CITEŞTE ŞI

Transporturi si Infrastructura

EXCLUSIV: Taxa de autostradă se va aplica din 2017

Autor: |

Oficiali ai Ministerului Transporturilor împreună cu cei ai CNADNR pregătesc sistemul de taxare al autostrăzilor din România. Șoferii vor fi obligaţi să plătească dacă vor să circule pe A1 şi A2. Taxa va scoate din buzunarul fiecărui şofer minimum 1,75 de euro pentru fiecare 100 de kilometri parcurşi pe autostrăzile construite din bani publici sau europeni.

Românii au scos din buzunar, de la 1 aprilie 2014 până astăzi, circa 1,5 miliarde de euro pentru drumuri şi autostrăzi pe care ţara noastră nu le are. Banii au fost colectaţi din rovinietă şi acciza de 7 eurocenţi/litru de carburant. Cu toate acestea, colosala sumă de aproximativ 1,5 miliarde de euro nu este suficientă pentru reprezentanţii statului, care sunt hotărâţi să introducă o nouă taxă. Prima autostradă din România pentru care şoferii vor fi taxaţi este A1, Bucureşti-Piteşti. Taxe se va aplica după ce şoseaua cu patru benzi, cu o lungime de aproximativ 110 km, va suporta reparaţii capitale. Următoarea pe lista oficialilor Ministerului Transporturilor este autostrada Bucureşti-Constanţa, românii fiind nevoiţi să-şi suplimenteze bugetul pentru un concediu pe litoralul românesc, începând din vara anului 2018, cu suma aferentă taxei de autostradă.

Bucureşti-Piteşti, reparată cu bani privaţi

Taxarea şoferilor pe autostrăzile Bucureşti-Piteşti (A1) şi Bucureşti-Constanţa (A2) va fi introdusă după finalizarea lucrărilor de reabilitare, ne-au confirmat surse din cadrul Ministerului Transporturilor. Lucrările de întreţinere a celor două autostrăzi sunt parte a unui proiect de concesiune care include şi construcţia centurii de Sud a Capitalei, proiect care va fi bătut în cuie până la finele acestui an. Mai exact, concesionarul repară autostrăzile A1 şi A2, taxează participanţii la trafic, vin banii şi apoi începe să construiască centura de Sud a Bucureştiului. Pentru a nu bulversa traficul pe cele două şosele cu patru benzi, prima autostradă care va intra în reparaţii capitale din bani privaţi este Bucureşti-Piteşti. Reparaţiile capitale pentru cele două autostrăzi sunt estimate la circa 200 milioane de euro.

800 milioane de euro/an, colectaţi pentru drumuri

Cei mai mulţi bani pentru autostrăzi şi drumuri naţionale au început să fie colectaţi începând cu data de 1 aprilie 2014 din plata accizei de 7 eurocenţi pe carburanţi. După un an de la impunerea acestei taxe, Ministerul Finanţelor raporta o colectare de circa 2,8 miliarde de lei (aproximativ 630 milioane de euro). Tot pentru drumuri şi autostrăzi, Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România (CNADNR) obţine anual aproximativ 250 milioane de euro din roviniete. Un calcul simplu arată că în perioada 1 aprilie 2014-31 decembrie 2015, Ministerul Finanţelor a strâns peste un miliard de euro din plata accizei de 7 eurocenţi pe carburanţi, iar Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România a colectat de circa 440 milioane de euro din rovinietă. Cu 1,44 miliarde de euro s-ar fi construit 288 km de autostradă la câmpie, ţinând cont de preţul mediu pe kilometrul de autostradă construit la noi.
Ultimii doi ani au fost cei mai slabi la acest capitol. În 2014, s-a tăiat panglica pentru 50 km de autostradă, anul trecut, 47 de kilometri au fost deschisi circulaţiei, iar 22 de km închişi pentru reparaţii la nici un an de la tăierea panglicii.

Și taxă, şi rovinietă

Fosta conducerea a companiei ne-a comunicat în anii anteriori că înainte de introducerea taxării pe reţeaua de autostrăzi vor exista discuţii prealabile cu reprezentanţii Comisiei Europene, întrucât rovinieta ar trebuie eliminată. Doar că reprezentanţii CNADNR au o altă poziţie: banii care urmează să fie colectaţi din taxa de autostradă vor fi folosiţi la întreţinerea acestora, astfel că este nevoie de o sursă de venit pentru modernizarea şi întreţinerea reţelei de drumuri naţionale. Cert este căpotrivit tratatului de aderare la Uniunea Europeană, rovinieta poate fi păstrată doar până la taxarea autostrăzilor. În prezent, oficialii guvernamentali par să nu cunoască nici măcar ei modul în care ar putea fi aplicate noile taxe pe autostrăzile Bucureşti-Piteşti şi Bucureşti-Constanţa. Guvernul de la Bucureşti aşteaptă ca UE să facă lumină în acest caz şi să decidă dacă şoferii vor trebui să plătească taxa de autostradă, rovinietă şi acciză pentru drumuri şi autostrăzi. În cazul în care Comisia Europeană aprobă introducerea taxei de autostradă peste actuala rovinietă, România devine caz unic în Europa.

Acest articol a fost publicat în numărul 2 al revistei Capital, din 11-17 ianuarie 2016

SPUNE-TI PAREREA Capital - Comenteaza Acum poti comenta si prin intermediul contului de facebook. DETALII >>
Postarea comentariilor se poate face in doua moduri:
  • Prin formularul de la finalul articolelor.
  • Prin intermediul contului de Facebook: în acest caz postarea comentariilor se face instant. Daca nu aveti deja cont de Facebook il puteti crea de aici https://ro-ro.facebook.com/
Echipa CAPITAL.
Capital - Comenteaza
Capital - Twitter
Capital - Google+
Transforma in PDF
Printeaza

EVZ

Economica.net

Ziare.com

AutoBild

Unica

Adevarul

Click

DZ

Animal Zoo

EVZ Monden

Capital - Articole similare

Transporturi si Infrastructura

29 septembrie 2016

Germania, trimisă în judecată de Comisia Europeană

Transporturi si Infrastructura

29 septembrie 2016

Exproprieri și angajări pentru autostrada Transilvania

Transporturi si Infrastructura

29 septembrie 2016

CNADNR a parafat patru contracte de dezăpezire pentru drumurile din jurul ...

Transporturi si Infrastructura

28 septembrie 2016

Lufthansa a achiziţionat integral Brussels Airlines

Transporturi si Infrastructura

28 septembrie 2016

SE ÎNCHIDE Transfăgărășanul

Transporturi si Infrastructura

25 septembrie 2016

Ministerul Transporturilor crește, din PIX, viteza trenurilor de marfă

SPUNE-TI PAREREA Capital - Comenteaza Acum poti comenta si prin intermediul contului de facebook. DETALII >>
Postarea comentariilor se poate face in doua moduri:
  • Prin formularul de la finalul articolelor.
  • Prin intermediul contului de Facebook: în acest caz postarea comentariilor se face instant. Daca nu aveti deja cont de Facebook il puteti crea de aici https://ro-ro.facebook.com/
Echipa CAPITAL.

LASA UN COMENTARIU

Caractere ramase: 1000

NOTA: Va rugam sa comentati la obiect, legat de continutul prezentat in material. Orice deviere in afara subiectului, folosirea de cuvinte obscene, atacuri la persoana autorului (autorilor) materialului, afisarea de anunturi publicitare, precum si jigniri, trivialitati, injurii aduse celorlalti cititori care au scris un comentariu se va sanctiona prin cenzurarea partiala a comentariului, stergerea integrala sau chiar interzicerea dreptului de a posta, prin blocarea IP-ului folosit. Site-ul Capital.ro nu raspunde pentru opiniile postate in rubrica de comentarii, responsabilitatea formularii acestora revine integral autorului comentariului.