Cumpărăturile online prezintă o serie de particularități şi avantaje față de cumpărăturile clasice, cel mai important fiind prețul mai redus al produselor, față de cel din magazinele clasice, având în vedere ca clientul nu trebuie sa suporte si costurile aferente unui magazin clasic concomitent cu reducerea cheltuielilor de deplasare la sediul magazinului.

Un alt avantaj este reprezentat de faptul că pe Internet există o varietate mult mai mare de produse, iar prețurile acestora pot fi comparate foarte ușor cu cele de pe alte siteuri, oferind posibilitatea de a alege cel mai bun preț.

Este extrem de uşor să se realizeze cumpărături de pe un site web. Este nevoie doar de un card de debit sau credit (este recomandat cel de debit, pentru a nu risca decât suma din cont). Deşi majoritatea cardurilor emise în România, în lei, sunt în prezent acceptate şi de magazine internaţionale, cel mai bine este să se verifice acest lucru la banca respectivă. Însă, dacă este vorba despre un card Visa sau MasterCard, nu ar trebui să existe probleme.

Înainte de a se face achiziția, trebuie să se creeze un cont pe site-ul respectiv (se va cere acest lucru o singură dată). De obicei, se cere numele (uneori așa cum apare pe cardul bancar), adresa completă, adresa de e-mail, telefon și numărul cardului (atât cele 16 de pe fața cardului, cat și ultimele trei de pe spate).
După aceea, tot ce trebuie făcut este să se aleagă produsele și să se urmeze instrucțiunile  pentru plată.
Ca să nu existe probleme privind produsele achiziționate, trebuie citite cu atenție condițiile de vânzare, pentru a se ști sigur cât timp este la dispoziție pentru returnare, dacă produsul ajunge la destinație stricat sau nu se mai dorește achiziționarea acestuia.

Conform unui studiu publicat de Centrul Național de Răspuns la Incidente de Securitate Cibernetică (CERT-RO) și realizat de OTP Bank, chiar și în condițiile în care se utilizează cel mai recent și mai sigur browser, un calculator  echipat cu firewall, program antivirus și anti-spyware, este important să se păstreze vigilența atunci când se realizează cumpărături on-line,  iar pentru aceasta trebuie urmate câteva reguli elementare, astfel:

• Cumpărăturile se vor face din magazine online cunoscute şi de încredere. Trebuie ales ca punct de plecare un site cunoscut şi de încredere, în loc să se utilizeze un motor de căutare web. De asemenea, chiar dacă se accesează o adresă cu nume cunoscut gen amazon.com, este necesar să se acorde o atenție deosebită la modul în care este scrisă (litere omise sau incorecte) şi domeniul unde este găzduită (de genul .net în loc de .com). Adeseori, aceste mici erori ascund, de fapt, site-uri pirat concepute astfel încât să semene ca nume cu originalul, cu scopul de a vinde produse fictive sau, mai rău, pentru a transfera banii din conturi.
• Niciodată nu se vor face cumpărături online, cu cardul bancar, de pe un site care nu este criptat cu protocolul SSL (Secure Sockets Layer). Ssite-ul utilizeaza acest protocol dacă adresa  afișată în bara browser-ului începe cu HTTPS:// (în loc de HTTP://), iar în bara de adrese sau pe bara de la baza paginii, este afișată o mică imagine a unui lacăt închis.
•Nu se vor furniza mai multe informații decât este necesar și normal. În general, magazinele online nu cer CNP-ul, sau data nașterii, pentru a perfecta o tranzacție.
Pe de altă parte, dacă răufăcătorii obțin asemenea detalii, împreună cu numărul cardului de credit folosit la cumpărături, pot comite mult mai multe ilegalitati. Cu cât afla mai multe detalii, cu atât le este mai ușor să fure identități, fie pentru a goli conturile, fie pentru alte acte ilegale mult mai grave.
• Trebuie verificate cat se poate de des operațiunile din contul bancar pentru a vedea daca există tranzacții suspecte sau către alte conturi față de cele știute;
•Este foarte important sa se utilizeze numai computerul personal pentru cumpărături.
Orice tranzacție online necesită securitate ridicată, iar dacă se efectuează de pe un dispozitiv care nu aparține cumpărătorului, de fapt, datele personale sunt puse la dispoziția posesorului acelui calculator. Evident, este total contraindicat să se folosească în acest scop un computer public (ex. Internet-cafe, sau terminale puse gratuit la dispoziția publicului în diverse instituții sau centre comerciale), dar nici chiar computerul sau telefonul unei cunoștințe nu reprezintă
alternative recomandabile, pentru că nu se cunoaște nivelul de securitate şi cine
mai are acces la acel terminal.

3D Secure este un sistem antifraudă dezvoltat de Visa și MasterCard. Folosirea acestui sistem permite creșterea securității tranzacțiilor online, prin solicitarea unei parole la fiecare plată online. În caz de pierdere sau furt, cardul înrolat la 3D Secure, nu poate fi folosit de terțe persoane pentru cumpărături online, dacă acestea sunt realizate la comercianții înrolați în 3D Secure.
Deținătorul cardului se poate orienta pentru cumpărături numai către site-urile care afișează logo-urile Verified by Visa sau Mastercard SecureCode. În aceste magazine virtuale, utilizatorul este invitat să se autentifice la fiecare tranzacție păstrând astfel controlul asupra cumpărăturilor on-line.
Procesul de autentificare nu necesită instalarea vreunei aplicații speciale pe computerul clientului și nici nu îngreunează navigarea pe Internet și determină creșterea încrederii în aceasta modalitate de a cumpăra bunuri/servicii.
Marele dezavantaj al acestui sistem constă în faptul că nu oferă o protecție suplimentară clienților înrolați, în cazul în care cumpărăturile se realizează la comercianți ce nu sunt înrolați în acest sistem. 3D Secure ar fi cu adevărat un mijloc eficient de protecție împotriva utilizării neautorizate a cardurilor bancare daca toți comercianții din lume ar fi înrolați în acest sistem.
Funcționarea serviciului 3D Secure implică efortul comun al băncilor emitente de carduri, al băncilor cu care posesorii magazinelor virtuale au încheiat contracte de acceptare la plată a cardurilor, al comercianților respectivi și al organizațiilor internaționale de carduri. Pe măsură ce tot mai multe magazine virtuale împreună cu băncile lor și tot mai multe bănci emitente de carduri aderă la acest serviciu, crește încrederea tuturor parților implicate în tranzacțiile pe Internet și implicit volumul acestora, scăzând concomitent riscul de fraudă.

Mai multe detalii pot fi citite aici