SE INTAMPLA ACUM!

Transporturi si Infrastructura

Gaura neagră a guvernelor din ultimele două decenii

Autor: Ştefan Etveş | luni, 18 ianuarie 2016 | 1 Comentarii

Sute de milioane de euro, aceasta este suma ce poate fi trecută în dreptul companiei TAROM la capitolul pagube produse din 2000 şi până în prezent. Numai în perioada 2010-2012, „căpuşele“ şi interesele politice din jurul companiei au sifonat peste 150 milioane de euro din conturile companiei. Managementul TAROM încearcă acum să scape de clanuri şi neamuri odată cu noua organigramă, implementarea noului plan de management asumat pentru următorii doi ani şi schimbarea avioanelor.

TAROM este probabil unul dintre cele mai bune exemple de companie naţională unde anumite grupuri de interese au grijă ca operatorul aerian să nu devină performant şi profitabil. „Căpuşarea“ TAROM din ultimii ani de către grupuri din cadrul operatorului aerian, ce au acţionat fără nici cea mai mică opoziţie din partea celor responsabili de managementul companiei, arată cum un brand al României a fost dirijat spre imense pierderi finaciare. Chiar şi şansele de readucere a TAROM pe linia de plutire sub un management privat sunt limitate. Șefii operatorului aerian sunt obligaţi să lucreze în condiţii legislative ce par a fi fost create doar pentru a conduce compania naţională aeriană spre faliment şi să încurajeze dominaţia neamurilor şi clanurilor din întreaga structură a operatorului aerian.

O încercare de a salva TAROM de la faliment s-a produs la începutul anului când şefii operatorului aerian au transmis Ministerului Transporturilor un plan de management, valabil pentru doi ani, unde sunt fixaţi indicatori de perfomanţă şi un plan de investiţii valabil doi ani. Principalele măsuri care vor fi implementate în cei doi ani se referă, printre altele, la schimbarea flotei, creşterea productivităţii, modernizarea sistemului adminstrativ, schimbarea imaginii companiei, îmbunătăţirea produselor şi serviciilor la bord.

De asemenea, oficialii TAROM analizează oportunităţi de utilizare a activelor operatorului aerian şi de valorificare mai eficientă a forţei de muncă ultracalificate pe care o deţine compania. Implementarea noului plan înseamnă angajarea de oameni calificaţi la departamentul tehnic. „Managementul va analiza transformarea anumitor departamente în centre de profit, trebuie maximizate beneficiile aduse de apartenenţa companiei la SkyTeam, vor fi introduse noi platforme IT şi va fi analizată posibilitatea utilizării la nivel maxim a activelor aflate în proprietatea companiei. Board-ul companiei a cerut simplificarea structurii organizatorice, a proceselor şi metodelor. Compania trebuie pregătită pentru viitor, se începe cu armonizarea flotei“, ne-au declarat oficiali din Ministerul Transporturilor. Potrivit acestora, o altă măsură constă în identificarea salariaţilor angajaţi pe relaţii, fără a avea pregătirea necesară. „Nu pot să fie opt sau 10 angajaţi rude în cadrul TAROM. Se va realiza o evaluare a tuturor angajaţiilor, iar remunaraţiile vor fi stabilite în funcţie de anumite criterii de performanţă. În prezent, criteriile sunt foarte generale, angajaţii de la tehnic trebuie să repare o aeronavă. Nu se impune un termen să pui un şurub sau o piesă. Nu se poate face performanţă dacă se schimbă o piesă cel puţin trei ore“, ne-au explicat oficiali din Ministerul Transporturilor.

Se schimbă grila salarială

Planul de management vizează şi creşterea gradului de vânzare online a biletelor. În documentul parafat de oficialii TAROM sunt anumite măsuri prin care se va reorganiza departamentul comercial. „Este nevoie de oameni cu experienţă pentru vânzare, marketing şi întreţinerea aeronavelor. În ultimii 7 ani, sute de oameni au plecat de la tehnic din cauza salariilor. O altă problemă indentificată este birocratia, o companie de stat cum este TAROM trebuie să funcţioneze ca o societate privată. În plan sunt prevăzute şi majorări salarile în funcţie de criteriile de performanţă. Anul acesta se va aproba o grila salarială nouă“, ne-au mai spus oficiali din cadrul MT.

Aeronavele se vând pe bucăţi sau de transformă în „Air Force One“

Principalul obiectiv al managementului TAROM, transmis Ministerului Transportului prin planul de management, este schimbarea flotei începând din vara acestui an. Conform oficialilor Ministeruilui Transporturilor, planul de management prevede ca avioanele AirbusA 310, să nu mai zboare începând cu luna octombrie. „Începând cu în octombrie, construcţia planului de management şi a bugetului TAROM este fără cele două avioane Airbus A310. Din luna octombrie, TAROM nu mai operează aceste două aeronave. Avioanele Airbus A310 se înlocuiesc cu altele noi. În flota TAROM vor exista două aeronave cu vechime de 3 ani. Aeronavele sunt pentru mediu şi lung curier, nu sunt excluse variante precum modele Airbus A330, Boeing sau 737-800“, spun sursele.

Odată cu scăderea preţului petrolului, aeronavele Airbus A310 au început să zboare pe profit. „Chiar dacă produc bani, cele două avioane nu mai rămân în flota TAROM. După luna octombrie, cele două avioane AirbusA 310 trebuie să intre în revizie. Reparaţiile şi reviziile costă foarte mult“, ne-au mai explicat oficialii MT. O soluţie referitoare la cele două Airbus-uri constă în transformarea lor în avioane prezidenţiale. „Luăm în calcul inclusiv varianta de a face un avion pentru şeful statului şi unul pentru Guvern“, ne-au mai explicat oficialii MT. Odată cu schimbarea flotei, conducerea TAROM pune în aplicare noua strategie. „Planul TAROM este să aibă o flotă intercontinentală pentru zboruri către, SUA, China sau Canada“, ne-au precizat oficialii MT. România nu are drept de survol deasupra Rusiei, acord fără de care nu poate zbura către China.

Prin noul plan de management se are în vedere şi restructurarea orarului, a reţelei de rute şi renunţarea la anumite rute neprofitabile. „Oamenii nu vor să zboare la ora 3 dimineaţa. Platforma IT şi website-ul vor fi modificate. Se are în vedere controlul achiziţiilor şi centralizarea acestora“, ne-au dezvăluit sursele.

Anchetă pentru dispariţia a peste 150 milioane de euro

Paralel cu finalizarea planului de management, oficialii TAROM au cerut departamentului de control să verifice modul prin care în perioada 2011-2012 sau cheltuit peste 670 milioane de lei din conturile TAROM. „În 2010, fosta conducerea a TAROM a cheltuit 300 milioane de lei din conturile TAROM pentru diverse achiziţii la preţ triplu. Bănuim că au fost achiziţii inclusiv în scop personal. Un calcul simplu arată că aproximativ 250.000 de euro/zi s-au cheltuit din conturile TAROM. În 2011, s-au cheltuit 210 milioane de lei din conturile TAROM, iar în 2012, peste 130 milioane de lei, cash, s-au evaporat din conturi“, ne-au spus surse din cadrul TAROM.

Anul trecut, conturile TAROM au crescut cu aproximativ 200 milioane de lei. Risipa de zeci de milioane de euro/anual de la TAROM se răsfrânge şi asupra serviciilor prestate de compania aeriană. În ultimele luni, avioanele TAROM au înregistrat tot mai multe întârzieri la plecare. „Avem o problemă majoră cu serviciul de aprovizionare. Un exemplu concret este scadenţa pentru un motor de avion Boeing 737 clasic, în loc să fie schimbat cu 1 milion de euro, preferăm, să îl reparăm cu 2 milioane de euro. Dacă se întreţin anumite componente, costurile cu aprovizionarea cresc de 10 ori. Serviciul de aprovizionare trebuie să caute pe piaţa mondială cel mai bun preţ şi cele mai avantajoase condiţii“, ne-au mai precizat sursele din cadrul TAROM.

130 de milioane de lei s-au evaporat din conturile Tarom în anul 2012

Dan Costescu: «Reforma trebuie accelerată»

Ministrul Transporturilor, Dan Costescu, a declarat că la TAROM este o analiză managerială mai complexă. „Trebuie stabilită o strategie pentru ceea ce se face în continuare, pentru că ei au o mulţime de aspecte: au flotă foarte veche, au dimensionarea nepotrivită a personalului. Acolo o să am nişte întâlniri săptămâna viitoare chiar şi cu membrii CA. Decizia despre flotă nu este aşa de simplă. Nu vreau să îmi propun doar să reînnoiesc flota, pentru că înainte de a trece la reînnoirea flotei trebuie să îmi stabilesc o strategie comercială, să ştiu unde vreau să zbor în următoarea perioadă. Nu pot pur şi simplu să vreau nişte avioane noi şi apoi să mă întreb ce fac cu ele, aşa cum ne-am pricopsit cu aceste Airbus 310 şi după aceea ne-am dat seama că nu sunt potrivite nici pentru rutele lungi pentru care le-am luat. Deci, ca să nu punem căruţa înaintea cailor, trebuie, practic, în afară de problemele lor de management, situaţie pe care se va lua o decizie cât mai rapid, partea de reformare şi de continuare a reformei în TAROM, de accelerare a ei - pentru că ar fi incorect să spunem că nu s-a făcut nimic; au fost unele progrese, poate că nu au fost cu ritmul potrivit, şi asta vom vedea, dar această reformă trebuie accelerată pentru că a fost o perioadă propice şi acum, de departe, am fi aşteptat o redresare mai vizibilă, având în vedere situaţia favorabilă care a fost cu preţul kerosenului şi cu toate celelalte aspecte de emulaţie pe piaţa aviaţiei“, a spus ministrul transporturilor.

Acest articol a fost publicat în al treilea număr al revistei Capital, din 18-24 ianuarie 2016

SPUNE-TI PAREREA Capital - Comenteaza Acum poti comenta si prin intermediul contului de facebook. DETALII >>
Postarea comentariilor se poate face in doua moduri:
  • Prin formularul de la finalul articolelor.
  • Prin intermediul contului de Facebook: în acest caz postarea comentariilor se face instant. Daca nu aveti deja cont de Facebook il puteti crea de aici https://ro-ro.facebook.com/
Echipa CAPITAL.
Capital - Comenteaza
Capital - Twitter
Capital - Google+
Transforma in PDF
Printeaza

EVZ

Economica.net

Ziare.com

AutoBild

Unica

Adevarul

Click

DZ

Animal Zoo

EVZ Monden

Capital - Articole similare

Transporturi si Infrastructura

21 iulie 2016

Lucrări pe timp de noapte la Aeroportul Henri Coandă

Transporturi si Infrastructura

21 iulie 2016

Fosta conducere a Romavia a lansat o nouă companie aeriană

Transporturi si Infrastructura

14 iulie 2016

Airbus a devansat Boeing

SPUNE-TI PAREREA Capital - Comenteaza Acum poti comenta si prin intermediul contului de facebook. DETALII >>
Postarea comentariilor se poate face in doua moduri:
  • Prin formularul de la finalul articolelor.
  • Prin intermediul contului de Facebook: în acest caz postarea comentariilor se face instant. Daca nu aveti deja cont de Facebook il puteti crea de aici https://ro-ro.facebook.com/
Echipa CAPITAL.

LASA UN COMENTARIU

Caractere ramase: 1000

NOTA: Va rugam sa comentati la obiect, legat de continutul prezentat in material. Orice deviere in afara subiectului, folosirea de cuvinte obscene, atacuri la persoana autorului (autorilor) materialului, afisarea de anunturi publicitare, precum si jigniri, trivialitati, injurii aduse celorlalti cititori care au scris un comentariu se va sanctiona prin cenzurarea partiala a comentariului, stergerea integrala sau chiar interzicerea dreptului de a posta, prin blocarea IP-ului folosit. Site-ul Capital.ro nu raspunde pentru opiniile postate in rubrica de comentarii, responsabilitatea formularii acestora revine integral autorului comentariului.