ultimul an mai ales la societatile listate pe piata de capital. Daca in 2003 o parte din societa-tile producatoare de ulei si-au schimbat proprietarii, in acest an, investitorii de pe piata de capital au inceput sa se uite mai atent catre producatorii de uleiuri listati pe Rasdaq. Actiunile acestor emitenti, Argus Constanta, Unirea Iasi si Agricover, au consemnat cresteri importante pe primele noua luni. Daca actiunile Argus au inregistrat o crestere cu 65% (la nivelul pretului mediu), titlurile Agricover s-au apreciat cu 138%, in timp ce actiunile Unirea Iasi au consemnat o triplare a pretului, de la 700 lei/actiune la 2.824 lei/actiune.In afara de societatile enumerate, alti jucatori importanti in acest sector sunt: Muntenia Bucuresti detinuta, impreuna cu Unirea Iasi si Interoil Oradea, de catre gigantul Bunge prin Cereol Holding, Ultex tandarei, aflata in proprietatea lui Vasile Nitescu, si alti producatori mai mici, cum ar fi Ulerom SA, unde actionarul majoritar este fostul arbitru international Adrian Porumboiu. Conform lui Viorel Zichil, presedintele Patronatului Industriei Uleiului – ULPROD, in prezent sunt 14 producatori de ulei care au o capacitate de aproximativ 520.000 tone ulei/an, insa gradul de utilizare variaza intre 60 si 70%.
Piata s-a consolidat in ultimii doi ani
Ovidiu Chiscan, director national de vanzari si marketing la Agricover, considera ca piata de ulei din Romania este matura si puternic concurentiala. Venirea a doi producatori de talie mondiala duce la consolidarea acesteia prin concentrarea productiei de ulei catre principalii producatori cu cote semnificative de piata. „Aceasta tendinta se va accentua in viitor, nefiind excluse noi achizitii si fuziuni. In acest moment, conform Market Research Institute, MEMRB, primii patru producatori (Agricover, Argus, Bungee si Topway) detin impreuna 88,7 % din cota de piata in volum”, a precizat directorul de la Agricover.Argus Constanta a efectuat in ultimii doi ani investitii semnificative, soldate cu extinderea capacitatii de productie in 2004 cu 60%. Exista, asadar, premisele unei majorari a cifrei de afaceri in viitor, chiar daca este probabil ca acest lucru sa nu se intample din acest an. Cristian Tudorescu, analist financiar la Vanguard, considera ca datele financiare ale Argus Constanta pot fi luate drept referinta in ceea ce priveste eficienta unei societati de pe piata uleiului din Romania. El spune ca variabilitatea de la un an la altul a pretului de achizitie a materiilor prime a fost mai redusa decat la alti competitori, deoarece Argus a avut posibilitatea de a cumpara seminte de floarea-soarelui in perioade mai favorabile si a le depozita. „Astfel, marja din exploatare a evoluat incepand cu anul 2001 in intervalul 7,66% – in 2003 si 19,56% in 2002, an considerat de reprezentantii companiei drept exceptional. Profitul din exploatare, de 10%, in primul semestru al acestui an ar sugera ca 2004 este un an mediu din acest punct de vedere”, precizeaza Tudorescu. In ceea ce priveste Unirea Iasi, a trecut pe profit net abia in primul semestru al acestui an, dublarea cifrei de afaceri semestriale conducand la o marja din exploatare comparabila cu cea a Argus si la o rata a profitului net de 2%. Cu toate acestea, Unirea Iasi este afectata in continuare de pierderi financiare substantiale.Agricover vine puternic din urma, atat din punct de vedere financiar, cat si in ceea ce priveste cota de pia-ta, dupa efectuarea unor investitii majore in rafinaria fabricii de ulei si linia de imbuteliere. Fabrica de ulei asigura aproape 60% din cifra de afaceri a societatii, care mai are si activitati de depozitare, comert cu pesticide si seminte. Sumele investite au fost de 142,7 miliarde de lei in anii 2002-2003, iar in prezent se afla in derulare un program de investitii cu termen de finalizate in 2005, in valoare de 100 miliarde lei. „Capacitatea de prelucrare a fabricii este de 450 tone seminte de floarea-soarelui pe zi, insa in toamna anului viitor, aceasta va creste la 650 tone/zi”, a precizat Ovidiu Chiscan. Referitor la cota detinuta, Chiscan ne-a declarat ca, in prezent, cele doua branduri de ulei (Ulvex si Soreanca) i-au adus societatii 13,1% din piata ca volum: „Conform MEMRB, Ulvex a ajuns la o cota de piata de 9,6 % in perioada iulie – august 2004, de la 3,1 % cat avea in ianuarie – februarie 2003, iar dupa un an de la relansarea produsului Ulvex, Agricover a mai introdus pe piata un brand nou, Soreanca; acesta a atins o cota de 2,7 % dupa numai cateva luni de la lansare”. Astfel, in primul semestru al anului 2004, societatea buzoiana a realizat o cifra de afaceri de 660 de miliarde de lei, obtinand un profit net de 35,4 miliarde de lei, de unde rezulta o marja a profitului net de 5,36%, in crestere fata de cea inregistrata la sfarsitul anului 2003, cand a fost de 3,03%.
Exporturile vor creste in urmatorii ani
Reprezentantii producatorilor considera ca in anii viitori se va consemna cresterea exporturilor. Viorel Zichil, presedintele ULPROD, estimeaza ca exportul va creste pentru ca s-ar putea sa fie eliminate taxele vamale la intrarea in UE. Datorita faptului ca preturile practicate de producatorii romani sunt mai mici, s-ar putea sa asistam la revigorarea exportului. De altfel, aceasta tendinta de crestere a exporturilor de ulei de floarea-soarelui a inceput sa se intrevada inca din acest an. Conform datelor de la Ministerul Agriculturii, in primele sapte luni ale anului au fost exportate 56.320 tone de ulei de floarea-soarelui, in valoare de 29,3 milioane de euro. Comparativ cu exportul efectuat pe tot parcursul anului 2003, acesta este mai mare cu 47% ca volum si cu 61% in termeni valorici.    n

industria uleiului
Capacitate instalata:    520.0000 t/an
Capacitate operationala:    350-400 mii t/an
Total import ulei floarea-soarelui ian.-iul. 2004:    4.401 tone
Total export ulei floarea-soarelui ian.-iul. 2004:    56.320 tone
In ultimii trei ani exista o tendinta de scadere a consumului de ulei, in paralel cu cresterea ponderii productiei interne care in anul 2003 a depasit 90% din consumul de ulei. Producatorii au reusit totusi sa contracareze scaderea consumului prin marirea cantitatii de uleiuri exportate. Cantitatea de ulei din floarea-soarelui exportata in primele sapte luni ale anului reprezinta 147% fata de cea vanduta peste granita pe tot parcursul anului 2003.