Acest lucru va însemna că blocul comunitar va fi dus pe un teritoriu necunoscut. Iminenta președinție a Ungariei ridică însă o întrebare pertinentă, dar incomodă: Cum poate o țară membră a UE, cum ar fi Ungaria sau Polonia, care a încălcat de mai multe ori valorile fundamentale ale UE, să prezideze în mod credibil una dintre principalele instituții ale UE?

Motivul pentru care Ungaria nu ar trebui să preia președinția Consiliului UE

Președinția îi conferă titularului său puterea de a stabili agenda Consiliului UE. Practic, prezidează toate reuniunile care au loc între cei 27 de miniștri ai UE și reprezintă Consiliul în relațiile cu celelalte instituții. Se așteaptă ca orice guvern care deține președinția să acționeze ca un „broker onest” pentru cele 27 de țări membre, scrie Politico.

Sprijinul mai puțin direct al Budapestei pentru Ucraina, ridică, de asemenea, un semn de întrebare.

Există însă și posibilitatea de a suspenda președinția rotativă a unei țări membre, chiar dacă acest lucru a rămas limitat la speculații academice. Este totuși mai probabil ca niciodată, având în vedere că Parlamentul European le cere acum liderilor UE să blocheze președinția Ungariei cu o largă majoritate.

Modalitățile prin care se poate suspenda președinția rotativă a unei țări UE

Prima modalitate prin care se poate suspenda președinția rotativă a unei țări UE este printr-un vot cu majoritate calificată, astfel încât toate țările membre ale UE să modifice ordinea națiunilor care urmează să dețină președinția. În acest mod, s-ar putea împinge dreptul Ungariei de a deține președinția până la o dată nedeterminată, până când aceasta va reveni în cadrul normelor obligatorii ale UE.

O altă cale ar fi ca cele două guverne care dețin următoarele două președinții înaintea Ungariei, Belgia și Spania, în cadrul așa-numitului sistem trio, să își modifice aranjamentele interne și să modifice agenda președinției ungare.

Asta ar însemna că toate reuniunile Consiliului care implică statul de drept (cum ar fi articolul 7, suspendarea fondurilor UE, respectarea super-punctelor de referință etc.) ar putea fi supervizate de alte guverne în schimb.

A treia modalitate ar fi suspendarea completă a președinției Ungariei, Belgia și Spania preluând jumătate din cele șase președinții ungare.