SE INTAMPLA ACUM!

Transporturi si Infrastructura

Dan Costescu: CNADNR va fi descentralizată

Autor: Ştefan Etveş | miercuri, 06 ianuarie 2016 | 3 Comentarii

Ministrul Transporturilor spune că trebuie regândit modul de monitorizare a proiectelor, iar unităţile de implementare trebuie împinse spre teritoriu şi făcute la nivel regional pentru a putea finaliza la termen proiectele de infrastructură.

Finalizarea licitaţiilor de peste 2 miliarde de euro şi derularea contractelor de 1,44 miliarde de euro din ograda CFR SA sunt cele mai importante subiecte aflate pe agenda ministrului transporturilor, Dan Costescu. Într-un interviu acordat revistei Capital, ministrul Transporturilor a anunţat că cel târziu în primăvară vom avea constructorii pentru reabilitarea a aproximativ 140 de kilometri de cale ferată între Arad şi Simeria, proiecte estimate la peste 2 miliarde de euro. După eşecul privatizării CFR Marfă din toamna anului 2013, Dan Costescu a precizat că operatorul feroviar de marfă începe anul 2016 cu un nou proces de restructurare şi eficientizare. Ministrul transporturilor aşteaptă un raport al Corpului de Control pentru a analiza activitatea managementului de la TAROM şi anunţă un proces de descentralizare şi reorganizare a Companiei Naţionale de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România (CNADNR).

Capital: Licitaţiile la calea ferată Arad-Simeria sunt blocate de mai bine de doi ani. Ce se întâmplă cu aceste proiecte amânate sau blocate, ce însumează aproape 2 miliarde de euro, din cadrul companiei CFR SA?

Dan Costescu: Licitaţiile sperăm să fie finalizate cât de curând, cel mai probabil la începutul acestui an. În momentul în care am venit eu în CFR SA licitaţiile erau blocate de un an şi ceva, prima mea grijă a fost să le lăsăm să curgă pentru că altfel am fi intrat într-o mare criză de timp. Personal am o mulţime de nemulţumiri referitor la licitaţii, cadrul legal ne împinge foarte mult şi ne limitează în a lua decizii foarte rapide. Un exemplu simplu doar vă ofer: o licitaţie unde am cinci concurenţi, fiecare cu o ofertă de 60.000 de pagini. De ce trebuie să am o comisie care să piardă timp cu 300.000 de pagini? Mai degrabă ar trebui să am o procedură simplă, să pot stabili câştigătorul după o regulă financiară, iar apoi îi verific documentaţia să văd dacă este eligibil. În felul acesta evaluez 60.000 de pagini şi nu 300.000 de pagini. Este una din căile alese de alte ţări şi se lucrează foarte bine. În momentul în care nu a ieşit primul şi nu era eligibil conform ofertei din cele 60.000 de pagini, mă duc la locul doi, dar nu pierd acel timp să răsfoiesc toate cele 300.000 de pagini.

Capital: În această vară vor fi desemnaţi constructorii pe toată porţiunea de cale ferată între Simeria şi Arad?
Dan Costescu: Dacă totul merge cum trebuie, s-ar putea chiar din primăvară să avem constructorii pe anumite sectoare, mai sunt cele cu întârzierea pentru care acum am primit pronunţarea şi ultima opinie de la Curtea de Apel. Abia acum s-a clarificat modul cum se va desfăşura procedura. Practic, se va redeschide procedura şi pentru ofertantul care întârziase. Ofertă a fost pusă deoparte până au venit instrucţiunile clare, s-a pronunţat şi CNSC şi Curtea de Apel, care au cerut continuarea procedurii, dar niciuna dintre decizii nu spunea cum anume. Oamenii au fost foarte atenţi pentru că nu exista o procedură. După ce s-au clarificat lucrurile se cheamă din nou toţi participaţii şi se deschide din nou oferta în prezenţa tuturor participanţilor.

Capital: Sunt contestaţii la aproape toate licitaţiile organizate de CFR, CNADNR sau Metrorex, ceea ce conduce la întârzierea proiectelor şi uneori la pierderea de fonduri europene. Ce e de făcut?
Dan Costescu:
În Polonia, după 50 de zile de la deschiderea licitaţiei, constructorul trebuia să fie pe şantier. Acest lucru a condus Polonia la o absorbţie foarte mare. Doar că sărind peste anumite etape, au ajuns să aibă claimuri de 4 miliarde de euro. Este o luptă între constructori, sunt proiecte mari, constructorii luptă cu toate mijloacele, această luptă se tranşează între ei apoi se trece mai departe. În Polonia nu s-a întâmplat aşa, acest proces de luptă naturală a fost sufocat, dar efectele s-au văzut după aceea, iar costurile sunt plătite de beneficiar. Acest ciclu trebuie tratat cu foarte mare atenţie, în ciuda disperării de a avea o infrastructură modernă cât mai rapid nu trebuie să sărim paşii. În Italia, proiectele majore se pregătesc cinci sau şase ani, în Germania, patru ani, noi am comprimat acest proces şi din această cauză avem situaţia de pe Orăştie-Sibiu şi probabil altele care nu au fost suficient pregătite.

Capital: Ce se întâmplă cu privatizarea CFR Marfă? Când va fi reluat procesul?
Dan Costescu: Activitatea CFR Marfă trebuie regândită din temelii, trebuie restructurată, nu prin tăiere de personal, ci prin regândirea unor procese. Înainte exista scuza că CFR Marfă are cheltuieli mari cu activitatea de manevră şi că din cauza asta pierde. Între timp piaţa manevrei a căzut. Privatizarea se poate face numai după ce se aduce compania pe linia de plutire. Ultima restructurare a fost facută foarte agresiv şi după aceea s-au făcut angajări pentru acoperirea orelor suplimentare. Trebuie schimbată atitudinea oamenilor din companie. Sunt mulţi care vin din vremurile „romantice”, când firmele au stat la coadă să se roage de CFR sau de dispecer să primească rând sau vagoane. Aceste vremuri s-au dus, trebuie să se inverseze trendul, ei trebuie să fie atenţi la clienţii lor.

Capital: Ce intenţii aveţi pentru parcul de material rulant al CFR Călători?
Dan Costescu: CFR Călători trece printr-o perioadă de adaptare a parcului, problema este că nu au material rulant adaptat pentru competiţia din piaţă. CFR Călători are trenuri gândite şi proiectate pentru linii de lung parcurs. Vagoanele şi locomotivele nu sunt adaptate pentru mediu şi scurt parcurs acolo unde a renăscut concurenţa şi unde această concurenţă riscă să se extindă pe liniile lungi. Acesta este fenomenul pe care îl constat acum, operatorii privaţi încearcă să se extindă şi pe liniile mari. O locomotivă electrică sau una diesel de 21.000 CP nu are cum să fie eficientă trăgând două vagoane. CFR Călători a avut şi problema cu parcul de Desiro care este imobilizat din cauza problemei la aparatul de rulare. Am trecut în bugetul CFR Călători bani pentru achiziţionarea de material rulant. Deocamdată sunt 100 milioane de lei de la buget pregătite pentru achiziţie. Vrem să achiziţionăm 10 rame care să poată să circule pe rutele Bucureşti-Constanţa, Bucureşti-Braşov şi Bucureşti-Craiova.


Capital: Sunteţi mulţumit de fondurile alocate prin proiectul de buget?
Dan Costescu: Dacă îl compar cu execuţia de anul trecut este o sumă mai mare decât s-a executat în anul 2015. După discuţiile cu Ministerul de Finanţe vor fi anumite schimbări privind modul de alocare a banilor. Faţă de bugetul prevăzut vom avea într-un fond de rezervă aproximativ 2 miliarde. Chiar dacă alocările s-au făcut pe minus, constructorii primesc diferenţa de bani dacă se cheltuiesc sumele alocate. Fondul de rezervă se constituie din realocări interministeriale sau utilizăm banii de la alte proiecte întârziate.

Capital: Odată cu schimbarea directorului CNADNR aţi anunţat transparenţă în privinţa derulării proiectelor şi funcţionării procedurilor din cadrul companiei. Urmează o reorganizare în cadrul CNADNR?
Dan Costescu: CNADNR are de lucrat în privinţa capacităţii de implementare a proiectelor. Unităţile de implementare sunt definite la nivel central, angajaţii se duc o dată la trei-patru săptămâni pe şantier. Aceste unităţi trebuie împinse spre teritoriu şi făcute la nivel regional. Specialiştii trebuie să fie cel mult la 50-60 km de şantier şi să supravegheze cu adevărat lucrările. Trebuie să regândim modul de monitorizare a proiectelor, acum la CNADNR nu se face monitorizare la nivel de proiecte cu indicatori.

Capital: Vom avea trenuri pentru Magistrala 5 de metrou?
Dan Costescu: Trenurile care sunt problema DNA sunt clar blocate de procurori. Vom avea trenuri din flota de rezervă, când se deschide traficul pe Magistrala 5 vom dispune şi de trenurile comandate.

Capital: Cum credeţi că ar trebui eficientizată compania TAROM?
Dan Costescu: După CNADNR a venit rândul TAROM, Corpul de Control efectuează acolo anumite investigaţii. Colegii de la Corpul de Control analizează tot ce înseamnă partea de management din ultimii ani, iar in funcţie de probleme identificate vom căuta soluţii.

Scurt CV

46 de ani, absolvent al Universităţii Politehnice Bucureşti (1993).
1995-2001, a reprezentat CFR în Comitetul Director B12, din cadrul European Railway Research Institute, Olanda .
1998-2000, director executiv al Autorităţii Feroviare Române.
2001-2004, director fondator al Centrului de testare şi cercetare feroviară şi director Afaceri Internaţionale în compania Karsdorfer Eisenbahn GmbH
2002-2004, preşedinte al Consiliului de Administraţie şi director general al companiei Romvag
2004-2015, director general al Sistematic Engineering
Martie-noiembrie 2015, director general al Companiei Naţionale de Căi Ferate CFR SA

SPUNE-TI PAREREA Capital - Comenteaza Acum poti comenta si prin intermediul contului de facebook. DETALII >>
Postarea comentariilor se poate face in doua moduri:
  • Prin formularul de la finalul articolelor.
  • Prin intermediul contului de Facebook: în acest caz postarea comentariilor se face instant. Daca nu aveti deja cont de Facebook il puteti crea de aici https://ro-ro.facebook.com/
Echipa CAPITAL.
Capital - Comenteaza
Capital - Twitter
Capital - Google+
Transforma in PDF
Printeaza

EVZ

Economica.net

Ziare.com

AutoBild

Unica

Adevarul

Click

DZ

Animal Zoo

EVZ Monden

Capital - Articole similare

SPUNE-TI PAREREA Capital - Comenteaza Acum poti comenta si prin intermediul contului de facebook. DETALII >>
Postarea comentariilor se poate face in doua moduri:
  • Prin formularul de la finalul articolelor.
  • Prin intermediul contului de Facebook: în acest caz postarea comentariilor se face instant. Daca nu aveti deja cont de Facebook il puteti crea de aici https://ro-ro.facebook.com/
Echipa CAPITAL.

LASA UN COMENTARIU

Caractere ramase: 1000

NOTA: Va rugam sa comentati la obiect, legat de continutul prezentat in material. Orice deviere in afara subiectului, folosirea de cuvinte obscene, atacuri la persoana autorului (autorilor) materialului, afisarea de anunturi publicitare, precum si jigniri, trivialitati, injurii aduse celorlalti cititori care au scris un comentariu se va sanctiona prin cenzurarea partiala a comentariului, stergerea integrala sau chiar interzicerea dreptului de a posta, prin blocarea IP-ului folosit. Site-ul Capital.ro nu raspunde pentru opiniile postate in rubrica de comentarii, responsabilitatea formularii acestora revine integral autorului comentariului.