PUBLICAȚIILE NOASTRE:

Transporturi si Infrastructura

Autostrada din munți, mai scumpă decât în 2010

Autor: Ciprian Mailat | luni, 20 ianuarie 2014 | 1 Comentarii

Deși prețurile au scăzut în ultimii ani de criză, guvernul Ponta atribuie francezilor de la Vinci contractul pentru construcția autostrăzii Comarnic-Brașov, chiar dacă prețurile sunt cu 25% mai mari decât în 2010

Lucrările la tronsonul de autostradă Comarnic-Brașov ar urma să înceapă în aprilie 2014, ultimul kilometru de autostradă urmând să fie gata în 2017, a anunțat premierul Victor Ponta, după ce s-a întâlnit cu reprezentanții consorțiului VISTRADA Nord, compus din companiile Vinci (Franța), Strabag (Austria) și Aktor (Grecia). Premierul încă mai speră ca lucrările să fie gata în 2016, an anunțat de el în luna februarie 2013, atunci când a declarat că nu va candida în 2016 dacă nu vom avea gata autostrada Comarnic-Brașov.

Semnarea contractului ar urma să aibă loc până pe 20 aprilie 2014, dată anunțată de premier și pentru deschiderea șantierelor la acest tronson de autostradă.

Schimbări în timpul jocului

În anunțul publicat încă din 2012, costurile pentru cei 58 de kilometri de autostradă între Comarnic și Brașov erau estimate 5,32 miliarde de lei fără TVA, adică 1,18 miliarde de euro, la un curs de 4,5 lei/euro. Premierul a anunțat că valoarea contractului a urcat la 1,8 miliarde de euro, iar în loc de 58 de kilometri se vor construi doar 53 de kilometri de autostradă și 7 kilometri de drumuri de legătură. „Este inacceptabil ca un proiect în concesiune, lansat în procedură de licitație cu o valoare estimată de 1,2 miliarde euro și cu o lungime de 58 de kilometri să ajungă să coste cu 600 de milioane de euro mai mult și să aibă numai 53 de kilometri“, consideră vicepreședintele PDL Alexandru Nazare, fost ministru al transporturilor.

„Avem aproape 1,5 miliarde euro construcție, restul până la 1,8 miliarde sunt cheltuieli de proiectare, management, consultanță“, a explicat ministrul marilor proiecte, Dan Șova. Când vine vorba însă de plățile către constructor, calculele ministrului „dau cu virgulă“. „Este foarte greu de apreciat în momentul acesta, pentru că acel <> nu este finalizat. Evaluarea noastră arată că vom plăti 52.000 de euro pe lună pentru fiecare kilometru. Înmulțiți cu 60 de kilometri. Aceasta este suma maximă, iar ca să ajungi să și plătească cineva suma maximă trebuie să o justifici. Trebuie să arăți lucrările pe care le-ai făcut, întreținerea“, a explicat Șova. Realizând însă calculele  pe baza datelor comunicate de ministrul marilor proiecte reiese că în cei 26 de ani de concesiune constructorul va primi din partea statului o sumă maximă de 973 de milioane de euro, adică doar jumătate din valoarea contractului.

Costuri mai mari, presiune pe buget

Potrivit premierului Victor Ponta, costul de construcție pe kilometru este estimat la 28 de milioane de euro. Întrebat ce fel de garanții are că de această dată constructorul chiar va începe lucrările, premierul a răspuns sec: „Alt guvern“. Mai mult, Victor Ponta crede că „faptul că nu primesc niciun leu până nu termină autostrada îi va determina pe constructori să termine lucrările pentru a primi banii“. El a mai precizat că s-a stabilit un nivel al taxei de 5,7 lei fără TVA, adică 7 lei pentru un autoturism care circulă de la Comarnic la Brașov, iar din banii adunați la buget se vor plăti sume regulate către constructor.

Cifrele și sumele anunțate de autorități nu prezintă întreg aranjamentul financiar, iar costul final al autostrăzii ar putea ajunge chiar și la 5 miliarde de euro pe întreaga perioadă de concesionare de 29 de ani (3 ani de construcție și 26 de operare). Autoritățile speră ca din taxă să colecteze mare parte din sumele datorate constructorului, însă datele de până acum arată că statul va fi nevoit anual să scoată bani grei din buget pentru a achita nota de plată. În primul rând, din taxă nu se pot colecta în primii doi-trei ani de exploatare, adică 2017 - 2018, mai mult de 15 milioane de euro, la o medie zilnică a traficului de 20.000 de autovehicule. „Riscurile pe deficitul bugetar sunt uriașe“, susține Anca Boagiu, fost ministru al transporturilor, precizând că există un mare pericol pentru celelalte investiții.

„Un nou contract marca Bechtel“

„Premierul ne anunță senin că a cerut Eurostat să nu fie luat în calcul la deficit, de parcă Eurostat e o instituție care poate fi păcălită de minciunile lui Șova și Ponta. Și Eurostat și românii își vor da seama că trebuie plătite sute de milioane de euro de la bugetul de stat în fiecare an“, completează Alexandru Nazare. „Dacă USL ar fi continuat refacerea studiului de fezabilitate așa cum am început în 2012 am fi avut acum un proiect la un preț corect, cu un amplasament clar stabilit. USL în schimb a preferat un traseu modificat după ureche, fără vreun studiu în prealabil. Riscăm însă să ajungem din nou ca în cazul Bechtel cu un proiect fără costuri clare, dar la care trebuie să achităm anual nota de plată“, mai spune Nazare.  

Rămâne de văzut la ce valoare va ajunge contractul, care urmează să fie încheiat în aprilie, dar trebuie precizat faptul că în 2007 consultantul ales de autorități – firma Atkins Limited -, a realizat un studiu din care reieșea că valoarea contractului de concesiune pe o perioadă de 29 de ani ar trebui să fie de aproximativ 2,8 miliarde de euro. În 2010, fostul guvern a semnat un contract cu Vinci și Aktor pentru construcția aceluiași tronson de autostradă, iar costul total s-a ridicat la 4,4 miliarde de euro, valoare în care erau incluse și sumele pe care statul urma să le plătească în cei 25 de ani de concesionare. Atunci înțelegerea dintre părți a căzut, constructorul arătând că nu a reușit să identifice sursele de finanțare pentru construcția celor 55 de kilometri. În urmă cu 4 ani, costurile de construcție erau estimate la mai puțin de 22 milioane de euro/kilometru, adică o valoare totală de 1,2 miliarde de euro. Guvernul Boc a fost aspru criticat de liderii social-democrați pentru contractul din 2010, chiar dacă atunci costurile erau mai mici decât în prezent. Mai mult, ministrul marilor proiecte declară că de fapt costurile sunt mai mici: „Acest proiect se finanțează integral de către bănci. Deci, orice cost este verificat de către finanțator. Cei 28 milioane de euro pentru fiecare kilometru sunt cu șapte milioane de euro mai puțin față de cât se negociase în 2011“.

Comarnic-Brașov nu este însă singurul proiect pe care Guvernul USL dorește să-l realizeze cu bani de la constructor. În concesiune mai există două mari proiecte, Craiova-Pitești și A0 Centura de Sud a Capitalei, care va lega autostrada București-Pitești de București-Constanța. Totodată, în planul prezentat, în decembrie 2013,  de premierul Ponta apare și o bucată din Autostrada Transilvania, așa cum se poate observa din harta alăturată.

 

Eu cred că până acum precedentele încercări au eşuat în primul rând din cauza României, nu din cauza constructorului Victor Ponta, premierul României

 

7 lei va fi taxa pentru autoturisme în 2017, pentru cei  53 de kilometri între Comarnic și Brașov

28 milioane euro este costul de construcție/km anunțat de Ponta, valoare cu 25% mai mare decât în 2010

1,8 miliarde euro este valoarea contractului, care urmează să fie încheiat, în aprilie 2014, cu Vinci-Strabag-Aktor

5-6 miliarde euro ar putea achita statul român celor 3 constructori în toată perioadă de concesiune


SPUNE-TI PAREREAAcum poti comenta si prin intermediul
contului de facebook. DETALII >>

EVZ

Economica.net

Ziare.com

AutoBild

Unica

Adevarul

Click

DZ

Animal Zoo

EVZ Monden

spune-ti parerea Acum poti comenta si prin intermediul
contului de facebook. DETALII >>

LASA UN COMENTARIU

Caractere ramase: 1000

NOTA: Va rugam sa comentati la obiect, legat de continutul prezentat in material. Orice deviere in afara subiectului, folosirea de cuvinte obscene, atacuri la persoana autorului (autorilor) materialului, afisarea de anunturi publicitare, precum si jigniri, trivialitati, injurii aduse celorlalti cititori care au scris un comentariu se va sanctiona prin cenzurarea partiala a comentariului, stergerea integrala sau chiar interzicerea dreptului de a posta, prin blocarea IP-ului folosit. Site-ul Capital.ro nu raspunde pentru opiniile postate in rubrica de comentarii, responsabilitatea formularii acestora revine integral autorului comentariului.