PUBLICAȚIILE NOASTRE:

Taxe si impozite

Finanțele schimbă modificarea: Cum vor fi obligate firmele să certifice declarațiile fiscale

Autor: Diana Zaharia | luni, 27 ianuarie 2014 | 2 Comentarii

După suspansul de la începutul anului, Finanțele vin cu lămuriri în cazul certificării declarațiilor de către consultanții fiscali. Spre surprinderea firmelor, avizul devine obligatoriu pentru alte documente decât se așteptau.

În ultimele zile, Ministerul Finanțelor a propus noi modificări ale Codului Fiscal, în maniera netransparentă deja cunoscută și criticată mereu, fără rezultat, de mediul de afaceri. Povestea certificării declarațiilor fiscale, care ar fi trebuit să devină obligatorie din acest an, s-a complicat în așa fel, încât a ajuns să sune ca un banc de la Radio Erevan. Pe scurt, certificarea declarațiilor fiscale nu mai este obligatorie, ci opțională. Cu o mențiune: avizul este necesar pentru declarațiile rectificative, însem­nând toate declarațiile prin care se corectează sume declarate greșit. Dar, surpriză! Chiar și în absența avizării,  administrațiile financiare tot vor primi hârtiile, însă cu o amendă de 2% din diferența de sumă.

Sarabanda certificării declarațiilor fiscale a început în urmă cu mai mulți ani. Inițial, Finanțele au propus obligația avizării declarațiilor anuale de profit, dar Parlamentul a amânat-o pentru anul următor. Ulterior, din cauza controverselor iscate între firme și consultanții fiscali, între aceștia din urmă și contabili și a nemulțumirii tuturor față de reglementarea dată de Finanțe, termenul de intrare în vigoare a fost împins până în 2014. Din acest motiv, mediul de afaceri știa, oficial, că declarațiile anuale de profit trebuie certificate din 2014, dar, neoficial, existau zvonuri că vor fi modificări. Ceața a fost spulberată de minister, în urmă cu câteva zile, când a publicat o altă propunere: certificarea va fi obligatorie, dar nu pentru declarațiile anuale, ci pentru cele rectificative dacă suma corectată depășește 10%, fără a fi mai mică de 10.000 lei. Finanțele justifică măsura astfel: „se poate susţine că această corecţie (de peste 10% - n.n.) afectează ordinea publică, făcând necesară instituirea unor reguli prin care să se ocrotească interesele generale ale societăţii“. Autoritățile iau la țintă abuzul, după cum susțin în fundamentarea modificărilor, considerând că, prin declarațiile fiscale, unii își creează „avantaje de natură fiscală (ex.: evitarea sau oprirea executării silite, obţinerea unui certificat de atestare fiscală fără obligaţii etc.)“.

Contribuabilul, ca de obicei, fără beneficii
„Există o problemă de principiu: care este scopul acestei certificări? Așa cum a funcționat ea în urmă cu ceva vreme, nu putem spune că a adus prea multă valoare adăugată utilizatorilor acestor declarații fiscale. În opinia mea, toate cele trei părți implicate în acest proces ar trebui să aibă ceva de câștigat: autoritățile fiscale - certitudinea că declarațiile fiscale au fost întocmite cât mai corect, consultanții fiscali  - onorariul pentru serviciul prestat, iar contribuabilul să aibă și el un beneficiu. Acest beneficiu (care nu există în acest moment) ar putea fi o îmbunătățire a punctajului de risc sau, de ce nu, o bonificație la plata impozitului datorat“, explică Gabriel Sincu, director executiv taxe, Ernst&Young.

Companiile ar putea fi avantajate de o altă propunere a Finanțelor, cea privind certificarea deconturilor de TVA, în cazul rambursărilor. În acest mod, firmele care au de primit sume cuprinse între 20.000 de lei și 65.000 de lei, ar putea scăpa de inspecția fiscală anterioară. Este știut că  inspecțiile durează foarte mult și duc la probleme administrative și blocaj financiar pentru firme.
Deși apreciază că o astfel de măsură ar îmbunătăți procesul de rambursare, Gabriel Sincu crede că schimbarea, în pripă, a legislației pune mari probleme: „În ce măsură jocul guvernanților de a modifica regulile de la o zi la alta și fără o consultare serioasă este fair-play vizavi de contribuabili? Nu putem decât să fim dezamăgiți de faptul că lucrurile se întâmplă, iarăși, pe ultima sută de metri, fără un dialog real și fără a se ține prea mult cont de părerea mediului de afaceri“.

Certificarea obligatorie a decla­rațiilor rectificative ar urma să intre în vigoare de la 1 iunie, dacă proiectul Finanțelor va fi aprobat.


Noile obligații privind certificarea declarațiilor

  • Certificarea de către un consultant fiscal este obligatorie doar în cazul declarațiilor rectificative dacă:
  • Diferența este mai mare de 10% din sumă, dar nu mai mică de 10.000 lei.
  • Declarațiile rectificative pot fi depuse fără certificare, dar vor fi penalizate cu 2% din diferența de sumă, dar nu mai puțin de 200 lei.
  • Rambursările de TVA între 20.000 și 65.000 lei se vor acorda fără inspecție anterioară, dacă deconturile vor fi certificate de către un consultant fiscal.

 


SPUNE-TI PAREREAAcum poti comenta si prin intermediul
contului de facebook. DETALII >>

EVZ

Economica.net

Ziare.com

AutoBild

Unica

Adevarul

Click

DZ

Animal Zoo

EVZ Monden

spune-ti parerea Acum poti comenta si prin intermediul
contului de facebook. DETALII >>

LASA UN COMENTARIU

Caractere ramase: 1000

NOTA: Va rugam sa comentati la obiect, legat de continutul prezentat in material. Orice deviere in afara subiectului, folosirea de cuvinte obscene, atacuri la persoana autorului (autorilor) materialului, afisarea de anunturi publicitare, precum si jigniri, trivialitati, injurii aduse celorlalti cititori care au scris un comentariu se va sanctiona prin cenzurarea partiala a comentariului, stergerea integrala sau chiar interzicerea dreptului de a posta, prin blocarea IP-ului folosit. Site-ul Capital.ro nu raspunde pentru opiniile postate in rubrica de comentarii, responsabilitatea formularii acestora revine integral autorului comentariului.