sesizeaza potentialul Romaniei. Aproape 180.000 de vizitatori din Uniune ne-au trecut granita in ianuarie a.c., cei mai multi venind din Italia, Franta, Germania, Austria si Ungaria, numarul acestora reprezentand aproape jumatate din numarul total de vizitatori. Interesul UE fata de ce se intampla la noi este dovedit si de faptul ca procentajul cu care a crescut numarul vizitatorilor din aceasta zona este de peste doua ori mai mare decat procentajul cu care s-a majorat numarul total de vizitatori, si anume 13%. Cel mai mult a crescut insa traficul aerian, si datorita ofertelor speciale din aceasta perioada. „Traficul pe primele doua luni din an s-a majorat cu 20% fata de aceeasi perioada din anul trecut, fata de 17%, cresterea din primele doua luni ale anului trecut“, spune Denisa Maria Sanda, directorul IATA Romania. Ea a adaugat ca, in 2004, agentiile acreditate IATA au vandut bilete de avion in valoare de 195 milioane euro, urmand ca in acest an vanzarile sa se majoreze cu o medie de 10-15%. Suplimentarea capacitatii de zbor a operatorilor aerieni, ieftinirea biletelor de avion prin scaderea euro si intensificarea relatiilor de afaceri cu tarile din UE sunt motivele care stau la baza acestei cresteri.„In primele doua luni din an, traficul de pasageri a inregistrat o crestere cu 12% fata de aceeasi perioada din 2004, pana la 377.000 persoane. Destinatiile cu cele mai mari cresteri sunt Roma (43%), Praga (37%), Frankfurt (29%) si Milano (23%)“, spune Valentin Iordache, directorul de relatii externe al Aeroportului Otopeni. O exceptie este Beirut, destinatie spre care traficul a crescut cu 307%, aceasta insemnand o majorare de la cateva sute la peste o mie de persoane. Valentin Iordache crede ca, pe tot anul 2005, numarul pasagerilor se va majora cu 15%, pana la 2.800.000 persoane. In cazul companiei Tarom, care are cea mai mare cota de piata, traficul pe primele doua luni s-a majorat cu 8,5%, urmand ca pe intreg anul cresterea sa ajunga la aproape 10%. „Surprinzator, dar cea mai importanta crestere de trafic s-a inregistrat pe zona Europa de Est, mai ales pe Chisinau, Sofia si Budapesta, pasagerii sosind la Bucuresti si la Budapesta pentru conexiuni spre Europa de Vest“, explica Cristian Becerescu, directorul Tarom. Tot cu 8% s-a majorat in primele trei luni si numarul clientilor hotelului JW Marriott. „Pietele noastre principale sunt Franta, Germania, Austria, Marea Britanie si SUA, iar anul acesta vom avea un grad mediu de ocupare de 75%, in conditiile in care camerele sunt mai scumpe decat anul trecut“, spune Gerd Trischler, directorul de vanzari al hotelului. La acelasi grad de ocupare, de 75%, spera si Bruno Vinette, directorul general al hotelului Sofitel, care a avut anul trecut o cifra de afaceri de 8 milioane euro. „In primele doua luni din an gradul de ocupare a crescut cu 7%, in conditiile in care incasam pe camera cu 15 euro mai mult fata de acelasi interval de anul trecut“, spune Bruno Vinette, explicand cererea mare de pe piata prin faptul ca din ce in ce mai multe companii franceze vin si investesc in Romania pe termen lung. Pe de alta parte, a crescut si numarul evenimentelor organizate la World Trade Center. Trendul ascendent al pietei de evenimente este confirmat de Paul Marasoiu, presedinte de onoare al Romanian Convention Bureau, asociatia organizatorilor de evenimente. „In ianuarie si februarie, numarul evenimentelor a crescut cu 12-14%, insa pentru tot anul asteptam un salt de 22% fata de anul trecut, pentru ca tot mai multi europeni vad in Romania o piata buna pentru afaceri“, spune Paul Marasoiu.Si nu doar pentru afaceri, ci si pentru vacante oferite ca bonus de catre companiile straine angajatilor lor, numite incentives, sustine Lucian Boronea, directorul agentiei Accent Travel&Events. In ianuarie si februarie, el a primit cu 50% mai multe cereri pentru astfel de calatorii, atat din partea unor companii straine care doresc sa-si trimita angajatii in Romania, ca si din partea companiilor din Romania, care intentioneaza sa ofere angajatilor vacante in Europa. De asemenea, Lucian Boronea a remarcat o crestere importanta a numarului de evenimente organizate de banci si de firmele din industria auto.