe care le customizăm lucrăm cu diverse ateliere. La o bicicletă de-a noastră punem doar pedalele cumpărate de-a gata și farurile. În rest, totul e construit de noi sau comandat la ateliere specializate de-afară“, explică el. Deocamdată, customizarea de biciclete este, pentru proprietarii Dark Side, o îndeletnicire care le aduce niște bani. Dar ambițiile sunt mari – să intre pe piața din Europa, în cel mult un an. „Provocarea este să ajungem să facem un cadru de bicicletă Dirk Side la fel de uşor de recunoscut cum este sticla de Coca-Cola sau Dacia 1.300“. Ca o paranteză: bicicletele, în special cele făcute din bucăți, își iau numele de la cadru, care este cea mai importantă piesă din angrenaj.

Cine sunt clienţii? „Vorbim de o piaţă mai mult decât nişată (…) clienţii vin din zone creative sau de antreprenoriat și au în jur de 30 de ani“. Oricum, sunt mulţi care au luat „microbul“: numărul bicicliștilor depășește 40.000 doar în București. Şi continuă să crească cu cel puțin 100 pe zi, arată datele oficiale. Și asta în ciuda faptului că pistele de bicicletă au fost amenajate doar de formă, ca urmare a directivelor Uniunii Europene.

2.000 Preţul mediu, în euro, al unei biciclete personalizate. Profitul este de 200-300 de euro/bucată

PIESĂ CU PIESĂ

Istoria bicicletei începe în urmă cu peste 600 de ani, când Leonardo da Vinci schițează un model de vehicul cu două roți, asemănător bicicletei de azi.
1817 Baronul neamț Karl von Drais construiește, în Mannheim, prima bicicletă, pentru a se deplasa pe aleile grădinii regale. Numită și „mașina megătoare“, bicicleta era făcută din lemn și avea două roți egale, cu ghidon la cea din față. Fără pedale, lanț și frâne, bicicleta funcționa mai degrabă ca o trotinetă ce trebuia împinsă pentru a rula.

1865 Fierarul scoțian Kirkpatrick Macmillan, considerat fondator al ci­clismului modern, implementează pedalele, care permit ca bicicleta să poată fi propulsată, pentru prima dată, fără ajutorul altor persoane.

1870–1890 Apare prima bicicletă „oficială“: un vehicul din metal, cu roți prevăzute cu cauciuc. Între roți nu exista lanț, iar pedalele și șaua erau fixate pe roata din față, mult mai înaltă decât cea din spate.

1960–1970 Prima companie spe­cializată  Schwinn construiește bicicle­tele cu mai multe viteze, marcând începutul diversificării pe tipuri a bicicletelor, în funcție de activitatea pentru care au fost create: city bike (trasee urbane); trecking bike (drumeții în afara orașului); road bike (curse pe șosea); mountain bike (drumuri accidentate); BMX (pentru trick-uri de tipul săriturilor); cruiser sau choper.