Evenimente Mica publicitate Abonamente
CITEŞTE ŞI

Transporturi si Infrastructura

Dan Costescu: CNADNR va fi descentralizată

Autor: |

Ministrul Transporturilor spune că trebuie regândit modul de monitorizare a proiectelor, iar unitățile de implementare trebuie împinse spre teritoriu și făcute la nivel regional pentru a putea finaliza la termen proiectele de infrastructură.

Finalizarea licitaţiilor de peste 2 miliarde de euro şi derularea contractelor de 1,44 miliarde de euro din ograda CFR SA sunt cele mai importante subiecte aflate pe agenda ministrului transporturilor, Dan Costescu. Într-un interviu acordat revistei Capital, ministrul Transporturilor a anunţat că cel târziu în primăvară vom avea constructorii pentru reabilitarea a aproximativ 140 de kilometri de cale ferată între Arad şi Simeria, proiecte estimate la peste 2 miliarde de euro. După eşecul privatizării CFR Marfă din toamna anului 2013, Dan Costescu a precizat că operatorul feroviar de marfă începe anul 2016 cu un nou proces de restructurare şi eficientizare. Ministrul transporturilor aşteaptă un raport al Corpului de Control pentru a analiza activitatea managementului de la TAROM şi anunţă un proces de descentralizare şi reorganizare a Companiei Naţionale de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România (CNADNR).

Capital: Licitaţiile la calea ferată Arad-Simeria sunt blocate de mai bine de doi ani. Ce se întâmplă cu aceste proiecte amânate sau blocate, ce însumează aproape 2 miliarde de euro, din cadrul companiei CFR SA?

Dan Costescu: Licitaţiile sperăm să fie finalizate cât de curând, cel mai probabil la începutul acestui an. În momentul în care am venit eu în CFR SA licitaţiile erau blocate de un an şi ceva, prima mea grijă a fost să le lăsăm să curgă pentru că altfel am fi intrat într-o mare criză de timp. Personal am o mulţime de nemulţumiri referitor la licitaţii, cadrul legal ne împinge foarte mult şi ne limitează în a lua decizii foarte rapide. Un exemplu simplu doar vă ofer: o licitaţie unde am cinci concurenţi, fiecare cu o ofertă de 60.000 de pagini. De ce trebuie să am o comisie care să piardă timp cu 300.000 de pagini? Mai degrabă ar trebui să am o procedură simplă, să pot stabili câştigătorul după o regulă financiară, iar apoi îi verific documentaţia să văd dacă este eligibil. În felul acesta evaluez 60.000 de pagini şi nu 300.000 de pagini. Este una din căile alese de alte ţări şi se lucrează foarte bine. În momentul în care nu a ieşit primul şi nu era eligibil conform ofertei din cele 60.000 de pagini, mă duc la locul doi, dar nu pierd acel timp să răsfoiesc toate cele 300.000 de pagini.

Capital: În această vară vor fi desemnaţi constructorii pe toată porţiunea de cale ferată între Simeria şi Arad?

Dan Costescu: Dacă totul merge cum trebuie, s-ar putea chiar din primăvară să avem constructorii pe anumite sectoare, mai sunt cele cu întârzierea pentru care acum am primit pronunţarea şi ultima opinie de la Curtea de Apel. Abia acum s-a clarificat modul cum se va desfăşura procedura. Practic, se va redeschide procedura şi pentru ofertantul care întârziase. Ofertă a fost pusă deoparte până au venit instrucţiunile clare, s-a pronunţat şi CNSC şi Curtea de Apel, care au cerut continuarea procedurii, dar niciuna dintre decizii nu spunea cum anume. Oamenii au fost foarte atenţi pentru că nu exista o procedură. După ce s-au clarificat lucrurile se cheamă din nou toţi participaţii şi se deschide din nou oferta în prezenţa tuturor participanţilor.

Capital: Sunt contestaţii la aproape toate licitaţiile organizate de CFR, CNADNR sau Metrorex, ceea ce conduce la întârzierea proiectelor şi uneori la pierderea de fonduri europene. Ce e de făcut?

Dan Costescu: În Polonia, după 50 de zile de la deschiderea licitaţiei, constructorul trebuia să fie pe şantier. Acest lucru a condus Polonia la o absorbţie foarte mare. Doar că sărind peste anumite etape, au ajuns să aibă claimuri de 4 miliarde de euro. Este o luptă între constructori, sunt proiecte mari, constructorii luptă cu toate mijloacele, această luptă se tranşează între ei apoi se trece mai departe. În Polonia nu s-a întâmplat aşa, acest proces de luptă naturală a fost sufocat, dar efectele s-au văzut după aceea, iar costurile sunt plătite de beneficiar. Acest ciclu trebuie tratat cu foarte mare atenţie, în ciuda disperării de a avea o infrastructură modernă cât mai rapid nu trebuie să sărim paşii. În Italia, proiectele majore se pregătesc cinci sau şase ani, în Germania, patru ani, noi am comprimat acest proces şi din această cauză avem situaţia de pe Orăştie-Sibiu şi probabil altele care nu au fost suficient pregătite.

Capital: Ce se întâmplă cu privatizarea CFR Marfă? Când va fi reluat procesul?

Pagina 1 din 3
SPUNE-TI PAREREA Capital - Comenteaza Acum poti comenta si prin intermediul contului de facebook. DETALII >>
Postarea comentariilor se poate face in doua moduri:
  • Prin formularul de la finalul articolelor.
  • Prin intermediul contului de Facebook: în acest caz postarea comentariilor se face instant. Daca nu aveti deja cont de Facebook il puteti crea de aici https://ro-ro.facebook.com/
Echipa CAPITAL.
Capital - Comenteaza
Printeaza

EVZ

DCNews

Economica.net

Ziare.com

AutoBild

Adevarul

Click

Agrointeligenta

Doctorul Zilei

Animal Zoo

EVZ Monden

Infoactual

Capital - Articole similare

Transporturi si Infrastructura

20 iunie 2017

Blue Air va achiziţiona şase aeronave Boeing 737 Max

Transporturi si Infrastructura

20 iunie 2017

Ruta pe care românii merg masiv: TAROM zboară cu avionul plin

SPUNE-TI PAREREA Capital - Comenteaza Acum poti comenta si prin intermediul contului de facebook. DETALII >>
Postarea comentariilor se poate face in doua moduri:
  • Prin formularul de la finalul articolelor.
  • Prin intermediul contului de Facebook: în acest caz postarea comentariilor se face instant. Daca nu aveti deja cont de Facebook il puteti crea de aici https://ro-ro.facebook.com/
Echipa CAPITAL.

LASA UN COMENTARIU

Caractere ramase: 1000

NOTA: Va rugam sa comentati la obiect, legat de continutul prezentat in material. Orice deviere in afara subiectului, folosirea de cuvinte obscene, atacuri la persoana autorului (autorilor) materialului, afisarea de anunturi publicitare, precum si jigniri, trivialitati, injurii aduse celorlalti cititori care au scris un comentariu se va sanctiona prin cenzurarea partiala a comentariului, stergerea integrala sau chiar interzicerea dreptului de a posta, prin blocarea IP-ului folosit. Site-ul Capital.ro nu raspunde pentru opiniile postate in rubrica de comentarii, responsabilitatea formularii acestora revine integral autorului comentariului.

FACEBOOK
evz.ro