Evenimente Mica publicitate Abonamente
CITEŞTE ŞI

Transporturi si Infrastructura

Guvernul schimbă macazul: 10.000 de ceferiști vor ajunge șomeri

Autor: | | 68 Comentarii

Mii de angajați din industria feroviară ar putea să își piardă locul de muncă odată ce măsurile privind închiderea unor linii de cale ferată vor fi aplicate. În plus, vor apărea tot felul de costuri neprevăzute.

Tocmai pentru că funcţiona foarte bine înainte de 1990, calea ferată nu a fost văzută ca o prioritate timp de aproape 25 de ani. Nu s-au făcut investiţii importante şi nici nu s-au luat în calcul proiecte care să mute România în rândul ţărilor europene cu o infrastructură feroviară modernă.

Aşa s-a ajuns astăzi la o situaţie extremă, în care se pune problema ca circa 40% din calea ferată să dispară. În termeni oficiali, este vorba despre un memorandum privind „măsuri pentru eficientizarea sectorului de transport feroviar al României“. Documentul, redactat de ECOM ca o „necesitate“ pentru aprobarea Master Planului General de Transport, a fost aprobat de Guvern. Teoretic, reţeaua naţională de cale ferată va fi redusă  la aproximativ 6.200 km (n.r. – 10.000 km de linie desfăşurată, faţă de 20.000 km câţi sunt în prezent).

„Costuri colaterale“

Cu alte cuvinte, 4.000 km de reţea sunt destinaţi închiderii. Potrivit reprezentanţilor din industria feroviară, dacă dacă aceşti 4.000 km se vând la fier vechi cu un 1 leu/kg, statul nu va obţine mai mult de 600 mil. lei. Numai că lucrurile nu sunt aşa de simple cum par la prima vedere. „Întrebarea este cât va costa procedura de dezmembrare a liniilor, scoaterea din inventar, trasportul lor, poluarea din acele zone, şomajul generat şi altele. Vom vedea dacă banii din fier vechi balansează, într-un fel, aceste costuri“, spune Ștefan Roşeanu, consultant pe segmentul de transport feroviar la Bruxelles. Altfel spus, sunt „costuri colaterale“, care nu se văd acum. Cel mai grav este că mii de oameni din industria feroviară ar putea să îşi piardă locurile de muncă, în urma aplicării acestor măsuri. „De la CFR SA probabil că vor pleca 6.000 – 7.000 de oameni, iar de la CFR Călători, câteva sute. La aceştia se adaugă operatorii de marfă şi cei privaţi, care vor întâmpina probleme, la rândul lor şi, cel mai probabil, vor re­curge la disponibilizări. Grosso modo, din sistemul feroviar ar putea pleca 10.000 de oameni“, punctează Ștefan Roşeanu. Și de aici pornesc o serie de alte costuri pentru statul român, inclusiv salariile compensatorii pentru disponibilizaţi. Surse din Ministerul Transporturilor susţin afirmaţiile lui Roşeanu, fără a face referire, însă, la un număr anume de angajaţi care vor pleca în momentul în care aceste măsuri se vor pune în aplicare. „Este clar că vor fi afectaţi, în mod direct, angajaţii. Totuşi, este prematur să facem calcule acum“, spun sursele. 

„Problemele sistemului feroviar le ştim cu toţii: investiţiile insuficiente care au dus la degradarea reţelei şi scăderea vitezei de deplasare, concurenţa neloială atât din partea companiilor feroviare private, cât mai ales din partea transportului rutier, corupţia şi furturile din sistem. Soluţiile miraculoase propuse prin memorandum de tipul tăiem jumătate din reţea şi înfiinţăm o instituţie nouă cu denumire pompoasă: Autoritatea pentru Reformă Feroviară nu rezolvă nimic însă“, susţine fostul ministru al transporturilor Alexandru Nazare.

Citiţi şi: De la glasul roţilor de tren la urletul incompetenţei - Comentariu de Alexandru Nazare, fost ministru al transporturilor

Pagina 1 din 2
SPUNE-TI PAREREA Capital - Comenteaza Acum poti comenta si prin intermediul contului de facebook. DETALII >>
Postarea comentariilor se poate face in doua moduri:
  • Prin formularul de la finalul articolelor.
  • Prin intermediul contului de Facebook: în acest caz postarea comentariilor se face instant. Daca nu aveti deja cont de Facebook il puteti crea de aici https://ro-ro.facebook.com/
Echipa CAPITAL.
Capital - Comenteaza
Printeaza

EVZ

DCNews

Stirile Kanal D

Economica.net

Ziare.com

AutoBild

Adevarul

Stirile Tvr.ro

Click

Agrointeligenta

Doctorul Zilei

Animal Zoo

EVZ Monden

Infoactual

Capital - Articole similare

Transporturi si Infrastructura

20 octombrie 2017

CNAIR decontează facturi pentru autostrada Sebeş-Turda

Transporturi si Infrastructura

20 octombrie 2017

Cât ar putea costa autostrada de centură a Capitalei

SPUNE-TI PAREREA Capital - Comenteaza Acum poti comenta si prin intermediul contului de facebook. DETALII >>
Postarea comentariilor se poate face in doua moduri:
  • Prin formularul de la finalul articolelor.
  • Prin intermediul contului de Facebook: în acest caz postarea comentariilor se face instant. Daca nu aveti deja cont de Facebook il puteti crea de aici https://ro-ro.facebook.com/
Echipa CAPITAL.

LASA UN COMENTARIU

Caractere ramase: 1000

NOTA: Va rugam sa comentati la obiect, legat de continutul prezentat in material. Orice deviere in afara subiectului, folosirea de cuvinte obscene, atacuri la persoana autorului (autorilor) materialului, afisarea de anunturi publicitare, precum si jigniri, trivialitati, injurii aduse celorlalti cititori care au scris un comentariu se va sanctiona prin cenzurarea partiala a comentariului, stergerea integrala sau chiar interzicerea dreptului de a posta, prin blocarea IP-ului folosit. Site-ul Capital.ro nu raspunde pentru opiniile postate in rubrica de comentarii, responsabilitatea formularii acestora revine integral autorului comentariului.

FACEBOOK
evz.ro