CITEŞTE ŞI

Transporturi si Infrastructura

Autostrada din munți, mai scumpă decât în 2010

Autor: Ciprian Mailat | luni, 20 ianuarie 2014 | 1 Comentarii

Deşi preţurile au scăzut în ultimii ani de criză, guvernul Ponta atribuie francezilor de la Vinci contractul pentru construcţia autostrăzii Comarnic-Braşov, chiar dacă preţurile sunt cu 25% mai mari decât în 2010

Lucrările la tronsonul de autostradă Comarnic-Braşov ar urma să înceapă în aprilie 2014, ultimul kilometru de autostradă urmând să fie gata în 2017, a anunţat premierul Victor Ponta, după ce s-a întâlnit cu reprezentanţii consorţiului VISTRADA Nord, compus din companiile Vinci (Franţa), Strabag (Austria) şi Aktor (Grecia). Premierul încă mai speră ca lucrările să fie gata în 2016, an anunţat de el în luna februarie 2013, atunci când a declarat că nu va candida în 2016 dacă nu vom avea gata autostrada Comarnic-Braşov.

Semnarea contractului ar urma să aibă loc până pe 20 aprilie 2014, dată anunţată de premier şi pentru deschiderea şantierelor la acest tronson de autostradă.

Schimbări în timpul jocului

În anunţul publicat încă din 2012, costurile pentru cei 58 de kilometri de autostradă între Comarnic şi Braşov erau estimate 5,32 miliarde de lei fără TVA, adică 1,18 miliarde de euro, la un curs de 4,5 lei/euro. Premierul a anunţat că valoarea contractului a urcat la 1,8 miliarde de euro, iar în loc de 58 de kilometri se vor construi doar 53 de kilometri de autostradă şi 7 kilometri de drumuri de legătură. „Este inacceptabil ca un proiect în concesiune, lansat în procedură de licitaţie cu o valoare estimată de 1,2 miliarde euro şi cu o lungime de 58 de kilometri să ajungă să coste cu 600 de milioane de euro mai mult şi să aibă numai 53 de kilometri“, consideră vicepreşedintele PDL Alexandru Nazare, fost ministru al transporturilor.

„Avem aproape 1,5 miliarde euro construcţie, restul până la 1,8 miliarde sunt cheltuieli de proiectare, management, consultanţă“, a explicat ministrul marilor proiecte, Dan Șova. Când vine vorba însă de plăţile către constructor, calculele ministrului „dau cu virgulă“. „Este foarte greu de apreciat în momentul acesta, pentru că acel <> nu este finalizat. Evaluarea noastră arată că vom plăti 52.000 de euro pe lună pentru fiecare kilometru. Înmulţiţi cu 60 de kilometri. Aceasta este suma maximă, iar ca să ajungi să şi plătească cineva suma maximă trebuie să o justifici. Trebuie să arăţi lucrările pe care le-ai făcut, întreţinerea“, a explicat Șova. Realizând însă calculele pe baza datelor comunicate de ministrul marilor proiecte reiese că în cei 26 de ani de concesiune constructorul va primi din partea statului o sumă maximă de 973 de milioane de euro, adică doar jumătate din valoarea contractului.

Costuri mai mari, presiune pe buget

Potrivit premierului Victor Ponta, costul de construcţie pe kilometru este estimat la 28 de milioane de euro. Întrebat ce fel de garanţii are că de această dată constructorul chiar va începe lucrările, premierul a răspuns sec: „Alt guvern“. Mai mult, Victor Ponta crede că „faptul că nu primesc niciun leu până nu termină autostrada îi va determina pe constructori să termine lucrările pentru a primi banii“. El a mai precizat că s-a stabilit un nivel al taxei de 5,7 lei fără TVA, adică 7 lei pentru un autoturism care circulă de la Comarnic la Braşov, iar din banii adunaţi la buget se vor plăti sume regulate către constructor.

Cifrele şi sumele anunţate de autorităţi nu prezintă întreg aranjamentul financiar, iar costul final al autostrăzii ar putea ajunge chiar şi la 5 miliarde de euro pe întreaga perioadă de concesionare de 29 de ani (3 ani de construcţie şi 26 de operare). Autorităţile speră ca din taxă să colecteze mare parte din sumele datorate constructorului, însă datele de până acum arată că statul va fi nevoit anual să scoată bani grei din buget pentru a achita nota de plată. În primul rând, din taxă nu se pot colecta în primii doi-trei ani de exploatare, adică 2017 - 2018, mai mult de 15 milioane de euro, la o medie zilnică a traficului de 20.000 de autovehicule. „Riscurile pe deficitul bugetar sunt uriaşe“, susţine Anca Boagiu, fost ministru al transporturilor, precizând că există un mare pericol pentru celelalte investiţii.

„Un nou contract marca Bechtel“

„Premierul ne anunţă senin că a cerut Eurostat să nu fie luat în calcul la deficit, de parcă Eurostat e o instituţie care poate fi păcălită de minciunile lui Șova şi Ponta. Și Eurostat şi românii îşi vor da seama că trebuie plătite sute de milioane de euro de la bugetul de stat în fiecare an“, completează Alexandru Nazare. „Dacă USL ar fi continuat refacerea studiului de fezabilitate aşa cum am început în 2012 am fi avut acum un proiect la un preţ corect, cu un amplasament clar stabilit. USL în schimb a preferat un traseu modificat după ureche, fără vreun studiu în prealabil. Riscăm însă să ajungem din nou ca în cazul Bechtel cu un proiect fără costuri clare, dar la care trebuie să achităm anual nota de plată“, mai spune Nazare.

Rămâne de văzut la ce valoare va ajunge contractul, care urmează să fie încheiat în aprilie, dar trebuie precizat faptul că în 2007 consultantul ales de autorităţi – firma Atkins Limited -, a realizat un studiu din care reieşea că valoarea contractului de concesiune pe o perioadă de 29 de ani ar trebui să fie de aproximativ 2,8 miliarde de euro. În 2010, fostul guvern a semnat un contract cu Vinci şi Aktor pentru construcţia aceluiaşi tronson de autostradă, iar costul total s-a ridicat la 4,4 miliarde de euro, valoare în care erau incluse şi sumele pe care statul urma să le plătească în cei 25 de ani de concesionare. Atunci înţelegerea dintre părţi a căzut, constructorul arătând că nu a reuşit să identifice sursele de finanţare pentru construcţia celor 55 de kilometri. În urmă cu 4 ani, costurile de construcţie erau estimate la mai puţin de 22 milioane de euro/kilometru, adică o valoare totală de 1,2 miliarde de euro. Guvernul Boc a fost aspru criticat de liderii social-democraţi pentru contractul din 2010, chiar dacă atunci costurile erau mai mici decât în prezent. Mai mult, ministrul marilor proiecte declară că de fapt costurile sunt mai mici: „Acest proiect se finanţează integral de către bănci. Deci, orice cost este verificat de către finanţator. Cei 28 milioane de euro pentru fiecare kilometru sunt cu şapte milioane de euro mai puţin faţă de cât se negociase în 2011“.

Comarnic-Braşov nu este însă singurul proiect pe care Guvernul USL doreşte să-l realizeze cu bani de la constructor. În concesiune mai există două mari proiecte, Craiova-Piteşti şi A0 Centura de Sud a Capitalei, care va lega autostrada Bucureşti-Piteşti de Bucureşti-Constanţa. Totodată, în planul prezentat, în decembrie 2013, de premierul Ponta apare şi o bucată din Autostrada Transilvania, aşa cum se poate observa din harta alăturată.

Eu cred că până acum precedentele încercări au eşuat în primul rând din cauza României, nu din cauza constructorului Victor Ponta, premierul României

7 lei va fi taxa pentru autoturisme în 2017, pentru cei 53 de kilometri între Comarnic şi Braşov

28 milioane euro este costul de construcţie/km anunţat de Ponta, valoare cu 25% mai mare decât în 2010

1,8 miliarde euro este valoarea contractului, care urmează să fie încheiat, în aprilie 2014, cu Vinci-Strabag-Aktor

5-6 miliarde euro ar putea achita statul român celor 3 constructori în toată perioadă de concesiune

SPUNE-TI PAREREA Capital - Comenteaza Acum poti comenta si prin intermediul contului de facebook. DETALII >>
Postarea comentariilor se poate face in doua moduri:
  • Prin formularul de la finalul articolelor.
  • Prin intermediul contului de Facebook: în acest caz postarea comentariilor se face instant. Daca nu aveti deja cont de Facebook il puteti crea de aici https://ro-ro.facebook.com/
Echipa CAPITAL.
Capital - Comenteaza
Capital - Twitter
Capital - Google+
Transforma in PDF
Printeaza

EVZ

Economica.net

Ziare.com

AutoBild

Unica

Adevarul

Click

DZ

Animal Zoo

EVZ Monden

Capital - Articole similare

Transporturi si Infrastructura

15 august 2016

Primul metrou cu motor permanent magnet a fost pus în funcțiune

Transporturi si Infrastructura

11 august 2016

MT: Rută alternativă mai bine semnalizată către sudul Litoralului

SPUNE-TI PAREREA Capital - Comenteaza Acum poti comenta si prin intermediul contului de facebook. DETALII >>
Postarea comentariilor se poate face in doua moduri:
  • Prin formularul de la finalul articolelor.
  • Prin intermediul contului de Facebook: în acest caz postarea comentariilor se face instant. Daca nu aveti deja cont de Facebook il puteti crea de aici https://ro-ro.facebook.com/
Echipa CAPITAL.

LASA UN COMENTARIU

Caractere ramase: 1000

NOTA: Va rugam sa comentati la obiect, legat de continutul prezentat in material. Orice deviere in afara subiectului, folosirea de cuvinte obscene, atacuri la persoana autorului (autorilor) materialului, afisarea de anunturi publicitare, precum si jigniri, trivialitati, injurii aduse celorlalti cititori care au scris un comentariu se va sanctiona prin cenzurarea partiala a comentariului, stergerea integrala sau chiar interzicerea dreptului de a posta, prin blocarea IP-ului folosit. Site-ul Capital.ro nu raspunde pentru opiniile postate in rubrica de comentarii, responsabilitatea formularii acestora revine integral autorului comentariului.

Nume: Prenume: Varsta: Email: Localitate: Judet: Telefon:


Sex: M / F




Ma abonez la newsletter
Sunt de acord cu termenii si conditiile concursului
* Toate campurile formularului sunt obligatorii