Siguranța rutieră este la același nivel scăzut, iar România este în continuare în topul țărilor din Uniunea Europeană în ceea ce privește numărul de persoane decedate în accidente rutiere.

“Așa cum UNSAR a semnalat în nenumărate rânduri, începând cu luna septembrie 2016, plafonarea tarifelor RCA nu a rezolvat problemele sistemice ale segmentul RCA, ci doar a amânat așezarea pieței pe baze solide și predictibile”, menționează documentul citat.

Pornind de la statisticile oficiale care arată atât numărul foarte mare de accidente rutiere, cât și severitatea în creștere a acestora, una dintre soluții identificate de industria de asigurări pentru stabilizarea pieței RCA este adoptarea măsurilor care să conducă la creșterea siguranței rutiere în România.

“Cu toate acestea, prevederile Ordonanței de Urgență 54/2016 privind asigurarea RCA nu încurajează comportamentul responsabil în trafic al șoferilor, deoarece schimbarea sistemului bonus/malus a făcut ca diferența dintre prețul poliței RCA pentru un client cu o conduită bună și unul cu daune (strict din aplicarea sistemului bonus/malus) să nu fie mai mare de 15%”, informează comunicatul.

 

Conform datelor publicate de Autoritatea de Supraveghere Financiară (ASF), cea mai mare frecvență medie a daunei este înregistrată la nivelul camioanelor deținute de persoane juridice: unul din șase camioane produce în fiecare an un accident (date aferente perioadei 2013-2015).

Astfel, o analiză făcută de UNSAR pe baza informațiilor apărute în presă arată că primele patru luni ale anului 2017 au fost marcate de cel puțin 16 accidente foarte grave cauzate de vehicule de transport comercial, accidente soldate cu peste 60 de răniți și 16 persoane decedate. Bineînțeles, acestea reprezintă doar o parte dintre evenimentele întâmplate în această perioadă, numărul real fiind mult mai mare.

➤ 24 aprilie: O familie cu doi copii și șoferul unui alt autoturism au murit într-un accident dintre un TIR și două autoturisme. Accidentul

s-a produs din cauza exploziei unei anvelope a TIR-ului, care, conform informațiilor din presă, era veche și reșapată. În plus, conform

acelorași informații, șoferul TIR-ului rămăsese fără permis cu puțin timp înaintea producerii accidentului.

➤ 7 aprilie: Un şofer la o firmă de transport şi-a pierdut viaţa într-un accident rutier petrecut în Franţa, pe fondul oboselii accumulate.

Conform informaţiilor din presă, tânărul de doar 22 de ani, originar din Sebeş, dormise doar două ore în trei zile. Colegii şoferului susţin

că dispecerul companiei nu i-a permis tânărului să se odihnească, deşi acesta îi solicitase repetitiv acest lucru.

➤ 28 martie: O persoană a murit în urma unui accident cauzat de șoferul unui taxi.

➤ 24 martie: Un copil de 4 ani a murit, după ce a fost lovit de șoferul unui microbuz pe trecerea de pietoni. Copilul traversa strada pe

trecerea de pietoni, la culoarea verde, și era însoțit de tatăl acestuia.

 

➤ 21 martie: Două persoane au murit și 8 persoane au fost rănite în urma unui accident rutier în care au fost implicate un autocamion, un microbuz și un autoturism. Rezultatele prelimare ale anchetei au arătat că vina producerii accidentului a fost a tirului care a intrat pe contrasens.

➤ 17 martie: O persoană și-a pierdut viața în urma unui accident în care au fost implicate un autotren și două autoturisme.

➤ 23 februarie: 9 copii au ajuns la spital după ce un microbuz școlar s-a izbit de un autoturism.

➤ 20 februarie: O persoană a fost rănită grav după coliziunea dintre un camion, un tir și un autoturism. Bărbatul care conducea camionul nu a păstrat distanța regulamentară față de autoturismul care circula în fața sa, intrând în coliziune cu acesta.

➤ 8 februarie: O persoană și-a pierdut viața după ce un TIR s-a ciocnit frontal cu un autoturism.

➤ 3 februarie: 16 persoane au fost rănite după ce un microbuz s-a ciocnit cu un camion. S-a instalat planul roșu de intervenție.

➤ 30 ianuarie: O persoană a murit în urma unui accident în care au fost implicate un autoturism și un TIR.

➤ 28 ianuarie: 5 persoane rănite în urma unui accident în lanț, în care au fost implicate un microbuz și două autoturisme.

➤ 15 ianuarie: O persoană a murit și mai multe persoane au fost rănite în urma unui accident violent între un TIR și un microbuz.

➤ 9 ianuarie: 8 persoane rănite în urma unui accident rutier în care a fost implicat un microbuz condus de un tânăr de 24 de ani.

 

➤ 7 ianuarie: Opt persoane au fost rănite, după ce microbuzul în care călătoreau au ajuns în șanț din cauză că șoferul nu a adaptat viteza la condițiile de carosabil acoperit cu zăpadă.

➤ 4 ianuarie: Două persoane au murit și patru au fost rănite în urma unui accident grav de circulație: autoturismul a fost lovit din spate de un microbuz cu pasageri și proiectat în afara drumului.

“În plus, încălcările prevederilor legale de către unele companii de transport din România conduc constant la tragedii, atât pe şosele din ţară, cât şi din afară graniţelor. De la nerespectarea timpilor de odihnă, la viteza excesivă sau nerespectarea termenelor de realizare a inspecțiilor tehnice periodice, practicile de acest fel aduc prejudicii majore întregii societăţi, punând în pericol vieţile propriilor şoferi şi ale celorlalţi participanţi la trafic. În plus, acest tip de comportament în trafic afectează reputaţia companiilor de transport care îşi desfăşoară afacerile în mod responsabil şi, din punctul de vedere al industriei de asigurări, duc la creşteri constante ale despăgubirilor acordate în urmă accidentelor, cu impact direct în preţul poliţei de asigurare RCA”, afirmă oficialii UNSAR.

Uniunea Națională a Societăților de Asigurare și Reasigurare din România reprezintă 20 de companii de profil. Acestea dețin o pondere de peste 90% din piața locală de asigurări.