CITEŞTE ŞI

Piata Auto

Dilema șoferilor: Service autorizat sau «mecanicul din colţ»

Autor: Oana Tonca | vineri, 03 octombrie 2014 | 49 Comentarii

Un autovehicul din trei are probleme cu frânele, în România, arăta un studiu recent. Verificarea maşinii este importantă, astfel, pentru toţi şoferii. Care este, însă, cea mai bună alegere: service-ul autorizat sau cel independent?

Numărul celor care achiziţionează o maşină la mâna a doua este de trei ori mai mare decât al celor care optează pentru un autovehicul nou. Pentru cei care preferă o maşină nouă, când vine vorba de revizie, alegerea este simplă: service-ul autorizat al mărcii. După ce maşina nu mai este în garanţie, se observă o împuţinare a clienţilor în service-urile autorizate. Majoritatea se îndreaptă către service-urile independente, deoarece costurile sunt mai mici. Diferenţa dintre o revizie la reprezentanţă şi una la un service independent este mare. Astfel, dacă la reprezentanţă preţul variază între 500 şi 1500 de lei, la un service independent poţi plăti de două ori mai puţin, în funcţie de automobil.

La un service de reprezentanţă însă, se face o verificare completă a autoturismului. Pe lângă schimbarea consumabilelor, se verifică, printre altele, motorul şi cutia de viteze, se completează nivelul antigelului şi al lichidului de frână, se verifică bateria, ştergătoarele, plăcuţele de frână, coloana de direcţie, aerul condiţionat etc. Mulţi dintre posesorii de automobile second-hand preferă să facă schimbul de ulei şi să schimbe filtrele de ulei şi aer, însă există riscul să plece de acolo cu o grămadă de probleme. Printre acestea, se numără înlocuirea pieselor fără defecte, autoturismele au pierderi de ulei după revizie sau şoferii se trezesc că filtrele pur şi simplu nu au fost schimbate. Deşi service-urile independente afirmă că pot oferi aceleaşi servicii de calitate ca service-urile autorizate de brand, în realitate, acestea nu dispun de cea mai nouă aparatură, cele mai noi versiuni de software, iar piesele nu sunt de aceeaşi calitate.

 „La mecanicul din colţ, care astăzi e, mâine poate nu mai e, ora de manoperă e mai ieftină, dar nu se ştie de fiecare dată câte ore va dura reparaţia. Nu are tester specializat, nici scule speciale. Nu a fost instruit conform standardelor producătorului. Tehnicienii Toyota cunosc maşinile ca pe propriul buzunar pentru că repară doar Toyota. Ca urmare, greşelile sunt eliminate, nimeni nu bâjbâie, lucrările sunt efectuate bine de prima dată şi în termenul promis. Garanţia calităţii reparaţiilor şi utilizarea pieselor originale sunt prezumate şi întotdeauna respectate la reprezentanţă. Un dealer autorizat oferă servicii de reparaţie la standardele producătorului şi astăzi, şi mâine, şi peste 10 ani pentru că e o afacere sustenabilă, pe termen lung“, spune Radu Petrescu, director After Sales, Toyota România.

„La reprezentanţă, clientul  poate primi o maşină la schimb pe durata reparaţiei, primeşte garanţie atât pentru manoperă, cât şi pentru piesele achiziţionate din reprezentanţă, piesele îndeplinind normele legale în vigoare şi deţinând certificatele de conformitate necesare, iar tehnicienii care intervin asupra maşinii sunt calificaţi  conform normelor producătorului“, a declarat Victor Carp, director After Sales Ţiriac Auto.  În cazul BMW, maşini foarte populare în ţara noastră, compania are un program de training tehnic de minim patru zile pe an pentru fiecare mecanic. O parte din programele acestea se desfăşoară chiar la sediul producătorului, în München, şi oferă acces direct la cele mai noi informaţii.

„Automobilele moderne sunt tot mai complexe. Sunt necesare diagnoze electronice specializate. Un tester universal, aşa cum deseori este folosit de „mecanicul din colţ“, nu poate identifica toate erorile. În acelaşi timp, pentru erorile descoperite, de cele mai multe ori descrierea oferită nu este completă. Din acest punct de vedere, numai un tester dedicat de marcă poate identifica corect erorile prezente pe maşină“, potrivit lui Constantin Vasilescu, Aftersales Area Manager, BMW Group Romania. Și în cadrul grupului Volkswagen, fiecare membru participă în mod regulat la programele de training şi calificare.

Cu piesele de acasă

Mai există o categorie de clienţi, care, pentru a scuti din plata reparaţiei, preferă să achiziţioneze singuri piesele. Acest lucru este permis de majoritatea reprezentanţelor, deşi tehnicienii nu recomandă acest lucru.

„Considerăm esenţială utilizarea echipamentelor dedicate şi specializate. Chiar şi micile detalii pot face diferenţe importante, cu impact asupra siguranţei şi calităţii lucrării. În plus, piesele originale au fost proiectate şi verificate de producător la teste de impact. Soluţii mai ieftine, din piaţă, pot pune în pericol siguranţa pasagerilor pentru că nu urmăresc aceste elemente. Chiar dacă la exterior par identice, nu există nici o garanţie că acestea îşi menţin proprietăţile în timp sau în caz de impact“,  mai spune Constantin Vasilescu, manager BMW.

La Țiriac Auto, clienţii pot veni cu piese proprii, dar în acest caz, derularea garanţiei pieselor achiziţionate cade în responsabilitatea lor. „Situaţia comportă consecinţe pe linie de păstrare a garanţiei produsului în situaţia în care piesele aduse de aceştia nu sunt achiziţionate din reţeaua oficială de distribuţie a producătorului maşinii“, precizează Victor Carp.

Radu Petrescu de la Toyota consideră că o reparaţie nu înseamnă doar înlocuire de piese. Întotdeauna se face o diagnoză atentă şi completă a sistemelor şi se recomandă înlocuirea pieselor în cunoştinţă de cauză. O piesă originală este la fel de bună ca piesa de prim montaj şi, în principiu, va „ţine“ la fel de mult dacă toate piesele conexe funcţionează şi ele în parametri normali.

Intervenţii simple

Evident că, pentru cei pasionaţi de domeniul auto şi care se pricep cât de cât, există operaţiuni care pot fi efectuate chiar de ei însuşi, cum ar fi schimbarea unor becuri la far, a unei bobine de inducţie sau a ştergătoarelor. Schimbarea unui bec la un automobil Volkswagen Golf, spre exemplu, este o operaţiune care durează un minut şi care, în service, indiferent că este de marcă sau independent, ar costa. La o marcă franceză precum Renault Megane, schimbarea unui bec de far nu este atât de simplă pe cât ar părea, această operaţiune necesitând demontarea roţii. Schimbarea unei bobine de inducţie este însă o operaţiune care se face uşor, nefiind nevoie decât de desfacerea unui şurub.

Această operaţiune ar costa în service până la 400 de lei, incluzând piesa şi manopera, având în vedere că preţul unei bobine de inducţii originale este de 150 de lei. Schimbarea anvelopelor, deşi pare o operaţiune simplă, nu este. La reprezentanţă poate costa câteva milioane în timp ce la service-ul din colţ costă în jur de 60 de lei.

„Am văzut cu ochii mei, la o vulcanizare, cum se rupe un simplu prezon de roată strâns cu multă forţă, de un băiat musculos, ca să fie sigur că e strâns bine. Până şi aceste prezoane trebuie strânse cu un cuplu specificat de producător, altfel rişti să se rupă la demontare“, a completat Petrescu.

Nu este recomandată intervenţia celor neavizaţi în ceea ce priveşte componentele sistemelor: frânare, direcţie, airbag, centuri de siguranţă, sistemele electrice ale maşinii, cablaje, calculatoare, siguranţe, motor, alimentare cu combustibil, răcire, ungere.

Principalele riscuri la care se supun cei care merg la mecanici neavizaţi:

  • riscuri care vizează siguranţa în trafic
  • riscul unor costuri suplimentare nejustificate generate de calitatea lucrărilor, legitimitatea soluţiilor tehnice adoptate, garanţia produselor achiziţionate (piese şi manoperă)
  • riscul pierderii garanţiei produsului
  • riscul diminuării perioadei de utilizare/amortizare a produsului
  • riscul scăderii valorii produsului la revânzare.

Care sunt avantajele clientului care îşi repară maşina la reprezentanţă

  • tehnicienii instruiţi la standardele producătorului;
  • repară conform manualelor şi procedurilor producătorului;
  • utilizează scule şi dispozitive speciale care eficientizează reparaţiile şi nu deteriorează piesele remontate;
  • diagnosticările se execută cu tester specializat;
  • se respectă normativul dat de producător;
  • se folosesc doar piese originale.
SPUNE-TI PAREREA Capital - Comenteaza Acum poti comenta si prin intermediul contului de facebook. DETALII >>
Postarea comentariilor se poate face in doua moduri:
  • Prin formularul de la finalul articolelor.
  • Prin intermediul contului de Facebook: în acest caz postarea comentariilor se face instant. Daca nu aveti deja cont de Facebook il puteti crea de aici https://ro-ro.facebook.com/
Echipa CAPITAL.
Capital - Comenteaza
Capital - Twitter
Capital - Google+
Transforma in PDF
Printeaza

EVZ

Economica.net

Ziare.com

AutoBild

Unica

Adevarul

Click

DZ

Animal Zoo

EVZ Monden

Capital - Articole similare

SPUNE-TI PAREREA Capital - Comenteaza Acum poti comenta si prin intermediul contului de facebook. DETALII >>
Postarea comentariilor se poate face in doua moduri:
  • Prin formularul de la finalul articolelor.
  • Prin intermediul contului de Facebook: în acest caz postarea comentariilor se face instant. Daca nu aveti deja cont de Facebook il puteti crea de aici https://ro-ro.facebook.com/
Echipa CAPITAL.

LASA UN COMENTARIU

Caractere ramase: 1000

NOTA: Va rugam sa comentati la obiect, legat de continutul prezentat in material. Orice deviere in afara subiectului, folosirea de cuvinte obscene, atacuri la persoana autorului (autorilor) materialului, afisarea de anunturi publicitare, precum si jigniri, trivialitati, injurii aduse celorlalti cititori care au scris un comentariu se va sanctiona prin cenzurarea partiala a comentariului, stergerea integrala sau chiar interzicerea dreptului de a posta, prin blocarea IP-ului folosit. Site-ul Capital.ro nu raspunde pentru opiniile postate in rubrica de comentarii, responsabilitatea formularii acestora revine integral autorului comentariului.

Nume: Prenume: Varsta: Email: Localitate: Judet: Telefon:


Sex: M / F




Ma abonez la newsletter
Sunt de acord cu termenii si conditiile concursului
* Toate campurile formularului sunt obligatorii