În contextul dezbaterilor despre condiţiile pe care trebuie să le îndeplinească şcolile pentru reluarea în toamnă a activităţii şcolare, Uniunea Salvaţi România vine în ajutorul autorităţilor cu un set propriu de propuneri pe termen scurt şi mediu. Printre ele, implementarea unui sistem hibrid de educaţie, sprijinirea elevilor care au nevoie de recuperarea pregătirii şcolare şi demararea susţinută a racordării şcolilor şi grădiniţelor la apă curentă, construirea toaletelor acolo unde nu există.

Sistemul de învăţământ din România trebuie să se adapteze noii realităţi, iar şcolile trebuie să adopte şi să aplice protocoale sporite de sănătate şi igienizare. Viitorul depinde de educaţia generaţiilor de acum, iar momentul de criză pe care îl traversăm poate fi o oportunitate de a construi împreună cu profesori, părinţi, comunitate.

USR îşi exprimă speranţa că de această dată Ministerul Educaţiei şi Ministerul Sănătăţii vor arăta deschidere la sugestii şi vor stabili aceste condiţii de redeschidere a şcolilor din timp şi după o amplă consultare.

Pe termen scurt, USR propune 12 măsuri, printre care:
– Instruirea instituţională, pe perioada verii, a tuturor cadrelor didactice şi nedidactice despre ce înseamnă COVID-19, semnele de recunoaştere ale bolii şi măsurile de protecţie;
– Implementarea propriu-zisă a măsurilor de protecţie – dezinfectarea suprafeţelor, asigurarea necesarului de săpun şi substanţelor dezinfectante pentru mâini, distanţarea spaţială în cadrul sălilor de curs şi al şcolii;
– Stabilirea şi implementarea unor planuri remediale pentru elevii care au nevoie de recuperarea pregătirii şcolare (pe baza rezultatelor evaluării), în perioada premergătoare începerii propriu-zise a anului şcolar;
– Implicarea psihopedagogilor şi/sau a psihoterapeuţilor în managementul sănătăţii emoţionale a copiilor şi cadrelor didactice;
– Instruirea tuturor cadelor didactice din învăţământul preuniversitar şi prioritar, a profesorilor vulnerabili (fie din motive de vârstă, fie din motive de sănătate) pentru a folosi predarea online;
– Instruirea tuturor copiilor pentru prevenirea răspândirii bolilor – în funcţie de nivelul de şcolarizare al copiilor (grădiniţă, ciclul primar, ciclul gimnazial, liceu), aceştia vor fi instruiţi cum să se protejeze şi cum să recunoască semnele de îmbolnăvire;
– Intervenţie prioritară în mediile defavorizate: urgenţă sanitară absolută – demararea susţinută a racordării şcolilor, grădiniţelor la apă curentă şi construirea toaletelor acolo unde nu există;
– Finalizarea implementării unui sistem de educaţie hibrid pentru elevii din clasele V-XII: prezenţă în clasă 2 zile, iar 3 zile şcoală online, astfel încât jumătate din elevi să fie prezenţi în sala de curs;
– Elevii din învăţământul primar si grădiniţe vor veni săptămânal la şcoală sau la grădiniţă şi se vor identifica spaţiile suplimentare astfel încât grupele să fie mai mici, conform recomandărilor Ministerului Sănătăţii (2 zile educaţie, 3 zile în regim de after-school).

Pe termen mediu, USR propune alte 11 măsuri, printre care asigurarea accesului la instrumente de învăţare online (laptopuri/tablete) pentru toţi copiii, inclusiv conexiuni la internet de mare viteză, şi continuarea procesului de digitalizare a educaţiei.

În condiţiile în care pericolul îmbolnăvirii cu noul coronavirus este departe de a fi depăşit şi în perspectiva anului şcolar 2020-2021, Uniunea Salvaţi România consideră că autorităţile trebuie să facă o prioritate din pregătirea temeinică şi programată a reluării cursurilor fizice în şcoli astfel încât copiii şi cadrele didactice şi nedidactice să fie în siguranţă.

Reamintim că USR a depus, la iniţiativa senatoarei Silvia Dinică, un proiect de modificare a Legii asistenţei sociale nr. 292/2011 astfel încât să poată fi acordate alimente, îmbrăcăminte şi produse de igienă copiilor şi tinerilor proveniţi din familii defavorizate, celor lipsiţi, temporar sau permanent, de ocrotirea părinţilor, în situaţiile generate de calamităţi naturale, epidemii, pandemii, incendii sau accidente.

De asemenea, deputatul USR Dan Rădulescu a iniţiat o propunere legislativă pentru creşterea numărului de beneficiari ai Legii nr. 269 din 16 iunie 2004 şi pentru eficientizarea programului Euro 200. Este vorba de acordarea unui ajutor financiar în vederea stimulării achiziţionării de calculatoare, extinderea noţiunii de calculator la „calculator, tabletă sau alt dispozitiv similar care permite învăţarea la distanţă” şi oferirea posibilităţii de a folosi ajutorul acordat şi pentru contractarea unui abonament necesar conectării dispozitivului achiziţionat la internet pe o perioadă de minimum 1 an, spun cei de la USR într-un comunicat de presă.