Astfel, vânzările de autovehicule noi s-au cifrat la 57.710 unităţi, în 2013, faţă de 116.012 unităţi înregistrate la nivelul anului 2009. Pe segmentul maşinilor rulate, a existat o majorare a vânzărilor, de la 212.836 unităţi (în 2009) la 221.852 unităţi, anul trecut.

La capitolul reînmatriculări, anul 2013 a fost unul în care s-a consemnat o scădere destul de importantă, până la 150.000 de unităţi, faţă de cele aproape 350.000 înregistrate în anul 2009.

“Piaţa maşinilor noi a scăzut, începând din 2008 şi, deşi la început de 2013 era greu de crezut că mai este loc de scădere, cifrele finale au arătat contrariul. În trei din cele 12 luni vânzările au fost de sub 4.000 unităţi. Maximul de tranzacţii a fost atins în august (6.300 de maşini), aceasta fiind în general o lună slabă din punct de vedere al tranzacţiilor auto. În 2013 nu s-a mai putut vorbi de o sezonalitate cu maxim de vânzări primăvara şi toamna şi minim în mijlocul verii şi în decembrie. Piaţa a avut o evoluţie ştearsă tot anul”, se arată în concluziile raportului.

Conform Autovit, principalele explicaţii ale acestui fenomen ar fi puterea scăzută de cumpărare, demararea Programului “Rabla” abia în luna iunie, dar mai ales faptul că peste 75% dintre maşini au fost achiziţionate de instituţii şi companii, persoanele fizice având o pondere modestă.

În primele zece luni ale anului trecut, cifrele au fost totuşi peste valorile din 2012, iar in iulie diferenţa a fost chiar de 70%.

Pe de altă parte, “în primele trei luni din 2013, importul de maşini rulate a crescut, cel mai probabil ca o măsură de precauţie privind efectele noului timbru de mediu, neştiindu-se ce schimbări nefaste ar putea aduce”, sunt de părere specialiştii companiei.

“După intrarea în vigoare a noii taxe au fost favorizate mai ales maşinile produse înainte de 2000. Aceste maşini de peste 14 ani vechime au reprezentat în unele luni şi peste 30% din maşinile second-hand aduse în ţară, depăşind 8.000 de unităţi în iulie, faţă de doar 5.700 înmatriculări de maşini noi”, se arată în raportul autovit.ro.

Din punct de vedere al cotelor de piaţă ale producătorilor auto, se constată că la maşini noi Dacia rămâne lider detaşat, cu 30,4%. Pe locurile următoare se clasează Volkswagen (10,4%), Skoda (8,9%) şi Ford (6,3%).

Autovit.ro, cea mai mare platformă de anunţuri auto din România, parte a Grupului Allegro, înregistrează lunar 60-70.000 de anunţuri pentru autoturisme, numărul de anunţuri active depăşind, la un anumit moment, nivelul de 45.000.