Pentru a stopa bine-cunoscutele derapaje din relația producători de medicamente – medici – farmaciști, Guvernul a dat o ordonanță de urgență prin care producătorii de medicamente sunt obligați să declare sponsorizările şi orice alte cheltuieli suportate pentru medici sau asociaţiile de pacienți. Obligația este însă de ambele părți: la rândul lor, beneficiarii acestor sponsorizări (medici sau asociaţii de pacienţi) trebuie să facă publice aceste date. Până acum, la vedere au fost doar anumite aspecte, și anume plimbările sponsorizate la congrese și evenimente medicale sau sponsorizările acordate asociaţiilor de pacienţi.

La reguli noi, metode noi

În decembrie 2012, Capital aprecia valoarea stimulentelor acordate de producători medicilor şi farmaciştilor la aproape 200 de milioane de euro: 80 milioane euro bonusuri acor­­date medicilor specialiști pentru pre­scri­eri pe rețetă, 5 milioane de euro cadourile in­for­male, inclusiv tichete-cadou, și pro­mo­ții cu diverse obiecte sau excursii, 60 milioane euro bonusurile acor­da­te medicilor pentru prescrierea pre­ferențială de OTC şi 47,6 milioane euro piața spon­so­rizărilor, inclusiv congresele me­dicale. Vom afla oare în sfârşit dacă cifra apreciată de Capital se apropie de adevăr?

     Cei care condamnau înainte fenomenul cred că  și de data aceasta, se vor diversifica metodele. Au şi de ce: în 2008, când s-a luat decizia înlocuirii denumirii comerciale cu substanța activă a medicamentului producătorii au „redesenat“ metodele reprezentanților medicali.  Una dintre cele mai vocale persoane din industria farmaceutică cu privire la aceste derapaje a fost și este Maria Botezatu, președinta Colegiului Farmaciștilor din Brașov, care spunea în decembrie 2012: „Îmi doresc să aduc dovezi, dar din păcate nu sunt sprijinită. Unii pacienți spun că și-au ridicat medicamentul direct din cabinet, dar nu vor să dea în scris, deoarece le este teamă că nu mai primesc altă dată nimic, iar unii dintre ei spun că medicul le indică farmacia, iar dacă nu merg acolo, nu mai primesc luna viitoare rețeta“.

    Nici acum nu este mai optimistă, în ciuda transparenței promise: „Cred că nu se va schimba nimic în bine, doar se încetinește procesul pentru o perioadă scurtă de timp, în care se vor găsi noi metode inovative. Cum? Așa cum plicurile cu bani s-au înlocuit cu tichete-cadou, cred că și aceste sponsorizări vor fi făcute către anumite societăți nonprofit și apoi întoarse acolo unde trebuie să se motiveze prescrierea și eliberarea medicamentelor societăților care sponsorizează aceste acte“. În această situație, șefa farmaciștilor din Brașov crede că ar trebui să se afișeze pe site-ul societăților care oferă bilete la băi pacienților, data și locul tragerii la sorți, precum şi numele partenerilor care au câştigat, care la rândul lor trebuie să plătească impozit pentru venituri suplimentare.

Până atunci, medicii sunt de acord cu măsura: „Doar transparența relației dintre medici și companii poate elimina suspiciunile, altfel se vor găsi căi de eludare“, spune Vasile Astărăstoae, președintele Colegiul Medicilor din România (CMR).

    Farmaciştii nu neagă existenţa acestor derapaje şi salută noile reguli: „Pacienţii vor fi avantajaţi, pentru că dacă înţelegerile vor fi la vedere, vor şti dacă recomandarea  medicamentelor de care au nevoie este influenţată de vreun avantaj oferit de producători“, spune Clara Popescu, vicepreşedintele Colegiului Farmaciştilor din România (CFR).

De unde pleacă „atenţiile“?

Producătorii de medicamente cred că măsura este bună, dar tardivă. Potrivit lui Dragoş Damian, preşedintele Asociaţiei Producătorilor de Medicamente Generice din România, companiile şi-au definitivat deja propriile coduri de etică, aşa că măsura le va produce neplăceri doar companiilor care nu sunt în asociaţiile de profil. Întrebarea este dacă stimulentele pleacă de la acestea sau de la cele mici, care nu fac parte din asociaţii cu un cod de etică stufos. „Sunt multe companii cu o cotă mică de piaţă, care au astfel de practici. Nicio companie mare nu ar risca să fie exlusă din asociaţii să să îşi piardă credibilitatea“, spune Dragoş Damian.

Şi reprezentanţii Asociaţiei Române a Producătorilor Internaţionali de Medicamente (ARPIM) sunt la fel de încrezători: „Singura diferenţă este că acum companiile vor centraliza şi vor publica, aşa cum se întâmplă deja şi în cazul sponsorizărilor asociaţiilor de pacienţi, date exacte privind colaborarea dintre medici şi companiile farmaceutice“. În ciuda codurilor etice în vigoare, în ultimii ani, mari companii farmaceutice, precum GSK, Johnson&Johnson, sau Beaufour Ipsen,  au primit amenzi uriaşe pentru oferirea de stimulente medicilor din mai multe ţări, printre acestea se numărându-se şi România.

    Vom afla cine şi cât a oferit după publicarea primelor rapoarte, care va avea loc probabil în următorii doi ani, potrivit producătorilor.

 Măsura poate fi un prim pas pentru însănătoşirea sistemului sanitar, mai ales că în UE este în vigoare de multă vreme.
Clara Popescu, CFR

 

1,76 mil. euro a cheltuit în 2010-2012 ARPIM, pentru sponsorizarea asociațiilor de pacienți, potrivit site-ului propriu