CITEŞTE ŞI

Transporturi si Infrastructura

Şeful CNADNR: Nu se mai construiesc autostrăzi cu studii de fezabilitate făcute din birou

Autor: |

Directorul general al Companiei Naţionale de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România, Cătălin Homor, într-un interviu acordat revistei Capital, a anunţat că nu se mai construiesc autostrăzi cu studii de fezabilitate făcute din birou.

După ce s-au fript de trei ori în procesul de concesiune a autostrăzii Comarnic-Bra­şov, oficialii CNADNR suflă şi-n iaurt. Oficialul CNADNR promite că până la sfârşitul lunii vom avea traseul autostrăzii Sibiu-Piteşti.

Capital: Comisia Europeană permite fazarea proiectelor aflate în derulare şi care nu se finalizează la sfârşitul anului 2015. Care este stadiul proiectelor fazate?

Cătălin Homor: Marile proiecte sunt fazate inclusiv autostrada Timişoara-Lugoj, Orăştie-Sibiu parţial, Lugoj-Deva loturile 2, 3 şi 4, plus cele patru loturi de pe autostrada Sebeş-Turda. Avem câteva proiecte unde se mai completează şi se îmbunătăţesc documentaţiile. Termenul limită dat de autoritatea de management este sfârşitul acestei luni, documentatiile de fazare sunt depuse, estimăm că toate vor fi aprobate pe faza 1. Pe lângă autostrăzi, mai multe proiecte pentru variante ocolitoare şi drumuri naţionale au fost fazate.

Capital: 2016 se anunţă un an al revoluţionării studiilor de fezabilitate pentru CNADNR. Ce înseamnă un studiu de fezabilitate bine făcut?

Cătălin Homor: Toată lumea crede ca studiul de fezabilitate este o muncă de birou unde se strâng specialiştii, primesc analizele şi pozele din teren după care întocmeşte un document. Un studiu de fezabilitate trebuie întocmit în teren pe alinimentul autostrăzii. Cel mai bun exemplu este studiul de fezabilitate pentru autostrada Piteşti-Sibiu. Studiul geotehnic este cel mai important pentru întocmirea documentaţiei. În funcţie de relief ştim care este punctul de plecare al fundaţiei. Alegem traseul după care se începe studiu geotehnic. Studiul geotehnic înseamnă 4.000 de foraje la adâncimi cuprinse între 6 şi 35 m. Este foarte greu să faci un studiu geotehnic pe un traseu pe care nu ai niciun drum. Autostrada trece prin munţi, traversează văi, râuri. Este foarte greu de ajuns, se fac drumuri provizorii pentru foraje. Distanţa admisă pentru foraje este de maxim 200 de metri. Pământul prelevat prin tuburile de foraje este pus în camion şi dus la laborator unde se fac teste şi calcule. Forajele nu se fac iarna. Studiul de fezabilitate pentru autostrada Sibiu-Piteşti va fi gata la sfârşitul acestui an.

Capital: Care sunt studiile de fezabilitate aflate în pregătire pentru licitaţie sau în derulare?

Cătălin Homor: Finalizăm studiul pentru lărgirea la 4 benzi a Centurii de Sud a Capitalei, se lucrează la documentaţia pentru Tunel Meseş, pod peste Tisa în apropiere de Sighetul Marmaţiei, pod peste Dunăre la Brăila, pod peste Prut la Ungheni şi o parte din autostrada Târgu Mureş-Ditrău. Avem în derulare studiile de fezabilitate pentru ocolitoarele oraşelor Comarnic, Buşteni, Câmpina. Lansăm SF-ul pentru autostrada Ploiesti-Focşani-Bacău. Studiile de fezabilitate, anul trecut, au fost evaluate la aproximativ 80 milioane de lei. Nu s-au plătit aceşti bani pentru că avem diferite proceduri în derulare.

Capital: Când ştim traseul celebrei autostrăzii Sibiu-Piteşti?

Cătălin Homor: Traseul auto­străzii Sibiu-Piteşti îl vom avea la sfârşitul acestei luni. După ce vom avea studiul de fezabilitate. Se schimbă modalitatea de construcţie a autostrăzilor. De mâine, (n.red. 4 februarie) dau decizie în cadrul CNADNR prin care să constituim o unitate de implementare proiecte care va lua la puricat toate studiile de fezabilitate. Proiectarea şi licitaţia pentru construcţia autostrăzii Sibiu-Piteşti va avea loc anul viitor. Construcţia efectivă începe în primăvara anului 2018 şi durează patru ani. Cei aproximativ 116 km sunt împărţiţi în cinci loturi, construcţia începe de la Piteşti spre Curtea de Argeş. În patru ani vom finaliza cei aproximativ 116 km de autostradă. Pentru legătura cu oraşul Râmnicu Vâlcea avem trei variante, reabilitatrea DN73C, reabilitarea acestui drum naţional plus variantele ocolitoare în zona localităţilor sau legătură nouă. Legătura autostrăzii Sibiu-Piteşti de Râmnicu Vâlcea nu va fi autostradă, cel mult drum expres sau drum naţional.

Capital: În CNADNR se derulează câteva contracte de concesiune plus proceduri importante. Se mai poate vorbi despre concesiuni în cadrul CNADNR având în vedere că anul trecut am asistat la a treia ratare privind concesionarea autostrăzii Comarnic-Braşov?

Cătălin Homor: Deocamdată nu mai putem vorbi de concesiuni după trei proiecte ratate. Trebuie să avem studii de fezabilitate bine făcute în urma cărora vom decide dacă vom avea autostrăzi concesionate. Un studiu de fezabilitate bine făcut ne poate spune dacă este trafic pentru a putea lansa procedură de concesionare a unei autostrăzi. Studiile de fezabilitate pentru procedurile de concesiune sunt verificate de noua unitate de implementare a proiectelor.

Capital: În ultimii 15 ani, fiecare director care a venit la CNADNR a făcut anumite schimbări organizatorice. Se schimbă organigrama Companiei de Autostrăzi?

Cătălin Homor: Organigrama va fi doar îmbunătăţită. Vor fi schimbări în fluxul desfăşurării activităţilor de implementare şi întreţinere. Una dintre cele mai importante modificări va fi modul de urmărire şi monitorizare a proiectelor. Transferăm urmărirea şi implementarea acestora la direcţiile regionale de drumuri şi poduri. Locul de muncă trebuie să fie în şantier. Unitatea de implementare este la  aproximativ 400 km distanţă, adică la CNADNR. Transferăm totul pe şantier.

Capital: În ce stadiu se află centura Capitalei?

Cătălin Homor: Sperăm să finalizăm lucrările de lărgire a centurii de Nord, porţiunea dinspre autostrada Bucureşti-Piteşti. Bucata dintre DN2 şi A2 va fi relicitată. Sunt problemele mari cu exproprierile, birocraţia trebuie să fie diminuată foarte mult. Între DN2 şi A2, lucrările nu se termină anul acesta, sunt probleme la anumite intersecţiii, se solicită construirea unor pasaje, se schimbă proiectul tehnic. Lărgirea DN2-A2 estimăm că o vom scoate la licitaţie în vară, pe proiectul nostru. Lucrările pentru Centura de Sud a Capitalei sunt aprobate în consiliul tehnico-economic din cadrul CNADNR. A fost avizat studiul de fezabilitate pentru 4 benzi, intrăm în etapa de aprobare a indicatorilor tehnico-economici. Demarăm licitaţiile pentru lucrările de lărgire la patru benzi a Centurii de Sud.

Capital: Au trecut aproximativ cinci luni de la închiderea şi demolarea autostrăzii Orăştie-Sibiu. Aţi executat garanţiile pentru calitatea slabă a autostrăzii?

Cătălin Homor: Executarea constă într-o notificare la bancă după care primim banii în cont. Aşteptăm expertiza pentru evaluarea pagubelor după care executăm garanţia. Dacă încasăm banii din scrisoarea de garanţie fără o fundamentare temeinică, constructorul poate constata modalitatea ca fiind abuzivă şi ne poate acţiona în judecată. Avem 30 milioane de lei reţineri succesive şi 60 milioane de lei garanţie. Prejudiciul este cel puţin egal sau depăşeşte valoarea garanţiilor.

Capital: Se lucrează pe loturile de autostradă Sebeş-Turda?

Cătălin Homor: În perioada de iarnă 1 decembrie - 1 martie lucrările sunt suspendate din cauza condiţiilor meteo. Pentru realizarea programului stabilit trebuie rezolvate o serie de probleme cum ar fi: scoaterea din circuitul agricol, forestier, actualizarea culoarului de expropriere, revizuirea acordului de mediu inclusiv devierea diferitelor reţele de utilităţi. Se va diminua birocraţia de la sfârşitul lunii martie, ministrul, secretarul de stat şi compania fac eforturi să îmbunătăţească legislaţia care să ne permită să nu mai fie întârziate lucrările de cauza avizelor. Scoaterea din circuitul agricol şi obţinerea avizelor durează între şase şi opt luni. În această perioadă ne-am mobilizat cu toţii pentru armonizarea legislaţiei şi scurtarea procedurilor de eliberare a autorizaţiilor astfel încât să nu mai existe întârzieri.

Acest articol a apărut în ediţia numărul 6 al revistei Capital, 8-14 februarie 2016.

SPUNE-TI PAREREA Capital - Comenteaza Acum poti comenta si prin intermediul contului de facebook. DETALII >>
Postarea comentariilor se poate face in doua moduri:
  • Prin formularul de la finalul articolelor.
  • Prin intermediul contului de Facebook: în acest caz postarea comentariilor se face instant. Daca nu aveti deja cont de Facebook il puteti crea de aici https://ro-ro.facebook.com/
Echipa CAPITAL.
Capital - Comenteaza
Printeaza

EVZ

Economica.net

Ziare.com

AutoBild

Unica

Adevarul

Click

DZ

Animal Zoo

EVZ Monden

Capital - Articole similare

Transporturi si Infrastructura

09 decembrie 2016

Buşe: Discutăm cu Boeing şi Airbus despre reînnoirea flotei TAROM

Transporturi si Infrastructura

09 decembrie 2016

Care sunt țările de unde vin cei mai mulți români să voteze

Transporturi si Infrastructura

08 decembrie 2016

IATA: Profiturile companiilor aeriene vor scădea anul viitor

Transporturi si Infrastructura

07 decembrie 2016

BREAKING NEWS: O NOUĂ AUTOSTRADĂ în România!

SPUNE-TI PAREREA Capital - Comenteaza Acum poti comenta si prin intermediul contului de facebook. DETALII >>
Postarea comentariilor se poate face in doua moduri:
  • Prin formularul de la finalul articolelor.
  • Prin intermediul contului de Facebook: în acest caz postarea comentariilor se face instant. Daca nu aveti deja cont de Facebook il puteti crea de aici https://ro-ro.facebook.com/
Echipa CAPITAL.

LASA UN COMENTARIU

Caractere ramase: 1000

NOTA: Va rugam sa comentati la obiect, legat de continutul prezentat in material. Orice deviere in afara subiectului, folosirea de cuvinte obscene, atacuri la persoana autorului (autorilor) materialului, afisarea de anunturi publicitare, precum si jigniri, trivialitati, injurii aduse celorlalti cititori care au scris un comentariu se va sanctiona prin cenzurarea partiala a comentariului, stergerea integrala sau chiar interzicerea dreptului de a posta, prin blocarea IP-ului folosit. Site-ul Capital.ro nu raspunde pentru opiniile postate in rubrica de comentarii, responsabilitatea formularii acestora revine integral autorului comentariului.

Nume: Prenume: Varsta: Email: Localitate: Judet: Telefon:


Sex: M / F




Ma abonez la newsletter
Sunt de acord cu termenii si conditiile concursului
* Toate campurile formularului sunt obligatorii