A trecut mai bine de un deceniu de când Rareș a pus pe picioare primul business. Avea 22 de ani și gustase deja din segmentul acesta de „online“, știa cum merg lucrurile, își formase o părere, studiase despre „matematica“ unui business în sensul ăsta. Statutul de angajat i s-a potrivit pentru foarte puțin timp: s-a întâmplat să fie director de vânzări, într-o agenție, imediat după terminarea facultății (a studiat la Academia de Studii Economice). „Aveam o echipă care vindea produse destinate magazinelor online. Am văzut ce înseamnă lucrul acesta și mi-am dat seama că aș putea să am propriul magazin online. Atunci am înființat și primul business“, mărturisește el.

De risc nu a fugit niciodată și, chiar dacă s-a lovit de eșecuri în anii care au trecut, nu l-a lăsat deloc gândul să revină la rolul de angajat: mintea îi era mult prea ocupată cu idei de afaceri inovatoare. Aici, în această categorie – „afaceri inovatoare“ – o să includem și Retargeting.Biz, ce oferă o soluție software prin care magazinele online, indiferent de domeniu, își pot îmbunătăți vânzările prin personalizarea ofertelor pentru clienți și monitorizarea activității acestora.

Cum funcționează?

„De exemplu, accesezi un site care vinde vacanțe și selectezi ofertele pentru Grecia, în funcție de bugetul pe care îl ai, cu anumite preferințe pentru cazare și transport, etc.. Ce facem noi? Monitorizăm toate acțiunile tale și, ulterior, comunicăm cu tine pornind de la informațiile pe care le avem despre vacanțele pe care ți le dorești. Sau, ne putem raporta și la ce au cumpărat alți utilizatori după aceleași căutări pe care le-ai avut tu. Ne bazăm pe acțiunea utilizatorilor site-ului și începem să comunicăm prin toate mijloacele, prin e-mailuri, prin sms. Imaginează-ți cum ar fi dacă site-ul respectiv începe și îți trimite oferte despre Spania deși tu cauți Grecia?“, explică Rareș Bănescu. Și nu este vorba despre ceva sofisticat, ci despre ceva cât se poate de practic și ușor de aplicat. Unde duce această acțiune pentru comercianții online? La o creștere a vânzărilor de la 15% până la 50% încă din primele luni, „de la caz la caz“.

Teoretic, Rareș a demarat afacerea în 2012, însă, până la implementarea propriu-zisă a soluției software a mai trecut un an. Așa că, anunțul oficial a fost făcut undeva la finele lui 2013. Iar după încă un an, s-a mai petrecut ceva important pentru acest start-up: omul de afaceri Mugur Frunzetti, fondatorul Floria.ro, a investit 500.000 de euro pentru dezvoltarea platformei, devenind astfel acționar în cadrul OMT Agency, compania care administrează Retargeting.Biz, cu o participație de 30%.

 

Acum, țintele pe care Rareș Bănescu le are pentru 2017 sunt pe cât de îndrăznețe, pe atât de realizabile. Cel puțin, dacă afacerea se va dubla, ca rulaj (de la 570.000 euro în 2016 până la 1,14 mil. euro anul acesta), așa cum estimează antreprenorul, portofoliul de clienți va număra, cu siguranță, câteva mii, o creștere semnificativă de la cei 1.300 de clienți care au încheiat anul trecut. Nu degeaba a luat premiul „Best Marketing Automation Tool 2017“. „Am fost votați de un grup de shopperi online cel mai bun tool de automatizare de marketing din Bulgaria, România, Ungaria și Polonia“, mai spune el. Și nici nu se putea altfel. Rareș chiar a mers la sigur cu această afacere. În planul lui, totul fusese trasat foarte clar încă de la început. Inclusiv extinderea în străinătate, de care povestește astăzi, trecerea graniței până în America și înapoi, mai aproape, în regiune: „Mugur se ocupă mai mult de SUA și Canada, iar eu de Europa Centrală și de Est. Ne dorim să ajungem în toată Europa“. Iar când vorbește de provocări, ei bine, „bariera de limbă“ le dă ceva bătăi de cap. Pentru că, „deși noi credem că engleza este vorbită mai prin toată lumea“, nu este chiar așa.

„În Ungaria, în Bulgaria, în Polonia nu se vorbește engleză. E dificil să dezvolți un proiect pentru o anumită țară dacă nu ai suport în limba respectivă. Și avem nevoie de două persoane în fiecare țară“, mai oferă Rareș un amănunt. Mult mai bine se prezintă India, de exemplu, unde s-au strâns vreo 30–40 de clienți, și chiar Emiratele Arabe, care numără peste 10. 

Câteva zeci de companii în lume

Oricum ar fi, este loc de creștere: în total, în lume, sunt doar 50 de companii care fac lucrul acesta. Cu alte cuvinte, 2% din piața magazinelor online este atinsă, adică aceste magazine folosesc un tool de personalizare și automatizare. „Costul de achiziție pe client nou este undeva sub 100 de euro, la nivel local. În sensul că 100 de euro ne costă pe noi să-l câștigăm. Iar valoarea medie a unui client este de peste 170 de euro. Deci, din prima lună, noi deja ne-am scos costul de achiziție“, adaugă Rareș Bănescu. În concluzie, dacă vrei să-ți deschizi un magazin online și ai creionat deja un plan, nu mai sta pe gânduri, piața se mișcă într-un ritm alert, iar ceea ce astăzi pare complicat, mâine ar putea să-ți aducă un profit peste așteptări.

 

O nouă lansare

Altfel, Retargeting.Biz a anunțat recent lansarea ”push notifications”, unul dintre cele mai atractive instrumente de comunicare și marketing online, care contribuie la creșterea semnificativă a ratelor de conversie, permițând comunicarea instantă cu vizitatorii shop-urilor online. “Pentru comercianți, una dintre cele mai dificile sarcini este viteza cu care se mișcă lucrurile. Preferințele și comportamentele clienților se modifică și ele constant, astfel că intrumentele și tacticile pe care ei le folosesc trebuie să se schimbe. Pentru clientii care folosesc deja Retargeting.Biz, activarea acestui instrument de marketing automat constă în simpla apăsare a unui buton, noi având grijă de toate celelalte detalii și setări. De asemenea, toate mesajele push trimise automat, pe baza unor algoritmi proprii, sau trimise manual, vor putea fi personalizate integral de clienții care utilizează aplicația noastră”, spune, în acest context, Rareș Bănescu.

Conform statisticilor, peste 60% dintre clienții care au optat pentru a primi notificări push de la magazinele online pe care le frecventează, au plasat cel puțin o comandă imediat ce au primit un mesaj relevant. Rata de deschidere prin push notifications este cuprinsă între 47-80%, comparativ cu 20-25% la email-uri. Până de curând, notificările push erau folosite în special pentru aplicațiile mobile, dar începând cu anul 2015, acestea au prins teren și pe partea de site-uri web, iar anul trecut au început să fie folosite din ce în ce mai des ca instrument de marketing de către magazinele online.

“Tipurile de mesaje pe care le oferim out of the box clienților Retargeting sunt un feature complet nou și gândit special pentru magazinele online. Punem la dispoziția clienților 6 mesaje trimise automat, bazate pe comportamentul utilizatorilor: Cart abandonment, Product follow up, Category follow up, Bounce follow up, Cross selling sau Inactivity”, completează Rareș Bănescu.