După primele nouă luni ale anului 2014, firmele de asigurare achitaseră peste 352 de milioane de lei în contul despăgubirilor pentru vătămări corporale şi daune morale. Suma este cu 40% mai mare decât în perioada similară a anului trecut iar despăgubirea medie a depăşit deja 63.000 de lei, în creştere cu aproape 8.000 de lei faţă de septembrie 2013.

Ceea ce pentru unii a devenit o mare problemă, pentru alţii este o adevărată mană cerească. „S-au făcut sume frumuşele pe zona daunelor morale. Sunt deja avocaţi specializaţi care acţionează programatic. Caută în general cazuri sociale, cu impact emoţional major. Vin în instanţă cu fotografii, cu filmuleţe care ilustrează drama prin care trec familiile victimelor. Pentru asigurători este o problemă majoră, care ţine în primul rând de lipsa predictibilităţii. Actuarii nu au posibilitatea de a calcula exact eventualele despăgubiri ce vor fi plătite sub formă de daune morale”, arată, pentru Capital, Mihai Tecău, preşedintele Omniasig. Compania pe care o reprezintă a fost nevoită să achite daune în valoare totală de 5 milioane de euro către familiile victimelor celebrului accident de autocar din Muntenegru. „Iniţial, aproape toţi au venit cu avocaţi. În instanţă au ajuns, până la urmă, doar două persoane. Am reuşit să negociem şi să ne înţelegem cu majoritatea familiilor”, explică Tecău.

Accidente dese provocate de şoferi neasiguraţi

O situaţie şi mai îngrijorătoare se regăseşte la Fondul pentru Protecţia Victimelor Străzii, instituția care se ocupă cu despăgubirea şoferilor sau a victimelor persoanelor care circulă fără RCA. Pe parcursul anului trecut, FPVS a plătit daune de 30 de milioane de lei, de peste 20 de ori mai mult decât în 2009, înainte de explozia fenomenului daunelor morale. De altfel, peste 90% din această sumă provine din plăţi pentru daune morale şi vătămări corporale. Problema daunelor morale continuă sa rămână în atenţia FPVS din cauza creşterii într-un ritm îngrijorător atât a numărului persoanelor care solicită despăgubiri, cât şi a nivelului pretenţiilor de despăgubire solicitate de persoanele păgubite. Câteva cifre cred că sunt relevante. Dacă în anul 2009 numărul persoanelor despăgubite de Fond pentru vătămări corporale şi deces a fost de 38, în anul 2013 s-a ajuns la un număr de 577 de persoane”,  explică Sorin Greceanu, directorul FPVS. De menţionat că, la finele anului 2013, mai bine de 1 milion de automobile înmatriculate nu aveau RCA. Dintre acestea, potrivit estimărilor FPVS, peste 500.000 circulă în mod curent pe şoselele României. Procentul automobilelor neasigurate a crescut în 2014, potrivit estimărilor specialiştilor din piaţă, în principal ca urmare a majorării preţului RCA. În prezent, peste 25% dintre maşinile înmatriculate nu au asigurare.

Reţele bine puse la punct. Avocaţii iau majoritatea banilor

Avocaţii specializaţi în daune îşi construiesc adevărate reţele cu ajutorul cărora reuşesc să afle în timp real despre cazurile care se pretează la plata unor despăgubiri substanţiale. Relaţiile acestor profesionişti se întind în Poliţie dar și în lumea medicala. Profesioniştii daunelor selectează situaţiile cele mai tragice, care au potenţial de ştire de presă. Ei studiază cu atenţie sentinţele date de judecători şi încearcă să se îndrepte către acele instanţe care au dat decizii ce i-ar putea avantaja, mai ales că deciziile variază mult chiar pe speţe similare. “Este foarte scump să te judeci la Bucureşti şi mult mai ieftin prin diverse alte zone ale ţării. În plus, se naşte un interes la limita dintre legitim şi ilegitim al unora sau altora de a vrea să se judece pe la instanţele respective în măsura în care poţi să influenţezi competenţa. În dreptul internaţional, există formula de ‚forum shopping‘, adică să te duci să-ţi alegi ţara în care vrei să te judeci. La noi, unde fenomenul este dublat şi de apariţia acelor ‚avocaţi specializaţi‘ – specializarea înseamnă preluarea unui caz contra unui onorariu de 50-70% din valoarea despăgubirilor şi gestionarea gratuită a lui, care iar este un fenomen anormal, în condiţiile în care asta este dublată – în măsura posibilităţilor – de alegerea unei instanţe mai generoase, ajungem la un fenomen cu totul străin de ceea ce înseamnă administrarea corectă a justiţiei”, spune Cosmin Vasile, managing partner la Zamfirescu Racoţi&Partners.

De cele mai multe ori, avocatul este cel care se duce să propună familiei victimelor să pretindă despăgubiri de la societatea care l-a asigurat pe autorul accidentelor. El negociază, el reprezintă victima în instanţă, el se ocupă de obţinerea documentelor care să ateste eventualul handicap major al accidentatului.  De obicei, instanţele acordă sume mai mari pentru vătămări grave şi ireversibile decât pentru decese, după cum arată avocatul Marius Diaconeasa, specializat în dreptul asigurărilor.

 

+40% este creșterea înregistrată de despăgubirile pentru vătămări corporale şi daune morale plătite de asigurători, în primele trei trimestre din 2014, față de aceeași perioadă din 2013.