SE INTAMPLA ACUM!

Transporturi si Infrastructura

UPDATE2 Efectele dolarului scump: Companiile petroliere au majorat prețurile carburanților

Autor: Ciprian Mailat | joi, 29 ianuarie 2015 | 34 Comentarii

După aproape patru luni de ieftiniri la pompă, a sosit şi momentul neaşteptat de şoferi - petroliştii să modifice preţul şi în sus. Toate companiile petroliere de pe piaţa românească au crescut uşor preţurile în această săptămână, cu toate că şoferii se aşteaptă, în continuare, la scăderi.

OMV Petrom, Rompetrol, Lukoil, Mol şi ceilalţi jucători de pe piaţa autohtonă au crescut, în această săptămână, preţurile carburanţilor cu până la 5-6 bani/litru.

În prezent, staţiile de carburanţi la care mai găseşti benzină sub 5 lei sunt puţine, asta după ce la jumătatea lunii ianuarie preţul celui mai ieftin sortiment de benzină a coborât şi sub 4,8 lei/litru.

Dacă până acum piaţa s-a obişnuit ca Petrom să dea tonul modificării preţurilor, de data aceasta cei de la Lukoil au dat startul scumpirii.

Aşa cum reiese de pe site-ul companiei, preţurile medii au crescut cu 4 bani în cazul sortimentelor de benzină şi cu 3 bani la motorine. În prezent, preţul mediu al unui litru de benzină comercializat de Lukoil este de 4,94 de lei – sortimentul Euroluk 95, respectiv 5,6 lei sortimentul Ecto Sport 98. Aşa cum se poate observa şi din imaginea de mai jos, la unele staţii preţurile sunt mai mari decât valoriile medii menţionate mai sus, întrucât politica Lukoil este ca preţurile să difere de la staţie la staţie cu +/- 5%.

UPDATE 2: Ieri, compania Lukoil a majorat preţurile din nou, cu 1 ban în cazul benzinei, şi cu 2 bani - sortimentele de motorină, aşa încât creşterea să fie de 5 bani/litru, similară celorlalte companii de pe piaţă.

Preţuri afişate marţi la staţia Lukoil de pe Bd. Barbu Văcărescu din Bucureşti

 

OMV Petrom şi KMG Rompetrol au majorat ieri preţurile cu până la 5 bani pe litru. Acum, la staţia de pe Calea Dorobanţilor, staţie Petrom care are printre cele mai mari preţuri din Capitală, benzina Standard 95 se comercializează cu 5,04 lei/litru, iar sortimentul Extra 99, cu 5,51 lei/litru. Una dintre cele mai ieftine staţii Petrom din Capitală, aflată sub monitorizarea Capital.ro, practică încă preţuri mai mici de 5 lei la sortimentul Standard 95, aşa cum se poate observa din imaginea de mai jos.

Click pentru mărire

Una dintre cele mai ieftine staţii Petrom din Capitală

 

În provincie, sunt staţii Petrom la care litrul de benzină Standard 95 se comercializează sub preţul de 4,9 lei. Un exemplu în acest sens sunt staţiile din Piatra Neamţ.

Compania Mol a majorat preţurile carburanţilor marţi, iar la Rompetrol modificarea a avut loc ieri. Reprezentanţii Rompetrol au majorat preţurile cu 5 bani/litru, aceasta fiind prima modificare în sus a preţurilor, după ce Rompetrol Downstream a operat nu mai puţin de 16 scăderi în perioada 18 noiembrie 2014 -27 ianuarie 2015.

De ce a crescut preţul?

Reprezentanţii celor două mari companii petroliere de pe piaţă autohtonă ne-au precizat că unul dintre motivele care a determinat modificarea preţurilor este evoluţia cursului valutar leu-dolar.

Conform cursului valutar anunţat de BNR, moneda americană s-a apreciat în acest an faţă de leu cu aproape 7%. De exemplu, în ultima zi de tranzacţionare din anul trecut, referinţa BNR pentru dolar era de 3,68 de lei, iar ieri moneda americană era cotată de BNR la 3,9258 de lei. Pragul maxim al dolarului în acest an a fost atins pe data de 23 ianuarie, zi în care doalrul era cotat de BNR la aproape 4 lei (3,9980 lei).

Cu toate acestea cotaţia ţiţeiului este în scădere abruptă, dacă ne raportăm la cotaţia maximă din vara anului trecut, atunci când barilul de ţiţei Brent era cotat la peste 115 dolari. În această săptămână, barilul de petrol a ajuns la sub 50 de dolari,  ceea ce înseamnă o scădere de aproape 60%.  Ultima dată când Brent-ul era cotat sub 50 de dolari pe bariul se întâmpla în luna mai a anului 2009, când pieţele de capital resimţeau din plin efectele crizei financiare care debutase în 2008.

Citiţi şi: Goldman Sachs: Petrolul, la 30 DOLARI barilul

Citiţi şi: OPEC: Petrolul ar putea ajunge la 200 de dolari pe baril în lipsa investiţiilor

În vara anului trecut, atunci când s-a înregistrat cea mai mare cotaţie a ţiţeiului, litrul de benzină se comercializa pe piaţa din România cu 6,35 de lei.

De la începutul lunii octombrie preţul benzinei şi motorinei a scăzut, în unele cazuri fiind operate aproape zilnic ieftiniri, ajungând la jumătatea lunii decembrie la sub 5,3 lei, adică o scădere de peste 1 leu/litru.  

Pe fondul evoluţiei indicatorilor menţionaţi, în perioada 18 noiembrie – 28 ianuarie 2015, Rompetrol Downstream a modificat în scădere preţurile la carburanţi de 16 ori, respectiv cu 78 de bani la motorină şi 81 de bani la benzină.

Ultima modificare a fost operată pe 28 ianuarie 2015, în crestere cu 5 bani la benzină (preţul mediu în reţea fiind de  5.03 ron) si cu 5 bani la motorină (preţul mediu în reţea fiind de 5.21 ron). De exemplu, din 8 septembrie când barilul de ţiţei era cotat la puţin peste 100 de dolari, cotaţia a scăzut la sub 80 de dolari la jumătatea lunii noiembrie. Ieri, cotaţia se afla sub 49 de dolari/baril.

 

Potrivit analiştiilor, evoluţia dolarului faţă de euro şi inclusiv faţă de moneda naţională  se va vedea foarte curând în mai multe produse importate, care se vor scumpi. Printre acestea se regăsesc electronicele şi hainele importate din ţările asiatice. Și şoferii erau atenţionaţi de analişti, să -şi ia gândul de la carburanţi mai ieftini, chiar dacă barilul costă tot mai puţin.

De exemplu, Claudiu Cazacu, analist-şef al XTB România, declara săptămâna trecută la TVR că “dinamica foarte agresivă a dolarului ar putea la un moment dat să determine ca benzina să devină mai scumpă în ciuda faptului că petrolul coboară .”

Benzina fără taxe, mai ieftină decât apa plată

Mai mult de jumătate din preţul plătit de români pentru un litru de benzină sau motorină ajunge la statul român, prin taxe şi impozite. Capital.ro scria la începutul acestui an că, potrivit datelor Oil Bulletin, un litru de benzină fără taxe costa la jumătatea lunii decembrie 2,23 de lei, iar litrul de motorină fără taxe avea un preţ de 2,54 de lei. Una dintre taxele des majorate este acciza, care a fost crescută an de an, iar din aprilie 2014, Guvernul a introdus şi supraacciza de 7 eurocenţi, care a avut ca efect scumpirea carburanţilor cu 41 de bani/litru. Efectul imediat la buget nu a fost însă de creştere a încasărilor, ci de scădere, întrucât s-a redus consumul.

Totuşi, la începutul acestui an, premierul Victor Ponta declara, într-o şedinţă de guvern, că "Vreau să îi rog public pe cei doi miniştri, ministrul Transporturilor şi ministrul Finanţelor, să aibă o discuţie, sigur, normală, instituţională între guvern şi companiile private din domeniul combustibililor pentru că acciza a rămas ca în 2014, toate taxele sunt ca în 2014, preţul petrolului a scăzut peste tot în lume, numai la noi nu scade. Sigur, nu, preţul este la pompă, nu este făcut de guvern, dar sunt absolut convins că o discuţie serioasă cu companiile ne va ajuta să ajungem la un preţ corect şi rezonabil".

O altă taxă impusă companiilor petroliere şi care a avut impact în preţul final al carburanţilor a fost taxa pe stâlp. În urmă cu două zile, preşedintele Consiliului Concurenţei, Bogdan Chiriţoiu, declara că aplicarea taxei pe stâlp a coincis cu o creştere a preţului mediu al combustibililor în România spre media europeană.

"Noi ne uităm la evoluţia preţului fără taxe în România faţă de alte state membre şi ce vedem? În mod normal, suntem sub media europeană. Anul trecut, avem un impact al taxei pe stâlp, acesta ne duce undeva la media europeană. Poate să fie coincidenţă, nu pot să vă spun că s-a întâmplat din cauza taxei pe stâlp, dar în orice caz am văzut efectul. După aplicarea taxei pe stâlp, vedem cum preţul mediu al combustibililor în România se duce la media europeană", a explicat Bogdan Chiriţoiu.

Click pentru mărire

SPUNE-TI PAREREA Capital - Comenteaza Acum poti comenta si prin intermediul contului de facebook. DETALII >>
Postarea comentariilor se poate face in doua moduri:
  • Prin formularul de la finalul articolelor.
  • Prin intermediul contului de Facebook: în acest caz postarea comentariilor se face instant. Daca nu aveti deja cont de Facebook il puteti crea de aici https://ro-ro.facebook.com/
Echipa CAPITAL.
Capital - Comenteaza
Capital - Twitter
Capital - Google+
Transforma in PDF
Printeaza

EVZ

Economica.net

Ziare.com

AutoBild

Unica

Adevarul

Click

DZ

Animal Zoo

EVZ Monden

Capital - Articole similare

Transporturi si Infrastructura

14 iulie 2016

Airbus a devansat Boeing

SPUNE-TI PAREREA Capital - Comenteaza Acum poti comenta si prin intermediul contului de facebook. DETALII >>
Postarea comentariilor se poate face in doua moduri:
  • Prin formularul de la finalul articolelor.
  • Prin intermediul contului de Facebook: în acest caz postarea comentariilor se face instant. Daca nu aveti deja cont de Facebook il puteti crea de aici https://ro-ro.facebook.com/
Echipa CAPITAL.

LASA UN COMENTARIU

Caractere ramase: 1000

NOTA: Va rugam sa comentati la obiect, legat de continutul prezentat in material. Orice deviere in afara subiectului, folosirea de cuvinte obscene, atacuri la persoana autorului (autorilor) materialului, afisarea de anunturi publicitare, precum si jigniri, trivialitati, injurii aduse celorlalti cititori care au scris un comentariu se va sanctiona prin cenzurarea partiala a comentariului, stergerea integrala sau chiar interzicerea dreptului de a posta, prin blocarea IP-ului folosit. Site-ul Capital.ro nu raspunde pentru opiniile postate in rubrica de comentarii, responsabilitatea formularii acestora revine integral autorului comentariului.