Potrivit unui comunicat de presă transmis de asociaţia menţionată, un grup 15 europarlamentari români şi-au însuşit observaţiile şi studiul de caz privind transportul pe Dunăre, prezentat într-un memoriu redactat de asociaţia patronală din Constanţa, şi au depus o scrisoare deschisă la cabinetele peşedintelui C. E. Jean-Claude Juncker, comisarului european pentru Mobilitate şi Transport – Violeta Bulc şi preşedintei Comisiei pentru Transporturi şi Turism din Parlamentul European, Karima Delli, în care se arată că se manifestă îngrijorare crescândă şi dezamăgire cu privire la neefectuarea operaţiunilor de dragaj de-a lungul sectorului navigabil aflat în responsabilitatea autorităţilor bulgare, fapt ce creează o problemă, afectând piaţa unică şi liber concurenţială europeană. 

Lipsa navigabilităţii Dunării pentru transportatorii navali pe sectorul dintre România şi Bulgaria, în medie pe parcursul a 80 de zile pe an, afectează, conform sursei menţionate, piaţa unică şi reprezintă o problemă care trebuie ridicată la nivel european. 

„Lipsa de acţiune a autorităţilor bulgare, în ciuda numeroaselor încercări de colaborare venite din partea autorităţilor române, este cu atât mai dezamăgitoare cu cât Dunărea este unul dintre cele mai mari fluvii din Europa, din lungimea căruia jumătate, adică 1100 km, străbate România. Trebuie subliniat faptul că Dunărea reprezintă atât un punct de intrare în inima Europei, cât şi un punct de referinţă de-a lungul mai multor axe strategice. De asemenea, în contextul discuţiilor care au loc pentru dezvoltarea unui sistem de transport modern şi sustenabil, navigaţia internă reprezintă una din cele mai curate şi eficiente alternative şi este crucială în implementarea obiectivelor ce ţin de conceptul multimodal. Lipsa disponibilităţii de colaborare manifestate de partea bulgară în vederea remedierii acestei situaţii are consecinţe grave asupra întregului sistem de transport european şi asupra economiilor statelor membre”, se arată în comunicat. 

De asemenea, conform asociaţiei operatorilor portuari români, până în acest moment, partea română a făcut numeroase încercări de a rezolva problema navigabilităţii pe Dunăre, pe întregul an, prin negocieri bilaterale. Autorităţile române i-au notificat şi au încercat să-i abordeze pe omologii bulgari în mai multe ocazii, începând cu anul 2011, inclusiv la nivel european, atât la întâlnirea miniştrilor de transport din Luxembourg, în anul 2012, cât şi pe parcursul zilelor TEN-T din Rotterdam, în anul 2016. În final, potrivit sursei precizate, autorităţile române au efectuat din proprie iniţiativă şi pe cheltuiala lor operaţiuni de dragaj, aceste încercări neconducând însă nicăieri, iar dialogul a fost suspendat. 

„Prin urmare considerăm că aceasta nu mai reprezintă o problemă bilaterală şi intenţionăm să ridicăm, din nou, această problemă la nivel european şi să solicităm intervenţia promptă a instituţiilor europene pentru rezolvarea acestei chestiuni de mare importanţă pentru sectoarele de transport şi turism, autorităţile române şi patronatele fiind dispuse să susţină partea bulgară în îndeplinirea obligaţiilor lor pentru crearea condiţiilor de navigaţie pe sectoarele proprii de pe Dunăre”, se arată în comunicatul transmis de asociaţia patronală „Constanţa Port Business Association”. 

AGERPRES