SE INTAMPLA ACUM!

Companii

EXCLUSIV Statul nu are control asupra firmelor cu management privat

Autor: Ştefan Etveş | luni, 15 februarie 2016 | 5 Comentarii

Recrutarea managerilor profesionişti pentru companiile de stat din Transporturi şi Energie s-a dovedit a fi o pagubă de zeci de milioane de euro. Un document realizat de firmele de recrutare, în numele statului, şi prezentat premierului Cioloş, arată că, din 106 manageri numiţi, din 2012 şi până azi, doar 10% au rezistat.

Revista Capital a intrat în posesia unui document trimis Guvernului, care prezintă modul cum a fost implementat managementul corporatist care ar fi trebuit să aducă firme ale statului de la pierderi la profit. Potrivit unor surse guvernamentale, doar pentru rectrutare s-au cheltuit peste 1 milion de euro. Din 2012 până astăzi, peste 90% din managerii privaţi numiţi în funcţii au dat bir cu fugiţii, unii după numai o săptămână alţii după câteva luni.

Citiţi şi:

«Corporatiştii» care au plecat de la stat: 106 manageri şi membri CA au fost numiţi şi demişi la stat din 2012 şi până astăzi. Dintre aceştia, abia 10% au rămas în funcţie

Mai bun ... sau doar mai puţin prost? OPINIE Claudiu Şerban

EXCLUSIV Statul nu are control asupra firmelor cu management privat

Cine controlează firmele de stat? - OPINIE George Butunoiu

Alexandra Gătej: Politicul a respins managementul corporativ

Guvernanţa corporativă, un vis frumos -  OPINIE Nicolae Demetriade

Raportul aflat, încă din mandatul lui Victor Ponta, în sertarele biroului premierului Dacian Cioloş, conţine observaţiile şi recomandările agenţilor de recrutare pentru programul „manageri la stat“. În document, head-hunterii avertizează Guvernul că Ministerul Transporturilor nu are un sistem de control şi monitorizare asupra companiilor unde s-a cerut management privat şi că, „indivizii (n.red. managerul sau membrii CA) se folosesc de informaţiile privilegiate şi de influenţa de decizie doar în scop personal, neavând niciun interes să le transfere la nivel instituţional“, se arată în document. Mai mult, monitorizarea companiilor de stat unde s-au numit manageri privaţi se rezumă doar anumiţi indicatori cum ar fi cifra de afaceri, veniturile şi pierderile înregistrate.

Managerii nu pot fi daţi afară pentru că şi fac singuri contractele

În raportul prezentat oficialilor guvernamentali, agenţii de recrutare denunţă haosul implementării programului manageri la stat. Ordonanţa aprobată în mandatul fostului guvern condus de Emil Boc permite managerilor să-şi facă contractele de management fără a exista o bază legală prin care aceştia să fie traşi la răspundere dacă nici măcar nu îndeplinesc una din măsurile importante, sau compania să înregistreze profit după patru ani de management privat. „Niciodată Guvernul sau ministerele nu au cerut să existe anumite prevederi prin care să poată verifica managerii privaţi. După ce sunt numiţi în funcţii, din lipsa unor măsuri minime de monitorizare şi control pentru apărarea intereselor statului, managerii îşi fac contracte în favoarea acestora cu clauze de reziliere de sute de mii de euro. De anul trecut, managerii privaţi numiţi conform 109/2011, care au fost obligaţi să demisioneze au început să câştige procese şi să încaseze zeci de mii de euro“, ne-a declarat unul dintre head-hunteri.

Pentru managerii privaţi care au rămas, oficialii guvernamentali nu pot decât să aştepte să li se încheie mandatul. Head-hunterii sfătuiesc Gu­vernul să evite angajarea „vedetelor“ în consiliile de administraţie, dar recomandă să fie luaţi în calcul pentru funcţiile executive. „După intrarea în vigoare a Legii 109 a existat convingerea că toate aceste sisteme de monitorizare şi control să intre în atribuţia CA-urilor „private“, de la crearea până la operaţionalizarea lor. E nerealist, aproape imposibil! Niciunul dintre CA-urile „private“ de până acum nu a făcut asta, şi nici nu o vor face! Nemaivorbind despre faptul că mulţi nici nu ştiu cum s-ar face aşa ceva“, se arată în document. În prezent, din 180 de companii de stat care intră sub incidenţa regulilor guvernanţei corporative, abia pentru 35 s-au găsit specialişti.

Ministerele numesc interimari să poată fenta managerul privat

După aproape patru ani de la primul anunţ privind căutarea a peste 50 de manageri privaţi pentru companiile de stat monitorizate de FMI şi Banca Mondială, din cei 106 manageri şi membrii pentru comisiile de administraţie recrutaţi pentru a conduce companiile de stat, sub 10% au rămas să-şi ducă mandatul până la capăt. Managerii privaţi au plecat de la stat din cauza implicării politicului, a birocraţiei excesive sau nu au rezistat pentru că era prea mult de lucru. Plecarea managerilor este generată şi de indiferenţa cu care oficialii guvernamentali tratează problemele de management mandatat conform OUG 109/2011.

În ultimii trei ani, zeci de companii unde ar fi trebuit numit management privat sunt conduse de directori interimari. Cel mai bun exemplu este Compania Naţională de Autostrăzi, unde din anul 2013, ministerul Transporturilor ar fi trebuit să numească management privat. Mircea Pop, Ionuţ Maşala şi Narcis Neaga sunt cei trei directori generali interimari care s-au perindat la conducerea CNADNR pentru că plicul transmis de firma de recrutare cu managerii privaţi zace într-un sertar din birourile ministerului Transporturilor. Recrutarea va continua şi în acest an pentru consiliile de administraţie la Metrorex, Complexul Energetic Oltenia, Societatea de Administrare a Participaţiilor în Energie, OIL Terminal şi România Film.

Managerii care au profit

Romgaz, Transgaz, Electrica, Transelectrica şi Nuclearelectrica sunt companiile de stat conduse de manageri privaţi care au raportat printre cele mai mari profituri. În domeniul transporturilor, Portul Constanţa şi Aeroporturi Bucureşti o duc bine însă CFR Marfă şi Tarom sunt în continuare pe minus. Romgaz, companie condusă din iunie 2013 de către Virgil Metea, a înregistrat în primul semestru din 2015 un profit de 204 milioane lei, potrivit ultimelor informaţii publicate pe site-ul companiei. În 2014, compania a înregistrat cel mai mare profit dintre companiile statului, de 1,4 miliarde de lei, în urcare de la cei 995 de milioane de lei raportaţi în 2013. Societatea a beneficiat din plin de liberalizarea preţurilor la gaze. Dereglementarea s-a încheiat pentru firme la sfârşitul anului 2014, în vreme ce pentru populaţie aceasta va continua până în 2021. Transgaz şi Transelectrica, transportatorii naţionali de gaze şi energie, au beneficiat de creşterea tarifelor reglementate.

Trangaz a avut un profit de 321 milioane de lei în primul semestru din 2015, potrivit datelor companiei. Transgaz este condusă de către Petru Văduva, în vreme ce la cârma Transelectrica se află Ioan-Toni Teau. Condusă de managerul privat Daniela Lulache, Nuclearelectrica a înregistrat un profit net de 15,44 milioane de lei în primul semestru din 2015, potrivit datelor care se regăsesc în rapoartele companiei.

Companii încă pe minus

În schimb, CFR Marfă şi Tarom se află în continuare pe pierderi. De altfel, atât companiile feroviare şi transportatorul aerian naţional au fost deseori zguduite de scandaluri la vârf, urmate de demisii şi noi numiri. Dintre societăţile aflate în subordinea Ministerului Transporturilor, statul doreşte listarea pe bursă a Portului Constanţa şi a a companiei Aeroporturi Bucureşti. Ambele au avut profit în creştere, de 70,3 milioane de lei, respectiv 98,7 milioane de lei în 2014. 

«Corporatiştii» care au plecat de la stat: 106 manageri şi membri CA au fost numiţi şi demişi la stat din 2012 şi până astăzi. Dintre aceştia, abia 10% au rămas în funcţie

Mai bun ... sau doar mai puţin prost? OPINIE Claudiu Şerban

EXCLUSIV Statul nu are control asupra firmelor cu management privat

Cine controlează firmele de stat? - OPINIE George Butunoiu

Alexandra Gătej: Politicul a respins managementul corporativ

Guvernanţa corporativă, un vis frumos -  OPINIE Nicolae Demetriade

Nu există în minister, şi nu a existat vreodată, un sistem de monitorizare operaţional (care include şi indicatorii financiari), în timp real, care să depisteze problemele în momentul în care apar, sau chiar să le anticipeze.
Document oficial realizat de firmele de recrutare


Monitorizarea şi controlul activităţilor nu se fac la nivel instituţional, ci doar la nivel personal. (….). De cele mai multe ori aceşti indivizi se folosesc de informaţiile privilegiate şi de influenţa de decizie doar în scop personal, neavând niciun interes să le transfere la nivel instituţional. Fiind singurii care ştiu ce şi cum se întâmplă lucrurile în compania respectivă, asta îi face indispensabili şi folosesc adesea această poziţie pentru un şantaj faţă de instituţie în cel mai direct sens al termenului.
Document oficial realizat de firmele de recrutare

 

Acest articol a apărut în ediţia numărul 7 a revistei Capital, 15-21 februarie 2016.

 

SPUNE-TI PAREREA Capital - Comenteaza Acum poti comenta si prin intermediul contului de facebook. DETALII >>
Postarea comentariilor se poate face in doua moduri:
  • Prin formularul de la finalul articolelor.
  • Prin intermediul contului de Facebook: în acest caz postarea comentariilor se face instant. Daca nu aveti deja cont de Facebook il puteti crea de aici https://ro-ro.facebook.com/
Echipa CAPITAL.
Capital - Comenteaza
Capital - Twitter
Capital - Google+
Transforma in PDF
Printeaza

EVZ

Economica.net

Ziare.com

AutoBild

Unica

Adevarul

Click

DZ

Animal Zoo

EVZ Monden

Capital - Articole similare

SPUNE-TI PAREREA Capital - Comenteaza Acum poti comenta si prin intermediul contului de facebook. DETALII >>
Postarea comentariilor se poate face in doua moduri:
  • Prin formularul de la finalul articolelor.
  • Prin intermediul contului de Facebook: în acest caz postarea comentariilor se face instant. Daca nu aveti deja cont de Facebook il puteti crea de aici https://ro-ro.facebook.com/
Echipa CAPITAL.

LASA UN COMENTARIU

Caractere ramase: 1000

NOTA: Va rugam sa comentati la obiect, legat de continutul prezentat in material. Orice deviere in afara subiectului, folosirea de cuvinte obscene, atacuri la persoana autorului (autorilor) materialului, afisarea de anunturi publicitare, precum si jigniri, trivialitati, injurii aduse celorlalti cititori care au scris un comentariu se va sanctiona prin cenzurarea partiala a comentariului, stergerea integrala sau chiar interzicerea dreptului de a posta, prin blocarea IP-ului folosit. Site-ul Capital.ro nu raspunde pentru opiniile postate in rubrica de comentarii, responsabilitatea formularii acestora revine integral autorului comentariului.