Investiţiile din România au fost realizate prin intermediul fondului PBW II, lansat de AEW Europe în 2006. Fondul a ajuns la maturitate şi trebuie să restituie banii investitorilor, spun sursele Capital. Procesul de vânzare este mai avansat în cazul mallului Promenada, pe când în cazul America House de abia s-a stabilit brokerul care se ocupă exclusiv de vânzare.

Centrul comercial din Tîrgu Mureş a fost cumpărat în 2007 de la BelRom într-o tranzacţie evaluată la 90 mil. euro. În acelaşi an, AEW Europe a cumpărat şi America House de la Globe Trade Centre (GTC) la un preţ de 120,3 mil. euro şi un randament investiţional de sub 6%, rămas până astăzi un record. Totuşi, la sfârşitul lunii septembrie din 2015, cele două active erau evaluate la 136 mil. euro.

Parcul de retail din Tîrgu Mureş a ocupat locul 27 într-un top realizat de Capital pe baza cifrelor de afaceri raporate de cele 61 de centre comerciale moderne din România în 2015. Astăzi, pentru a atinge un randament brut de 7,25%, cât se practică în cazul proprietăţilor de retail, preţul de vânzare al imobilului ar trebui să se situeze în jurul a 73 mil. euro, în contextul în care clădirea generează anual venituri din închiriere de circa 5,3 mil. euro, potrivit datelor publicate la Ministerul Finanţelor Publice.

Mallul are o suprafaţă închiriabilă de 44.000 mp. Principalii chiriaşi sunt Auchan, Leroy Merlin, Cinema City, H&M, Hervis, Takko, Deichmann, Adidas şi CCC.

Vânzarea America House

În privinţa America House din Piaţa Victoriei, calculele arată că, pentru a atinge un randament brut de 7,5%, cât se practică pe piaţa de birouri, preţul de vânzare al imobilului ar trebui să depăşească 100 mil. euro, în contextul în care clădirea generează anual venituri din închiriere de circa 8,3 mil. euro, potrivit datelor aferente anului 2015 comunicate la Ministerul Finanţelor Publice. Totuşi, acest preţ este dificil de obţinut în contextul în care clădirea necesită investiţii consistente în modernizare, fiind una dintre primele clădiri de birouri dezvoltate în România. Spre exemplu, valoarea de piaţă a Tower Center International, o clădire cu o suprafaţă comercială şi amplasament similare, este de 76,5 mil. euro.

Totuşi, consultanţii imobiliari chestionaţi de revista Capital consideră oportună scoaterea la vânzare a America House în acest moment, deoarece randamentele au început să scadă, ceea ce ar favoriza proprietarul clădirii.

America House are o suprafaţă închiriabilă de 27.500 mp şi are printre chiriaşi companiile Deloitte, Mastercard, Ericsson, Cisco şi Ambasada Japoniei.

Piaţa de investiţii imobiliare din România se află pe un trend ascendent, reflectat atât prin volumul tranzacţiilor încheiate, cât şi prin interesul vizibil crescut al investitorilor străini ca urmare a condiţiilor favorabile de mişcare a capitalului, al mediului macro-economic pozitiv şi, nu în ultimul rând, datorită îmbunătățirii condiţiilor de finanţare la nivel de ţară. În 2016, piaţa imobiliară a menţinut un nivel confortabil de lichiditate, volumul total de investiţii fiind de aproape 900 milioane de euro.

Cine este AEW

Decizia de a scoate cele două imobile la vânzare vine la scurt timp după ce băncile de investiţii Natixis şi La Banque Postale au finalizat procesul de fuziune a diviziilor lor imobiliare AEW Europe şi Ciloger. Noul grup a devenit al treilea cel mai mare manager de active imobiliare de pe piaţa franceză, cu un portofoliul în administrare de peste 24 mld. euro.

AEW Global este o reţea de companii care administrează investiţii imobiliare, cu sediul central în Boston. Componenta europeană a grupului este AEW Europe, deţinută de grupul financiar francez Natixis şi acum şi de grupul francez La Post. Bancherul care se află la cârma Natixis, François Pérol, a fost consilierul economic al fostului preşedinte francez Nicolas Sarkozy şi managing partner al Rothschild Bank. AEW este singurul investitor imobiliar cu legături americane, prezent în România, care nu intră în categoria fondurilor de hedging, ci a investitorilor instituţionali, care îşi atrag capital de la fonduri de pensii, companii de asigurări sau instituţii private de învăţământ.