O țară care își aruncă piloții de luptă în închisoare sau se descotorosește de ei nu risipește doar bani, ci și o resursă extrem de valoroasă. Turcia este țara NATO care a reușit performanța de a „curăța” Forțele Aeriene de presupușii inamici, astfel încât avioanele de luptă pe care le deține mai au puțin și vor zbura singure.

Un text publicat de NationalInterest.org arată cum a reușit regimul de la Ankara să pună pe butuci aproape o întreagă flotă de avioane F-16.

Piloții de luptă nu sunt ieftini. Forțele aeriene americane estimează că instruirea unui nou pilot pentru a zbura cu un avion F-35 costă 11 milioane de dolari. De aceea, Forțele Aeriene ale SUA sunt dispuse să ofere bonusuri de jumătate de milion de dolari pentru păstrarea piloților de vânătoare cu experiență.

În Turcia lui Erdogan lucrurile stau însă cu totul altfel. Problemele au început la 15 iulie 2016, când membrii armatei Turciei au încercat o lovitură de stat pentru a răsturna guvernul islamist al președintelui Erdogan. Tentativă eșuată, în ciuda experiențelor de până atunci ale armatei, care a reușit răsturnarea guvernelor civile (prin patru lovituri de stat reușite între 1960 și 1997).
Puciul eșuat din 2016 a consemnat și un episod mai puțin știut: în timp ce Erdogan se întorcea din vacanță înapoi la Istanbul, două avioane F-16 ale Forțelor Aeriene Turcești, deși au avut aeronava prezidențială în cătare, nu au reușit să o doboare.

Până și pilotul unui F-16 care a doborât un avion rus asupra Siriei a fost concediat

Cert este că lovitura de stat s-a fâsâit în mai puțin de o oră, iar guvernul lui Erdogan a început să se răzbune. S-a trecut la epurarea a numeroși ofițeri superiori din armată. Peste 300 de piloți F-16 au fost dați afară, armata turcă fiind considerată o amenințare politică. Guvernarea lui Erdogan a devenit tot mai autoritară, aruncând în spatele gratiilor de la opozanți politici până la militari și jurnaliști.

Întrebarea firească a fost: cine va mai rămâne să piloteze avioanele de luptă? Mai ales dacă se are în vedere războiul din Siria, cu forțele turcești care combat în nordul Siriei. Important: până și pilotul turc al unui avion F-16 care a doborât un avion rus asupra Siriei a fost concediat.

Conform sursei citate, Guvernul turc încercat să compenseze lipsa de piloți căutând sprijin peste hotare. Washingtonul a respins cererea de a trimite instructori de zbor din SUA, deși piloții turci primesc pregătire de bază în Statele Unite. Ankara a cerut și asistență din partea Pakistanului, deși instruirea piloților turci ar putea încălca regulile SUA privind exportul de arme.

Disperat, „guvernul turc a emis un decret care amenință 330 de foști piloți cu revocarea licenței de pilot civil, dacă nu se vor întoarce la serviciul Forțelor Aeriene pentru o perioadă de patru ani”, notează un raport citat de Atlantic Council.

Rusia este, de secole, un dușman tradițional al Turciei. Cu toate acestea, Turcia încearcă să cumpere rachete antiaeriene cu rază lungă de acțiune S-400 din Rusia, care nu fac decât să creeze noi tensiuni între Washington și Ankara. În paralel, Turcia a semnat un acord cu producătorul franco-italian de rachete Eurosam pentru a dezvolta o rachetă antiaeriană cu rază lungă de acțiune.

„După 15 iulie, odată cu operațiunile împotriva Forțelor Armate Turcești, a existat o reducere a numărului de piloți F-16, generând necesitatea dezvoltării apărării noastre aeriene”, a declarat analistul turc Verda Ozer.

O explicație care nu va rezolva însă dificultățile de apărare aeriană ale Turciei. „Deoarece sistemul rusesc S-400 nu poate fi integrat în infrastructura NATO, nu poate fi folosit pentru a proteja împotriva apărării antirachetă”, notează Ozer.

Și atunci, nu era mai înțelept ca Turcia să nu se debaraseze de toți piloții F-16?, se întreabă NationalInterest.org.