Aproape 75.000 de „puncte de vânzare" a pâinii s-ar putea închide de la 1 ianuarie 2014, dacă nu vor respecta o serie de condiții de igienă și dacă nu vor avea case de marcat, potrivit unui proiect de Hotărâre de Guvern iniţiat de patronatul din industria de morărit şi panificaţie. În plus, se vor înăspri și controalele.

Pâinea nu se va putea vinde decât în locuri special amenajate. Angajații marilor rețele de comerț și ai magazinelor specializate vor foloși mănușă de fiecare dată când vor lua un produs de la raft pentru a-l oferi clienților. În plus, vor avea casă de marcat dedicatp exclusiv produselor de panificație.

În România, pâinea se vinde în circa 150.000 de magazine, iar după implementarea măsurilor propuse numărul acestora se va reduce cu 50%, potrivit lui Aurel Popescu preşedintele Patronatului Român din Industria de Morărit, Panificaţie şi Produse Făinoase (ROMPAN). Autoritățile vor să evite astfel ca pâinea să mai fie vândută în locuri insalubre, dar și să îi oblige pe comercianți să cotizeze la buget

"În momentul de faţă, este o debandadă totală. Pâinea se vinde şi la tarabă în piaţă, se vinde şi din navetă la colţul străzii, se vinde în chioşcuri, în tonete, se vinde în magazine în care se vând detergenţi sau ciorapi ori alte mărfuri care pot împrumuta mirosul produselor alimentare şi, pe acest considerent, noi am venit cu un proiect de Hotărâre de Guvern – care acum este în analiză la Autoritatea Sanitar Veterinară şi la Protecţia Consumatorilor -, ca pâinea să se vândă numai în magazine specializate sau în raioane specializate în magazinele generale", a declarat Aurel Popescu pentru Agerpres.

Din 1 septembrie, o pâine de 1 leu, ar trebui să coste sub 90 de bani, în urma scăderii TVA-ului la pâine până la 9%.

În general, românii sunt mari consumatori de pâine – mâncâm 110 kg anual pe cap de locuitor, faţă de media europeană de 78-80 kg.