Dacă am face o analiză SWOT cu privire la potențialul turistic al României, am constata că avem, practic, toate formele de relief care ne permit să schiem la munte, iarna şi să facem baie în mare, vara. Avem orașe cu arhitectură medievală, castele, muzee, sate ardelenești de munte, cu stil de viață agăţat în istorie. Problema este că multe din țările vecine au şi ele aceste lucruri, chiar mai bine valorificate, cu clientela şi reputaţia consacrate. Sunt şanse mici să le putem concura imediat, de la egal la egal. Noi ar trebui să ne găsim propriul nostru avantaj comparativ. Nu are sens să investim masiv în staţiunile de ski, deoarece, aproape de noi, Bulgaria, Austria sau Elveția sunt deja foarte avansate. În plus, există riscul ca peste 15-20 ani, pe fondul încălzirii globale, perioada de schii să se reducă considerabil, la fel si domeniul schiabil. De asemenea, avem şi acces la litoral, însă perioada estivală este relativ scurtă comparativ cu cea de care dispun vecinii bulgari, greci sau turci. Aceştia sunt mult mai avansați şi în privinţa investițiilor și au o calitate a serviciilor net superioară, încasând anual venituri considerabile de la milioane de vizitatori.

Ce avantaje avem?

România are o resursă unică şi exploatată insuficient – apele termale. Se presupune că noi deţinem peste o treime din apele termale şi minerale de pe continent. Stațiunile balneare au intrat, însă, în paragină, pe fondul lipsei de interes din partea statului şi al indiferenţei cu care şi noi am asistat la vandalizări. Apele termale şi stațiunile balneoclimaterice ar trebuie să consituie cartea noastră de vizită în următoarele decenii în pliantele turistice. Statul român, în parteneriat public-privat, va trebui să atragă masiv fonduri europene pe care să le canalizeze în resuscitarea perlelor de altă dată: Băile Herculane, Tușnad, Borsec, Govora, Căciulata, Sângeorz-Bai. Privatizând hotelurile si renovând spațiile de tratament, prin construirea de noi piscine şi spații de joacă, aceste stațiuni vor fi atractive pe toată durata anului şi accesibile pentru turişti din orice categorie socială. Şi, mai ales, pentru străinii care vor căuta liniștea şi tratamentul. Statul ar trebui să lege aceste stațiuni, prin șosele decente, de primele orașe cu aeroport, astfel încât să poată fi organizate curse charter cu turiști străini. În acest mod, vom putea vedea şi noi grupuri mari organizate de turiști japonezi la noi în țară. Ei nu vor merge, cu siguranță, nici la Mamaia, pentru plajă, nici la Predeal să schieze. În schimb ar putea fi interesați de tratamente balneo la Herculane. Trebuie să ne axăm pe dezvoltarea acestui avantaj comparativ şi să investim cu încredere, să promovăm corect acest tip de distracție care aduce multă vitalitate, redă sănătatea, confera o buna condiţie fizică, mentală şi spirituală.

Agroturismul, turismul ecumenic  (vizitarea mânăstirilor din Bucovina sau a bisericilor din lemn din Maramureş), cel de aventura, explorarea Deltei Dunării, mitul Dracula, Sibiul, fostă capitală culturală europeană, sau turismul culinar constituie alte puncte forte pe care le deţine ţara noastră, care ne pot ajuta să concurăm mai uşor cu alte destinaţii europene.

Temeri şi riscuri

Dezavantajele majore ale ţării noastre în raport cu ţările vecine sunt starea învechită a infrastructurii, insuficienţa resurselor bugetare alocate pentru a rezolva acestor probleme, lentoarea cu care se negociază şi se atribuie contracte, executarea precară a anumitor lucrări. Este foarte important pentru un turist să aibă o experienţă pozitivă completă atunci când îşi petrece vacanţa în România. Fie că este român sau străin, acesta va fi interesat atât de calitatea serviciilor de cazare şi masă, cât şi de amabilitatea şi profesionalismul personalului angajat în domeniu, de deplasarea rapidă şi în siguranţă la locul vizat, de sprijinul şi consilierea permanentă a furnizorilor de servicii turistice.

Cât timp există destinaţii ca Parisul (cel mai vizitat oraş din lume, cu peste 20 de milioane de turişti anual, încasări de peste zece miliarde de euro şi numeroase puncte de atracţie celebre: Turnul Eiffel, Muzeul Luvru, Arcul de Triumf, Catedrala Notre-Damme, fluviul Sena, Palatul Versailles etc.), nouă nu ne rămâne decât să încercăm să încântăm aceiaşi turişti, în următoarea lor vacanţă, cu alt gen de experienţe, prin linişte, relaxare şi unicitate, departe de zarva marilor oraşe.