Evenimente Mica publicitate Abonamente Comunicate
CITEŞTE ŞI

Interviu

Prima carte despre lobby din România: “lobby-ul nu are nimic în comun cu traficul de influenţă”

Autor: | | 1 Comentarii

Am stat de vorbă cu Ionuţ Tănase despre unul dintre cele mai controversate subiecte ale lumii contemporane: lobby-ul. Tănase este specialist în lobby şi relaţii cu autorităţile, doctor în ştiinţele comunicării şi autor al primului volum complex despre lobby din România.

capital.ro: Sunteţi autorul primei carţi care tratează în detaliu problematica lobby-ului în România. Cui se adresează lucrarea şi ce v-a motivat să lansaţi acest volum?

Ionuţ Tănase: În România, ca în majoritatea statelor democratice, lobby-ul a fost prost înţeles multă vreme după căderea comunismului şi încă sunt o mulţime de stereotipii care se cuvin demitizate. Am considerat că este vremea să aducem această activitate legitimă într-o zonă de vizibilitate, explicându-i cele mai intime mecanisme şi mai cu seamă utilitatea sa publică incontestabilă într-un regim democratic. Din fericire, studiile de percepţii pe care le-am făcut arată notorietatea ridicată a termenului în rândul românilor, iar cei care îl asociază cu aspecte negative sunt doar în jur de 15%, un procent foarte scăzut comparativ cu alte state. Volumul “Dinamica activităţii de lobby în România” are o adresabilitate largă, de la practicienii acestei meserii, până la politicieni, la funcţionarii din administraţia publică centrală şi locală, studenţii din sfera ştiinţelor sociale, dar şi cetăţenii care, din spirit civic sau pură curiozitate, doresc să înţeleagă modalităţile de a influenţa politicile publice. Despre conţinutul cărţii, se pot afla mai multe pe site-ul www.desprelobby.ro.

capital.ro: Pentru cei care nu sunt familiarizaţi cu termenul de lobby, care ar fi cea mai simplă şi în acelaşi timp cuprinzătoare definiţie?

Ionuţ Tănase: Un cunoscut autor britanic spune ca lobby-ul este arta persuasiunii politice. Eu consider că este ştiinţa de a convinge politicienii sau, şi mai concret, acţiunea de a influenţa politicile publice.

capital.ro: Cum a evoluat lobby-ul, din 1995, când a fost înfiinţată prima firmă de acest gen din România, şi până în prezent?

Ionuţ Tănase: În prima jumatate a anilor ’90 condiţiile debutului activităţii de lobby în spaţiul autohton erau totalmente neprielnice. Societatea noastră era marcată de moştenirea perioadei totalitare – neîncredere socială, lipsa de spirit civic, neasumarea responsabilităţii – context în care un instrument democratic precum lobby-ul nu avea cum să se dezvolte sănătos, în ciuda noilor reguli şi principii reclamate de competiţia şi piaţa liberă . Şansa primilor lobby-işti au constituit-o primele corporaţii internaţionale, în principal americane, şi nevoia lor de reprezentare în faţa autorităţilor române. Astfel a apărut prima firmă de lobby înfiinţată de Guy Burrow, fostul director general al companiei Shell România. În următorii zece ani s-au constituit alte 2-3 firme exclusiv de lobby, iar firmele mari de consultanţă în PR au inclus serviciile de relaţii cu autorităţile în portofoliul lor.  Lobbyul, mai ales până în 2007, anul integrării europene a României, s-a situat într-o zonă gri, de confort, în care asigurarea transparenţei în decizia politică era complet deficitară. Integrarea în structurile europene a adus noi obligaţii de transparenţă. Posibilităţile reale de dezvoltare şi de profesionalizare a lobby-ului în România vin din transparentizarea şi asumarea acţiunilor lobby-iştilor, trend care este în desfăşurare la momentul actual – ceea ceea ce eu numesc etapa de glasnost a lobby-ului. Două elemente concrete în sprijinul celor afirmate: începând cu 2010, avem prima asociaţie a lobbyiştilor români, iar din 2011 profesia de lobby-ist este inclusă în Clasificarea Ocupaţiilor din România sub numele de “specialist în activitatea de lobby”. În prezent , consider că s-a ieşit din etapa de pruncie a activităţii şi a breslei, iar piaţa consultanţei de lobby numără în jur de zece companii specializate exclusiv în această nişă. Premisele sunt aşadar bune, de creştere şi profesionalizare.

capital.ro: Care sunt calităţile unui lobby-ist de succes?

Ionuţ Tănase: Sunt multe. Am să numesc însă trei virtuţi inspirate în mod bine intenţionat din Principele lui Machiavelli, după cum scrie profesorul olandez Rinus van Schendelen: ambiţie puternică de a câştiga, studiu pentru pregătirea terenului şi prudenţă în timpul jocului.

capital.ro: Ce sectoare de activitate din Romania credeti ca beneficiaza momentan de cel mai intens lobby?

Ionuţ Tănase: Interviurile cu lobby-işti şi politicieni pe care le-am realizat pentru cercetarea mea, dar şi experienţa mea proprie arată că sectoarele unde lobby-ul are un rol esenţial sunt în ordine: industria farmaceutică, sectorul bancar, exploatarea resurselor naturale, sectorul energetic şi industria tutunului. Aceste zone beneficiază de cel mai activ lobby.

capital.ro: Care sunt cele mai eficiente tehnici de lobby în România şi cum putem deosebi un lobby “bun” de unul “rău”?

Ionuţ Tănase: Din punctul de vedere al lobby-istului român profesionist, instrumentul cu cel mai ridicat grad de eficienţă este transmiterea documentelor de poziţie sau de fundamentare prin intermediul întâlnirilor private cu decidenţii, întâlniri solicitate transparent şi asumat. Un alt instrument este organizarea de conferinţe şi seminarii pentru transmiterea principalelor mesaje ale campaniei de lobby. În fine, mesajele transmise mediatic sunt preferate de mai puţini lobby-işti, însă, nota bene, sunt considerate  foarte eficiente de politicienii înşişi.

În ce priveşte lobby-ul “bun”, eu cred ca orice lobby transparent este un lobby bun, în timp ce lobby-ul “rău” eu îl asociez cu caracterul opac, cu fuga de asumare. De altfel, stereotipul lobby-ului ca trafic de influenţă aşa s-a născut.

Capital - Comenteaza
Capital - Twitter
Printeaza

Alte articole

Pagina 1 din 2
SPUNE-TI PAREREA Capital - Comenteaza Acum poti comenta si prin intermediul contului de facebook. DETALII >>
Postarea comentariilor se poate face in doua moduri:
  • Prin formularul de la finalul articolelor.
  • Prin intermediul contului de Facebook: în acest caz postarea comentariilor se face instant. Daca nu aveti deja cont de Facebook il puteti crea de aici https://ro-ro.facebook.com/
Echipa CAPITAL.

EVZ

Doctorul Zilei

Animal Zoo

EVZ Monden

Ziare.com

DCNews

Stirile Kanal D

AutoBild

Click

Economica.net

Agrointeligenta

StiriDiaspora.ro

Stirile Tvr.ro

Infoactual

Capital - Articole similare

SPUNE-TI PAREREA Capital - Comenteaza Acum poti comenta si prin intermediul contului de facebook. DETALII >>
Postarea comentariilor se poate face in doua moduri:
  • Prin formularul de la finalul articolelor.
  • Prin intermediul contului de Facebook: în acest caz postarea comentariilor se face instant. Daca nu aveti deja cont de Facebook il puteti crea de aici https://ro-ro.facebook.com/
Echipa CAPITAL.

LASA UN COMENTARIU

Caractere ramase: 1000

NOTA: Va rugam sa comentati la obiect, legat de continutul prezentat in material. Orice deviere in afara subiectului, folosirea de cuvinte obscene, atacuri la persoana autorului (autorilor) materialului, afisarea de anunturi publicitare, precum si jigniri, trivialitati, injurii aduse celorlalti cititori care au scris un comentariu se va sanctiona prin cenzurarea partiala a comentariului, stergerea integrala sau chiar interzicerea dreptului de a posta, prin blocarea IP-ului folosit. Site-ul Capital.ro nu raspunde pentru opiniile postate in rubrica de comentarii, responsabilitatea formularii acestora revine integral autorului comentariului.