Programul de stimulare a înnoirii Parcului auto național, cunoscut mai ales ca programul „Rabla“, a demarat în 2004 şi, după 11 ani, este încă funcţional. În acest an, Ministerul Mediului a alocat un buget de 200 de milioane de lei, cu 33% mai mult față de anul precedent. Vor fi puse la dispoziția românilor 25.000 de tichete electronice, dintre care 20.000 vor fi adresate persoanelor fizice, iar 5.000 persoanelor juridice. „Cuantumul primei de casare se păstrează la fel ca anul trecut, la 6.500 de lei pentru fiecare beneficiar, cu precizarea importantă că valoarea ecobonusurilor destinate achiziției de mașini mai puțin poluante s-a triplat“, a declarat ministrul Grațiela Gavrilescu.  

Dacă anul trecut valoarea ecobonusului a fost stabilită la 500 de lei, anul acesta, valoarea unui ecobonus este de 1.500 de lei. La achiziţionarea unui autovehicul nou cu sistem de propulsie hibrid (tehnologii hibrid convenţionale) se va acorda un ecobonus în valoare de 1.500 lei. Pentru cumpărarea unui autovehicul nou electric hibrid (tehnologii avansate de tip plug-in) se va acorda un ecobonus în valoare de 2.500 lei. Valoarea ecobonusurilor este de 750 lei la achiziţionarea unui autovehicul nou al cărui motor generează o cantitate de emisii de CO2 mai mică de 100 g/km, în regim de funcţionare mixt, potrivit menţiunilor înscrise în certificatul de conformitate al autovehiculului nou. La programul “Rabla 2015”, au fost validaţi peste 100 de dealeri auto. O precizare importantă se referă la posibilitatea proprietarului înscris în program să cedeze altei persoane dreptul său de beneficiu asupra primei de casare pentru efectuarea achiziţionării autovehiculului nou. „Cedarea se face numai în favoarea unei persoane fizice care şi-a exprimat în mod neechivoc intenţia de a achiziţiona în nume propriu un autovehicul nou de la producătorul validat emitent al notei de înscriere“, a menţionat Ministrul Mediului.

Miza pe electrice

Una dintre noutăţile din acest an a programului este acordarea unui ecotichet de 20.000 lei (circa 4.500 euro) pentru cei care cumpără automobile 100% electrice. Vor fi acordate 100 de tichete, însă bonusul poate poate fi completat cu tichetul Rabla în valoare de 6.500 de lei şi cele două ecobonusuri, astfel încât „reducerea“ pentru achiziţia unui automobil electric poate ajunge la 6.500 de euro. Ecotichetul pentru maşini electrice a mai fost în vigoare în 2013, însă nu a avut mare succes. Creşterea de la 12.000 lei la 20.000 lei ar putea fi un argument mai bun pentru viitorii clienţi. „Statul român începe să realizeze importanţa maşinilor ecologice, dar mai este mult de lucru.  Un prim pas a fost făcut, prin acordarea de 100 ecotichete pentru cei care vor să-şi cumpere un automobil electric. Trebuie însă luate şi alte măsuri, care să vizeze susţinerea celor care vor să-şi cumpere un automobil hibrid de tip plug-in, dar şi a companiilor care doresc să construiască staţii pentru încărcarea maşinilor electrice“, a declarat Bogdan Florea, brand manager Volkswagen. El a precizat că Porsche România a construit o astfel de staţie, prin care sunt oferite gratuit servicii de încărcare pentru cei care cumpără automobile electrice fabricate de grupul german. „O maşină electrică consumă aproximativ 11 kWh pentru 100 de kilometri. La un preţ de circa 0,7 lei pentru 1 kilowatt,  reiese un preţ cu care nu poate rivaliza nicio maşina cu motor clasic. Acesta a fost un argument solid pentru o firmă din Bucureşti care a achiziţionat deja o maşină electrică de la Volkswagen.Preţul unei astfel de maşini începe de la 26.000 de euro. Mai avem o comandă pe care o vom onora în circa o lună. Vrem să vindem în acest an circa 15 maşini electrice şi aproape 50 de maşini hibrid plug-in“, a adăugat Florea. Şi oficialii Toyota apreciază iniţiativa autorităţilor, semnalând totodată necesitatea unui proiect de infrastructură necesar susţinerii acestor automobile. „Salutăm iniţiativa Ministerului Mediului pentru suţinerea autovehiculelor electrice, cu acest ecobonus. Considerăm că este foarte important ca parte din aceasta susţinere binevenită din partea ministerului, să fie dezvoltat şi implementat un proiect legat de infrastructură necesară susţinerii acestor autovehicule verzi, proiect ce nu poate fi finalizat de pe o zi pe alta, fapt de care suntem conştienţi. Deoarece acest proces este de durată în timp, fiind foarte mulţi paşi de urmat pentru dezvoltarea adecvată a acestei structuri, propunem implementarea acestui suport şi pentru autovehiculele Hybrid Plug In care asigură mobilitate integrală cu doar 49 gr CO2 emisii. În final, cei care doresc o astfel de maşină, au nevoie de mobilitate şi au un simţ civic foarte dezvoltat“, a declarat Nicoleta Gerea, sales and network director Toyota România. Ministerul are în plan o sesiune de finanţare pentru amplasarea de prize pentru alimentarea maşinilor electrice, de la circa 50, în prezent, la 10.000. Pe lângă acestea, Tesla, producător american de automobile electrice, va construi propriile staţii Supercharger, conform informaţiilor de pe site-ul companiei. În 2016, în România, vor fi trei astfel de staţii în Bucureşti, Galaţi şi Craiova. În ţara noastră, există şase automobile Tesla Model S, conform datelor DRPCIV. Pe piaţa europeană există peste 15 modele 100% electrice, cele mai vândute fiind Nissan Leaf, Renault Zoe, Tesla Model S, Volkswagen e-Up! şi Renault Kangoo ZE.

Cum e la alţii

În Europa, ţări precum Norvegia, Danemarca, Suedia, Olanda şi Franţa dau cele mai mari subvenţii pentru achiziţia de maşini electrice. Norvegia este ţara unde automobilele electrice au prins cel mai bine. Aici sunt înmatriculate 50.000 de astfel de autovehicule. Guvernul oferă stimulente şi reduceri de taxe în valoare de 10.000 de euro. De asemenea, cei care conduc automobile electrice nu plătesc taxe de autostradă, parchează gratuit în centrul oraşului, conduc pe banda rezervată transportului în comun etc. În Franţa, erau înmatriculate, la finele anului trecut, 43.605 automobile electrice, dintre care peste 27.000 destinate pasagerilor, restul fiind utilitare.  Stimulentele oferite de guvernul francez se ridică la 7.000 de euro. Olanda şi-a propus ca, până în 2020, pe străzile ţării să circule 200.000 de automobile electrice, iar în 2025 numărul lor să treacă de un milion. Guvernul nu oferă stimulente, în schimb proprietarii sunt scutiţi de taxe care însumează peste 5.000 de euro pe o perioadă de patru ani, pentru persoane fizice, şi 19.000 de euro pentru companii, pe o perioadă de cinci ani. 

Cum funcţionează programul

Cei care vor să renunţe la autombilul vechi de zece ani şi să îşi achiziţioneze unul nou, prin programul Rabla, trebuie să meargă cu automobilul la un centru REMAT. Aici trebuie să prezinte actele automobilului şi dovada că au achitat impozitele pentru acesta. În schimbul maşinii lăsate vor primi un proces-verbal de custodie. Tot de aici vor primi în câteva zile certificatul de radiere al mașinii și contravaloarea fierului vechi. Plăcuţele de înmatriculare trebuie păstrate, deoarece vor fi necesare pentru radierea maşinii. Următorul drum va fi la Serviciul public de permise şi înmatriculare a vehiculelor, pentru a obţine certificatul de radiere. Cu acest document, clientul se întoarce la centrul de colectare pentru a ridica tichetul valoric de 6.500 de lei. Pe baza tichetului, se poate înscrie la unul dintre dealerii auto care participă la programul Rabla. Are la dispoziţie 45 de zile pentru a face acest lucru. Producătorul trebuie să furnizeze maşina în 90 de zile.