Volkswagen face obiectul unor investigaţii în mai multe ţări, după ce a recunoscut că, în perioada 2005 – 2015, a echipat 11 milioane de vehicule vândute la nivel mondial cu un soft care falsifică rezultatele testelor antipoluare ale motoarelor diesel. Volkswagen a anunţat recent că va plăti 16,3 miliarde de dolari, după ce a recunoscut că ani de zile a folosit un soft care falsifică rezultatele testelor antipoluare ale motoarelor diesel în SUA, acceptând să răscumpere vehiculele de la consumatori şi să furnizeze fonduri pentru a stimula producerea autoturismelor ecologice. 

Germania, Marea Britanie, Spania şi Luxemburg sunt acuzate că nu au impus VW acelaşi timp de amenzi ca în SUA, unde grupul german a recunoscut că a falsificat rezultatele testelor de emisii poluante, astfel încât maşinile cu motoare diesel apăreau cu emisii mai scăzute de oxid de azot, substanţă care provoacă boli respiratorii şi afectează mediul.

Statele au încălcat reglementările UE deoarece nu au folosit sistemele lor naţionale de penalizare pentru a împiedica producătorii auto, cum ar fi Volkswagen, să încalce legea.

De asemenea, Germania şi Marea Britanie au refuzat să prezinte toate informaţiile care au fost strânse de investigatorii naţionali referitoare la posibilele nereguli înregistrate la vehiculele Volkswagen. 

În continuare, Volkswagen susţine că dispozitivele instalate pe vehiculele sale diesel nu sunt ilegale conform reglementărilor UE.

Alte trei state – Cehia, Lituania şi Grecia – sunt acuzate că nici măcar nu au inclus în legislaţia lor naţională posibilitatea amendării industriei auto pentru posibile încălcări ale legii.

'Autorităţile naţionale din UE trebuie să se asigure că producătorii auto îndeplinesc efectiv toate reglementările legale', a afirmat Elzbieta Bienkowska, comisarul european pentru piaţă internă, industrie, antreprenoriat şi IMM. 

Statele notificate joi au la dispoziţie două luni pentru a răspunde acuzaţiilor CE.

Recent, şeful producătorului auto, Matthias Mueller, a respins solicitările ca VW să compenseze clienţii europeni din cauza scandalului emisiilor (Dieselgate), aşa cum s-a întâmplat în SUA. Mueller a declarat, pentru publicaţia germană Welt am Sonntag, că un acord similar ar fi neadecvat şi imposibil din punct de vedere financiar.

'Nu este acceptabil ca Executivul să nu-şi asume niciun fel de consecinţe reale în urma scandalului emisiilor şi să dea un cec în alb pentru înşelătorii şi decepţii. Trebuie să se explice de ce companiile din Germania nu plătesc amenzi. Nu este în regulă ca şoferii europeni de maşini VW să fie trataţi mai rău ca cei din SUA', a afirmat Oliver Krischer, parlamentar german de la Partidul Verzilor, de opoziţie.