La inceputul anului 1999, stefan Calin Liute, Laurian Gridinoc si Marius Ursache erau trei studenti la Facultatea de Medicina din Iasi. Singura legatura pe care o aveau cu lumea designului era data de ultimul dintre ei. Marius Ursache lucrase o vreme la agentii de design din Statele Unite si Marea Britanie.
Observand cererea generata de explozia dotcom-urilor pe piata americana, lui Ursache i-a venit ideea de a porni o afacere de design web in Romania. Avantajele infiintarii unei companii de Internet in tara erau costurile reduse, investitia minima, accesul la piata mondiala (si in special cea americana) putandu-se face foarte bine si de la distanta.
La finalul contractului pe care Marius Ursache il avea cu companiile straine pentru care lucra, s-a intors in tara cu un capital pentru investitii de 2.000 de dolari si un geamantan plin cu carti de specialitate, pe care de abia il tara. I s-au alaturat stefan Calin Liute, pe partea de strategie economica si financiara, si Laurian Gridinoc, priceput la programare. Liute si Gridinoc au intrat in afacere cu propriile computere. Firma pe care cei trei au infiintat-o s-a numit Grapefruit Design si a inceput sa functioneze din luna noiembrie a anului 1999. Aveau trei calculatoare si nici un angajat. Startul a fost insa cat se poate de promitator. Au inceput prin a cauta pe Internet clienti dispusi sa apeleze la serviciile lor. Clientii straini nu i-au ocolit pentru ca proveneau din Romania. In primul an de functionare cifra de afaceri a companiei a fost de aproximativ 70.000 de dolari, fiind integral obtinuta din vanzari in afara tarii. „Lucrul cu clientii il faceam prin Instant Messaging, e-mail si telefon. Se pare ca merge mai bine asa decat prin intalniri directe. Unul din marile avantaje consta in faptul ca raspunsurile raman arhivate”, spune Marius Ursache, director de creatie la Grapefruit Design. Unul dintre momentele care le putea trage afacerea in jos a fost criza dotcom-urilor care a aparut pe piata mondiala in anul 2000. Supraevaluarea companiilor din domeniu a dus la o prabusire a acestora la Bursa, ceea ce a afectat foarte puternic increderea in investitiile in acest domeniu. Firma celor trei a trecut cu bine acest hop, si asta dintr-un motiv simplu: „Nu ne-a afectat, intrucat clientii nostri straini sunt companii de anvergura medie, care nu au fost lovite de criza dot-com-urilor”, spune stefan. Ca element de culoare, compania a creat site-uri pentru firme din tari precum SUA, Germania, Anglia sau Caraibe, dar si pentru doi oameni politici din SUA, care candidau pentru un post de guvernator al statului California si un loc in Congres. Primul client roman a fost compania MobiFon, al carei site a fost desenat si creat de Grapefruit Design. Totusi, ponderea veniturilor din comenzile externe a inceput sa scada de la un an la altul, ajungand in prezent sa ocupe 50-60% din venituri. In al doilea an de functionare cifra de afaceri a companiei a crescut pana la 100.000 de dolari, rata profitului variind intre 30 si 50%, in functie de complexitatea comenzilor.

Orientarea actuala: crearea identitatii de companie

Desi piata i-a perceput doar ca o companie de design web, inca de la bun inceput cei trei s-au gandit sa dezvolte afacerea si in zona de creatie a identitatii de firma. „Simteam ca ne limitam daca ne axam doar pe design web. In aceasta zona va aparea o concurenta puternica. Orientarea catre identitate de firma este o afacere care, in ciuda aparentelor, are un potential ridicat in Romania. In prezent, exista concurenta in aceasta zona din partea unor departamente ale agentiilor de publicitate”, spune stefan Calin Liute, directorul de strategie al companiei.
In plus, compania face si identitate verbala (naming), precum si audit de brand. Cel din urma presupune o documentare prealabila in legatura cu firma sau produsele acesteia prin chestionarea angajatilor, managementului si partenerilor. Informatiile astfel obtinute ii ajuta pe cei de la Grapefruit Design sa afle daca este cazul sa fie schimbat un anumit brand. Din acest punct de vedere, activitatea companiei s-a indreptat mai mult spre latura de business decat spre cea de Internet. Previziunile pentru anul 2002 arata o crestere a cifrei de afaceri in conditiile in care acum compania are sase angajati si patru colaboratori. Atunci cand se refera la viitor, cei trei nu isi doresc o crestere spectaculoasa a incasarilor, ci o imbunatatire a profitabilitatii. „Vrem sa ramanem la nivelul de agentie mica, specializata, cu servicii de calitate. Asta ne ajuta sa avem un control mai mare asupra afacerii. Vrem sa avem sub 15 angajati”, incheie Marius Ursache.    

Business start

Investitie minima: 2.000 de dolari. Acesti bani trebuie investiti in computere performante (configurate mai ales pentru grafica), un sediu, conexiune la Internet.

Personal: designer web, programator si un specialist in strategie si vanzari. Daca aceste specializari sunt intrunite de cel care porneste afacerea, la inceput e posibil sa nu fie nevoie de personal. Oricum, daca activitatea va creste, va fi nevoie de personal care sa sustina cresterea numarului comenzilor. Intr-un astfel de caz, va sfatuim sa aveti pana la noua angajati, pentru ca, in conditiile realizarii unei cifre de afaceri de pana la 100.000 de euro, sa va incadrati in categoria microintreprinderilor. Principalul avantaj al acestora este de natura fiscala: impozitul pe care il veti plati va fi de doar 1,5% din venituri. Oricum, cei trei proprietari de la Grapefruit Design spun ca cele mai mari costuri le au cu personalul. In plus, piata fortei de munca este destul de limitata in ceea ce priveste specialistii in acest domeniu.

Context de piata: in privinta designul web, concurenta este destul de mica, insa pe viitor se preconizeaza aparitia unor competitori puternici. Cat despre creatia de identitate de firma, concurenta este data, in acest moment, de anumite departamente ale agentiilor de publicitate.
Alte sfaturi

Pentru inceput este bine sa se incerce cautarea de potentiali clienti pe Internet. Asta va asigura pe langa costuri mici, accesul direct la potentialii clienti. Nu evitati promovarea prin intermediul forumurilor de discutii. Pana la urma insa, cea mai buna promovare va fi data de recomandarile clientilor.

Rata de profit este de 30-50%. Nu profitul este insa cel mai important in ochii potentialilor clienti, acest parametru fiind edificator doar pentru potentialii investitori. Cifra de afaceri este un indicator la care potentialii clienti deschid mai repede ochii.