După doi ani în care și-au dublat rețeaua de magazine de lux, pentru soții Carmen și Sorin Șeitan urmează o perioadă de „șlefuire a businessului. Acum vrem să consolidăm ce avem“, spune Carmen Șeitan, care are o contribuție importantă la faptul că, astăzi, Calea Dorobanţilor e tot mai des pomenită în aceeaşi propoziţie cu shoppingul de modă de lux. Ultimul val al strategiei de expansiune a afacerilor familiei Șeitan s-a materializat chiar în toamna anului trecut, prin inaugurarea celui mai scump boutique monobrand din țară, Brunello Cucinelli (150 mp suprafață de vânzare). (nota bene: brandul italian se află pe poziţia a cincea în topul celor mai scumpe magazine de la New York, după Oscar de la Renta, Giorgio Armani, Akris şi Chanel). Cu magazinul de pe Calea Dorobanților, Brunello Cucinelli – „regele cașmirului italian“ -, a ajuns la opt unități deschise în Europa de Est (cinci magazine monobrand în Rusia, la Moscova și Sankt Petesburg, și două în Ucraina, la Kiev și Odessa).
Când vine vorba despre una din teoriile momentului, care spune că, pe fondul crizei, consumatorii vor începe să cumpere produse ieftine în detrimentul celor scumpe, replica lui Carmen Șeitan e categorică: „Fals. După două sezoane, Brunello Cucinelli are cel mai bun sell out dintre cele patru magazine ale noastre. Și pentru noi a fost o surpriză“. Altfel spus, cu cât e mai scump un brand, cu atât se vinde mai bine. „Clientul Brunello Cucinelli are venituri de 10.000 de euro și e dispus să plătească scump pentru calitatea produsului, pentru design (..) Am găsit clientul de nișă, care are o cultură a modei, știe să pună mare preț pe materiale. Aici nu se cumpără etichetă, se cumpără numai calitate și rafinament deosebit“, argumentează Carmen Șeitan, care se declară foarte optimistă în legătură cu viitorul mărcii pe piața locală.
„Businessul cu francize de lux e o loterie, dar cred că am făcut o mișcare bună“, continuă ea. O mișcare cu un potențial efect de magnet pentru piața autohtonă a luxului. Până în 2016, zvonurile din piață dau ca sigură intrarea în România și a unor branduri ca Hermes, Prada, Chanel sau D&G. „De obicei, unde se deschide un boutique de nivelul acesta, în scurt timp vin și alte companii de lux din lume“, face o paranteză Carmen Șeitan, mărturisind că se simte confortabil în poziția de pionier. „În fond – completează femeia de afaceri -, și în urmă cu 11 ani eram printre puținii din piață“. Apropo de povestea de business, Carmen și Sorin Șeitan și-au făcut intrarea în industria locală a luxului în 2002, când au deschis multibrandul de lux Distinto, prin care vindeau brandurile Canali şi Corneliani. De-atunci, în colecția de lux a soților Șeitan au apărut francizele monobrand Canali (a luat locul primului Distinto), Moschino și Brunello Cucinelli. În 2006, a fost inaugurat și multibrandul de încălțăminte Distinto, care vinde branduri italiene precum Casadei, Pollini, Le Silla sau Baldinini.
Concret, familia Șeitan administrează acum patru magazine de lux, cu afaceri de peste 5,5 milioane de euro, deschise toate pe Calea Dorobanților, în urma unor investiții de peste 2,5 milioane de euro (suma exclude investițiile imobiliare, pentru că exceptând spaţiul în care este amplasat magazinul Distinto, celelalte trei imobile – dintre care două case istorice – sunt cumpărate).
Conceptual, afacerea este dezvoltată pe ideea de exclusivitate
Revenind la expansiune, Carmen Șeitan nu ascunde faptul că „am avut în plan anul acesta să deschidem și un monobrand Casadei, unul din brandurile de pantofi care se vinde foarte bine în Distinto. Deocamdată am oprit acest proiect (…) e dificil să dezvolți monobranduri de pantofi. Judecând la rece, riscul e destul de mare. Creșterea ar fi de 20%-30% față de ceea ce vindem acum în multibrand, și atunci cheltuielile nu se justifică în acest moment“, explică femeia de afaceri. Într-adevăr, monobrandurile de pantofi de lux nu au avut prea mare succes pe piața locală. Un exemplu concret este Bally, magazin inaugurat în 2007 de către antreprenorul Adrian Puiu (care aduce în România gențile Furla) și cumpărat în toamna lui 2008 de divizia de fashion a grupului RTC, controlat de antreprenorul în serie Octavian Radu, dar care a fost închis un an mai târziu.
Deși jumătate din business – Moschino (2009) și Brunello Cucinelli (2012) – e dezvoltat în întregime în vremuri de criză, într-o perioadă în care alți retaileri din fashionul destinat clienților cu venituri mari au ieșit din joc (ex: Belstaff, Pal Zileri, AEquilibrium, Exquisit, Catwalk), pentru 2013, Carmen Șeitan estimează vânzări în creștere, dar „nu mult, cu 0,5% -1%“. Experiența în industria locală de fashion de lux își spune cuvântul. Clienții ei sunt cumpărători fideli, cărora le știe preferințele vestimentare. Printre ei, numeroși oameni de afaceri, avocați, care vin constant – și pentru networking, dar și pentru haine – la evenimentele de „private sales“ (vânzări private) organizate periodic în magazin. Cei mai puțin afectați de criză, conchide Carmen Șeitan, sunt retailerii de articole de lux care au știut să-și păstreze clienții aproape. Dar și cei care au un prestigiu bine stabilit, și nu sunt afectați de moda sezonieră.