Un studiu realizat de Starcom MediaVest Group şi Leo Burnett România, în colaborare cu TNS România, împarte segmentul utilizatorilor de internet din mediul urban în patru categorii principale, în funcție de comportamentul acestora legat de perioada promoţională de Black Friday. Cel mai mare procent este ocupat anul acesta de Involved buyers (56%) – cei care au intenţionat şi au cumpărat de Black Friday. A doua categorie este reprezentată de Black Friday Indifferents (18%) – cei care nu intenționau să cumpere și nu au cumpărat, urmată de Lost Buyers (20%) – cei care intenționau să cumpere de Black Friday, dar nu au mai cumpărat. Ultima categorie, Seduced Buyers (6%), cuprinde persoanele care nu intenționau să cumpere inițial, dar în final au achiziționat.

Black Friday 2016 a reuşit să menţină un nivel ridicat de interes printre cumpărătorii români. Studiul prezintă un procent semnificativ mai ridicat faţă de cel al anului trecut în categoria Involved buyers, în timp ce categoria Lost buyers rămâne constantă, motivul principal pentru renunţarea la a achiziţiona un produs ţinând de reducerile false sau insuficiente la produsele pe care consumatorii din această categorie le urmăreau. Faptul că mai mulţi retaileri pornesc reducerile cu o săptămână sau chiar mai devreme faţă de vinerea cunoscută drept „Black Friday”, creează confunzie în rândul consumatorilor. Astfel doar 17% dintre aceştia consideră această perioadă diferită faţă de celelalte reduceri de peste an.

Cei mai multi români încep să se informeze în legatură cu promoţiile de Black Friday cu 1-2 săptămâni înainte, acest lucru devenind deja o obişnuinţă în rândul consumatorilor. Principalele surse de informare rămân website-urile retailer-ilor, toate celelalte surse direcţionându-i aici. Mai mult, studiul arată un procent crescut în rândul celor care se informează despre reduceri cu 3-4 săptămâni înainte, faţă de anul 2015, susţinând şi procentul mai crescut de Involved Buyers care încep mai devreme să prospecteze piaţa. În ciuda startului timpuriu pentru campaniile de comunicare, cei mai mulţi achiziţionează exact în ziua de Black Friday sau în weekend-ul ce precede această zi.

Studiul urmăreşte, de asemenea, percepţia românilor cu privire la campaniile de comunicare de Black Friday. Cei mai mulţi le găsesc informative şi folositoare, însă doar un procent de 8% le consideră amuzante sau originale. Campaniile de comunicare pot reprezenta oportunităţi pentru retailerii mici de a crea awareness prin reclame memorabile. Este o perioadă propice de a atrage noi clienţi şi de a-i fideliza. Campaniile de Black Friday cresc traficul pe website, fac cunoscută gama de produse şi atrag vânzări, însă sunt şi un bun start în formarea unei relaţii stabile consumator-retailer : 20% dintre cumpărători s-au abonat la newsletter-ele retailerilor cu ocazia promoţiilor de Black Friday, iar 2 din 10 persoane ajung să cumpere un produs promovat într-o campanie.

De asemenea, această perioadă promoţională este propice pentru micii retaileri să atragă clienţi noi şi să îi ţină activi pe toată perioada anului, deoarece un preţ mai atractiv este o motivaţie suficientă pentru 50% din cei investigaţi să cumpere de pe un website nou. Recomandările din partea prietenilor, oferirea unei garanţii sau transport mai rapid  pentru produsul cumpărat reprezintă un plus la decizia de cumpărare. Doar 23% dintre respondenţi au rămas loiali retailerilor online pe care îi preferă.

În ceea ce priveşte intenţia de cumpărare a produselor,  se poate observa o scădere în categoria bunurilor cu valoare mare, faţă de anul 2015. Black Friday nu mai este atât de polarizat către investiţii pentru casă sau produse IT&C, ci se îndreaptă uşor si către produse de îngrijire personală, haine, cărţi sau jucării. Astfel, cresc categoriile de produse disponibile, Black Friday devenind o perioadă a reducerilor universale, nu numai a categoriilor scumpe.

De aceea, chiar dacă numărul produselor achiziţionate a crescut, bugetul cumpărătorilor a rămas acelaşi, în comparaţie cu 2015. Deşi aveau bugete de 1001-5000 RON, aceştia au cheltuit în final mai puţin de 300 RON. Cei mai mulţi românii plătesc produsele cumpărate din economii, 25% chiar din banii econosmisiţi special pentru Black Friday. Studiul arată, de asemenea, şi un procent mai mare al celor ce folosesc bani din overdraft pentru a plăti bunurile dorite, versus celor din 2015.

Sentimentul general ce caraterizează Black Friday 2016 este unul de satisfacţie, însă aceştia sunt mai puţin optimişti şi încrezători în această perioadă promoţională faţă de anul trecut. Intenţia de cumpărare crescută este datorată faptului că în 2016 mai multe categorii de produse au îmbrăţişat acest fenomen.  Astfel, 74% dintre respondenţii ce au cumpărat de Black Friday 2016 estimează că vor reveni să cumpere în cadrul aceleiaşi perioade de reduceri a anului ce urmează, în creştere faţă de 58% dintre cei care au participat la Black Friday 2015 şi intenţionau să cumpere şi în 2016 .