Evenimente Mica publicitate Abonamente Comunicate
CITEŞTE ŞI

Capital de incredere pentru Romania

Compania din România care produce componente pentru gigantul Airbus

Autor: | | 0 Comentarii

În 1996, o fabrică cu capital de stat dă faliment. Riscând să rămână şomer, după ani buni în care a avut un loc de muncă stabil, un inginer, Costel Chira, fost angajat al acestei întreprinderi, îşi ia inima în dinţi şi înfiinţează o firmă privată, împreună cu alţi doi parteneri. Urmează şapte ani la limita supravieţuirii până când, în 2003, intră în parteneriat cu SOFOP, o firmă din Franţa. Astăzi, compania Gevalco are o cifră de afaceri de 7 milioane de euro şi produce componente pentru avioanele AirBus.

O mică firmă românească ce căuta să reziste în piaţă. Astfel caracterizează Costel Chira, unul dintre fondatorii companiei Gevalco, începuturile sale în antreprenoriat. „Eram un grup de romantici. Ne desprisesem dintr-o fabrică de stat şi ne doream să avem afacerea noastră. Am cumpărat cu economiile familiilor noastre un strung şi o freză. Am conspectat piaţa şi am ajuns la concluzia că se caută nişte consumabile pentru instalatiile de tăiere cu plasmă care erau folosite pentru prelucrarea unor componente de vapoare, şi scule din carbură tip biax. Am realizat cu forţe proprii o maşinărie care făcea aceste freze. Şi am început producţia. Principalii clienţi erau şantierele navale“, îşi aminteşte omul de afaceri. Concurenţa vindea aceleaşi produse la preţ dublu, iar acelea erau aduse din import. „Nici nu discutam la acea vreme de profitabilitate. Era doar ideea de a supravieţui“, povesteşte Costel Chira. 

„În primul an eram trei parteneri şi lucram noi pe maşini, ulterior am mai angajat nouă oameni“, spune omul de afaceri. 

 

Una dintre primele comenzi a venit de la o companie de stat, care avea nevoie în timp foarte scurt de nişte piese. „Erau nişte consumabile pentru maşini de tăiat cu plasmă“, explică acesta. „Trimiteam comenzile cu trenul, prin mecanicul de locomotivă. La destinaţie aştepta un angajat al şantierelor navale. Lua piesele, făcea probe, a doua zi ne transmitea prin telefon observaţiile şi le trimitea înapoi pentru retuşuri, dacă era cazul, tot cu trenul. Preţul cu care aceştia le cumpărau de la noi era la jumătate faţă de cel cu care le cumpăraseră iniţial de la o firmă străină, de la care au cumpărat echipamentul propriu-zis. În anul 1998 compania a aplicat pentru primele granturi (ajutoare de stat) acordate de statul român firmelor private. „Când ne-am dus să depunem proiectele, agenţia nou înfiinţată avea un scaun şi un telefon. Au analizat proiectul şi ni l-au aprobat. Nu am dat nici măcar o floare. Eram atât de mici încât şi costul unui buchet de flori ne putea ruina“, povesteşte omul de afaceri. Cu suma primită de la stat, echivalentul a 50 de mii de franci elveţieni, la care s-au adunat toate economiile companiei şi o plată în rate, a cumpărat un strung cu comandă numerică produs în Elveţia. „Ţin minte că ne-a luat două luni să învăţăm să pornim strungul. Nu existau specialişti la noi care să ştie să manevreze aşa ceva“, îşi aminteşte amuzat antreprenorul. Colaborarea cu şantierele navale a durat câţiva ani, până în 2001-2002, când acestea au fost privatizate, iar „aprovizionarea s-a făcut direct de la sursă“. „Atunci am început să ne scufundăm. Industria autohtonă căzuse, nu aveam piaţă. Productivitatea muncii era foarte scăzută. Iar când ne duceam în anumite companii de stat pe care încercam să îi atragem ca şi clienţi, şi le spuneam că suntem o firmă privată, ne priveau ca pe nişte ciudaţi. În vremea aceea, privaţi erau doar cei care vindeau gogoşi, sucuri, îngheţată, în niciun caz nu făceau producţie“, spune Costel Chira. 

Partenerul francez

Capital - Comenteaza
Capital - Twitter
Printeaza

Alte articole

Pagina 1 din 2
SPUNE-TI PAREREA Capital - Comenteaza Acum poti comenta si prin intermediul contului de facebook. DETALII >>
Postarea comentariilor se poate face in doua moduri:
  • Prin formularul de la finalul articolelor.
  • Prin intermediul contului de Facebook: în acest caz postarea comentariilor se face instant. Daca nu aveti deja cont de Facebook il puteti crea de aici https://ro-ro.facebook.com/
Echipa CAPITAL.

EVZ

Doctorul Zilei

Animal Zoo

EVZ Monden

Ziare.com

DCNews

Stirile Kanal D

AutoBild

Click

Economica.net

Agrointeligenta

StiriDiaspora.ro

Stirile Tvr.ro

Capital - Articole similare

Capital de incredere pentru Romania

22 mai 2017

Cris-Tim, o afacere sănătoasă clădită cu încredere

SPUNE-TI PAREREA Capital - Comenteaza Acum poti comenta si prin intermediul contului de facebook. DETALII >>
Postarea comentariilor se poate face in doua moduri:
  • Prin formularul de la finalul articolelor.
  • Prin intermediul contului de Facebook: în acest caz postarea comentariilor se face instant. Daca nu aveti deja cont de Facebook il puteti crea de aici https://ro-ro.facebook.com/
Echipa CAPITAL.

LASA UN COMENTARIU

Caractere ramase: 1000

NOTA: Va rugam sa comentati la obiect, legat de continutul prezentat in material. Orice deviere in afara subiectului, folosirea de cuvinte obscene, atacuri la persoana autorului (autorilor) materialului, afisarea de anunturi publicitare, precum si jigniri, trivialitati, injurii aduse celorlalti cititori care au scris un comentariu se va sanctiona prin cenzurarea partiala a comentariului, stergerea integrala sau chiar interzicerea dreptului de a posta, prin blocarea IP-ului folosit. Site-ul Capital.ro nu raspunde pentru opiniile postate in rubrica de comentarii, responsabilitatea formularii acestora revine integral autorului comentariului.