CITEŞTE ŞI

Transporturi si Infrastructura

Guvernul schimbă macazul: 10.000 de ceferiști vor ajunge șomeri

Autor: |

Mii de angajaţi din industria feroviară ar putea să îşi piardă locul de muncă odată ce măsurile privind închiderea unor linii de cale ferată vor fi aplicate. În plus, vor apărea tot felul de costuri neprevăzute.

Tocmai pentru că funcţiona foarte bine înainte de 1990, calea ferată nu a fost văzută ca o prioritate timp de aproape 25 de ani. Nu s-au făcut investiţii importante şi nici nu s-au luat în calcul proiecte care să mute România în rândul ţărilor europene cu o infrastructură feroviară modernă.

Aşa s-a ajuns astăzi la o situaţie extremă, în care se pune problema ca circa 40% din calea ferată să dispară. În termeni oficiali, este vorba despre un memorandum privind „măsuri pentru eficientizarea sectorului de transport feroviar al României“. Documentul, redactat de ECOM ca o „necesitate“ pentru aprobarea Master Planului General de Transport, a fost aprobat de Guvern. Teoretic, reţeaua naţională de cale ferată va fi redusă  la aproximativ 6.200 km (n.r. – 10.000 km de linie desfăşurată, faţă de 20.000 km câţi sunt în prezent).

„Costuri colaterale“

Cu alte cuvinte, 4.000 km de reţea sunt destinaţi închiderii. Potrivit reprezentanţilor din industria feroviară, dacă dacă aceşti 4.000 km se vând la fier vechi cu un 1 leu/kg, statul nu va obţine mai mult de 600 mil. lei. Numai că lucrurile nu sunt aşa de simple cum par la prima vedere. „Întrebarea este cât va costa procedura de dezmembrare a liniilor, scoaterea din inventar, trasportul lor, poluarea din acele zone, şomajul generat şi altele. Vom vedea dacă banii din fier vechi balansează, într-un fel, aceste costuri“, spune Ștefan Roşeanu, consultant pe segmentul de transport feroviar la Bruxelles. Altfel spus, sunt „costuri colaterale“, care nu se văd acum. Cel mai grav este că mii de oameni din industria feroviară ar putea să îşi piardă locurile de muncă, în urma aplicării acestor măsuri. „De la CFR SA probabil că vor pleca 6.000 – 7.000 de oameni, iar de la CFR Călători, câteva sute. La aceştia se adaugă operatorii de marfă şi cei privaţi, care vor întâmpina probleme, la rândul lor şi, cel mai probabil, vor re­curge la disponibilizări. Grosso modo, din sistemul feroviar ar putea pleca 10.000 de oameni“, punctează Ștefan Roşeanu. Și de aici pornesc o serie de alte costuri pentru statul român, inclusiv salariile compensatorii pentru disponibilizaţi. Surse din Ministerul Transporturilor susţin afirmaţiile lui Roşeanu, fără a face referire, însă, la un număr anume de angajaţi care vor pleca în momentul în care aceste măsuri se vor pune în aplicare. „Este clar că vor fi afectaţi, în mod direct, angajaţii. Totuşi, este prematur să facem calcule acum“, spun sursele. 

„Problemele sistemului feroviar le ştim cu toţii: investiţiile insuficiente care au dus la degradarea reţelei şi scăderea vitezei de deplasare, concurenţa neloială atât din partea companiilor feroviare private, cât mai ales din partea transportului rutier, corupţia şi furturile din sistem. Soluţiile miraculoase propuse prin memorandum de tipul tăiem jumătate din reţea şi înfiinţăm o instituţie nouă cu denumire pompoasă: Autoritatea pentru Reformă Feroviară nu rezolvă nimic însă“, susţine fostul ministru al transporturilor Alexandru Nazare.

Citiţi şi: De la glasul roţilor de tren la urletul incompetenţei - Comentariu de Alexandru Nazare, fost ministru al transporturilor

„Din păcate, de 25 de ani nu s-a făcut nicio reevaluare reală a procedurilor de întreţinere şi modernizare a căii ferate, ceea ce duce la unele imagini deformate privind sumele necesare întreţinerii căii ferate“, explică Roşeanu. Printre liniile care ar putea fi închise se află şi Bucureşti-Olteniţa, Galaţi-Bârlad sau Iaşi-Botoşani. Practic, zeci de comune şi sate vor fi izolate.

 

Opţiuni pentru liniile secundare

În Memorandumul amintit sunt oferite „opţiuni posibile“ pentru liniile secundare ce nu sunt incluse în cadrul reţelei naţionale de servicii publice. „Ce s-ar putea întâmpla, de fapt? Linia de cale ferată respectivă ar putea fi închisă şi transformată chiar în arteră pietonală sau pistă pentru biciclişti, chiar dacă, se ştie, calea ferată este în afara localităţilor. 10.000 de cale ferată ar putea să dispară în diverse forme. În loc să investim în infrastructura feroviară, unde gradul de poluare este foarte redus, noi ce facem? Distrugem“, spun reprezentanţii sindicatelor din industria feroviară. Altfel, s-a mai pus o problemă, „în aparenţă corectă“: să mute subvenţiile pentru trenurile de călători pe reţeaua primară (n.r. - cei 6200 de km), statul urmând să nu mai acorde nicio subvenţie pentru serviciile de pe liniile secundare, ceea ce transformă aceste linii în linii total nesustenabile. „Nicio firmă privată nu va mai putea să menţină contractele de închiriere sau să închirieze alte linii de pe reţeaua secundară. Dacă muţi subvenţia, privaţii îşi retrag activitatea sau nu mai participă la o nouă licitaţie de închiriere, condamnând toată această reţea secundară la închidere“, spunea Ștefan Roşeanu.

Potrivit documentului, începând cu anul 1990, traficul feroviar de călători a scăzut cu 90% în termeni absoluţi şi cu 93% în ceea ce priveşte cota de piaţă. Lucru care nu s-a mai întâlnit în nicio altă ţară europeană dezvoltată, ştiut fiind că acest tip de transport are gradul de poluare cel mai redus.

SPUNE-TI PAREREA Capital - Comenteaza Acum poti comenta si prin intermediul contului de facebook. DETALII >>
Postarea comentariilor se poate face in doua moduri:
  • Prin formularul de la finalul articolelor.
  • Prin intermediul contului de Facebook: în acest caz postarea comentariilor se face instant. Daca nu aveti deja cont de Facebook il puteti crea de aici https://ro-ro.facebook.com/
Echipa CAPITAL.
Capital - Comenteaza
Capital - Twitter
Capital - Google+
Transforma in PDF
Printeaza

EVZ

Economica.net

Ziare.com

AutoBild

Unica

Adevarul

Click

DZ

Animal Zoo

EVZ Monden

Capital - Articole similare

Transporturi si Infrastructura

22 septembrie 2016

Când va fi gata cea mai așteptată autostradă din România

Transporturi si Infrastructura

21 septembrie 2016

Blue Air lansează 4 noi rute din Bucureşti şi Iaşi

Transporturi si Infrastructura

20 septembrie 2016

Alstom a lansat trenul Coradia iLint cu zero emisii

SPUNE-TI PAREREA Capital - Comenteaza Acum poti comenta si prin intermediul contului de facebook. DETALII >>
Postarea comentariilor se poate face in doua moduri:
  • Prin formularul de la finalul articolelor.
  • Prin intermediul contului de Facebook: în acest caz postarea comentariilor se face instant. Daca nu aveti deja cont de Facebook il puteti crea de aici https://ro-ro.facebook.com/
Echipa CAPITAL.

LASA UN COMENTARIU

Caractere ramase: 1000

NOTA: Va rugam sa comentati la obiect, legat de continutul prezentat in material. Orice deviere in afara subiectului, folosirea de cuvinte obscene, atacuri la persoana autorului (autorilor) materialului, afisarea de anunturi publicitare, precum si jigniri, trivialitati, injurii aduse celorlalti cititori care au scris un comentariu se va sanctiona prin cenzurarea partiala a comentariului, stergerea integrala sau chiar interzicerea dreptului de a posta, prin blocarea IP-ului folosit. Site-ul Capital.ro nu raspunde pentru opiniile postate in rubrica de comentarii, responsabilitatea formularii acestora revine integral autorului comentariului.