Studiile privind dezvoltarea industriei romanesti de software contin,in aparenta, proiectii foarte diferite. In realitate, diferenta de viziune nu este chiar atat de mare, de vreme ce ANIS a prospectat o evolutie, probabil, realista a exportului. Studiul ITC (International Trade Center din Geneva, care a realizat un studiu cu sprijinul ARIES) ia in considerare si resursele din sectorul hardware, si isi propune, in schimb, sa evalueze potentialul romanesc de export. ITC opereaza mai curand intr-un orizont ideal, in care modelele companiilor de succes sunt replicate pe scara larga, Guvernul aplica politicile de mare eficienta ale Indiei, iar Romania va ajunge, cu ceva noroc si o conjunctura favorabila, a doua Irlanda in IT-ul european.
Viitorul ne-ar putea arata ca adevarul este, ca de obicei, undeva la mijloc: daca ne vom stradui, in stilul nostru, sa exploatam toate punctele tari si oportunitatile enumerate de ITC, avem sanse mari sa ne incadram in prognozele ANIS.

Strategia pentru un export de un miliard USD in 2004

Potrivit studiului ITC, aceasta tinta pentru volumul exporturilor de software si servicii de IT poate fi atinsa cu actualele resurse disponibile:
– resurse umane: 25.000-30.000 de profesionisti.
– cresterea productivitatii de la 35.000 USD la 50.000 USD, in urmatorii trei ani.
– sporirea volumului de mana de lucru cu 7.000 anual.
Atingerea tintei ar impune o crestere anuala a productiei de 100%, ceea este posibil daca se urmareste planul de actiune prescris.
Acesta cere ca politicile guvernamentale si firmele de IT sa actioneze convergent pentru a aplica o suita de masuri legislative si institutionale:
– Crearea unei retele de promovare a imaginii industriei romanesti de software, prin constructia unei imagini de marca in UE si in SUA.
– Atragerea investitiilor straine directe in domeniul productiei de software si serviciilor de IT, oferind un pachet de stimulente si pastrand specialistii in tara.
– Dezvoltarea unor programe de promovare si a unor evenimente comerciale, incepand cu crearea unui profil proeminent al companiilor care participa la targuri si expozitii.
– Crearea unei federatii a asociatiilor profesionale si de afaceri, care sa fie vocea industriei autohtone de IT.
– Crearea de parcuri tehnologice care sa ofere o infrastructura performanta la costuri rezonabile, dupa modelul utilizat de Agentia Irlandeza de Dezvoltare si cel al Parcurilor Tehnologice de Software ale Indiei de la Bangalore.
– Crearea de incubatoare de afaceri care sa acorde asistenta initiativelor antreprenoriale in IT, ideilor si proiectelor noi.
– Stimularea companiilor cu potential de a dezvolta capacitati de cercetare-dezvoltare, spre a valorifica astfel competentele autohtone.
– Facilitarea accesului la capitalul de risc pentru tinerele firme de software.
– Crearea unor institutii de training in beneficiul profesionistilor din sectoarele emergente si al absolventilor.
– Eliminarea barierelor fiscale si legiferarea unor stimulente pentru dezvoltatorii de software.

Strategia pentru un export de cinci miliarde USD in 2007

Pentru a atinge aceasta tinta, Romania va trebui sa se concentreze pe dezvoltarea produselor software, domeniu in care are deja cateva realizari incurajatoare: programele Praxis pentru asistenta juridica, Contract – pentru drept comercial, Literatura Romana – bibliografie, softurile antivirus AVX si RAV, Online WebReport – pentru managementul proiectelor. Aplicatiile care au cunoscut succese internationale, precum Short Messaging Services, dezvoltat de Microsoft, se cer a fi urmate de altele, pentru a obtine o pozitie mai bine conturata pe piata globala. Performantele romanilor in materie de limbaj XML ar trebui exploatate in sensul crearii de aplicatii cu cifra maxima de vanzari, care sa fie apoi livrate prin Internet.
si mai concret, pentru aceasta a doua faza se recomanda dezvoltarea serviciilor de tip „call center” cu comunicare electronica, fructificand valentele din educatia romanilor legate de limbile engleza, franceza si germana.
Dupa ce Cisco, Motorola, Nokia, Alcatel, Ericsson si alte multinationale au dat semnalul si s-au instalat deja in Romania, atragerea urmatoarelor valuri de investitori straini ar trebui sa se concentreze pe companiile cele mai potente dintre cele listate in Fortune 500.
In fine, o noua generatie de incubatoare de afaceri, creata de data aceasta in jurul centrelor universitare si de cercetare-dezvoltare, va stimula dezvoltarea industriei manufacturiere in filialele romanesti ale unor multinationale, dupa modelul Solectron, fie ca este vorba de computere, telefoane mobile, echipamente electronice pentru telecomunicatii si automobile, ori de televizoare color.

Strategia pentru un export de zece miliarde USD in 2010

Foarte probabil deja aflata in UE in acel orizont de timp, obiectivele strategice ale Romaniei vor fi dezvoltarea unor resurse umane cu specializare inalta in IT si afirmarea sa ca un centru de excelenta in domeniu.
Presupunand ca etapele anterioare au fost parcurse satisfacator, Romania ar putea sa aspire la rolul de distribuitor de comunicatii web in regiunea Marii Negre, furnizand servicii pentru Internet atat Europei Occidentale, cat si celei Centrale si de Est. Este previzibil faptul ca afacerile si serviciile asistate de IT, acum puternic localizate in Marea Britanie si Olanda, se vor deplasa treptat catre economiile cu costuri de salarizare scazute, cum este si cazul nostru. Calitatea resurselor umane da Romaniei dreptul sa spere la a deveni o a doua Irlanda, puternic specializata in aplicatii si servicii software.
Pentru aceasta insa va fi nevoie de politici dedicate, coerente si consecvente, materializate in facilitati fiscale si vamale, in cresterea cifrei de afaceri si in balansarea investitiilor din fazele initiale prin exporturi.

Politici inteligente, de aplicat cu consecventa

Studiul ITC recomanda trei directii de forta pentru politicile de dezvoltare a industriei de software:
· Investitiile straine. In ultimii 12 ani, Romania a atras investitii in tehnologia informatiei in valoare de aproximativ un miliard USD. Noua lege privind facilitatile fiscale acordate investitiilor de peste un milion USD si scutirea de impozit pe salariu a specialistilor sunt in masura sa faca din Romania una din tintele preferate ale companiilor multinationale, cu conditia sa aplice continuu si transparent asemenea masuri.
· Dezvoltarea resurselor umane. Avantajul nostru competitiv in materie de software consta intr-un excelent raport calitate-cost pentru resursele umane. Actualmente, aproximativ 35.000 de specialisti lucreaza in diferite segmente ale IT. Pentru a-si mentine acest avantaj, Romania va trebui sa formeze urgent peste 200.000 de profesionisti cu inalta specializare in IT si in domeniile conexe. Ei vor trebui sa fie inzestrati cu un mix de competente, din care nu pot lipsi cele legate de gestionarea afacerilor, pentru a putea face fata atat cerintelor clientilor, cat si competitiei pe piata.
Intr-o prima faza, trebuie dezvoltat nucleul specialistilor in IT, in a doua – accentul trebuie sa cada pe imbunatatirea competentelor, pentru ca, in cele din urma, Romania sa devina si un loc dezirabil, limitandu-se in mod eficient emigratia profesionala.
· Constructia unei imagini a industriei IT si a comunicatiilor. Rolul guvernului este esential in a sprijini companiile sa-si creeze o reputatie internationala, in stimularea cererii pe piata si in acordarea de subventii de pret.
Imaginea ce va trebui creata se bazeaza pe avantajul competitiv major al resursei umane: „Romania, tara cu excedent de competente in IT”, insa bine definita si in perfecta corespondenta cu obiectivele strategice de dezvoltare a sectorului.
Nu in ultimul rand, campania agresiva de imagine se cere dublata de politici care sa confirme mesajul comunicat. Nu vom ajunge nicaieri, de pilda, daca vom incerca sa vindem imaginea unor fantastice oportunitati de dezvoltare a comunicatiilor electronice, in timp ce abunda stirile negative despre scandalul fara de sfarsit din jurul privatizarii RomTelecom si despre infrastructura inca neevoluata din telecomunicatii.r
r
Nota 6 pentru potentialul romanesc de exportr
r
Potrivit Indexului Capacitatii de Export in tehnologia informatiilor si telecomunicatiilor (IT&C), alcatuit de ITC din Geneva, Romania este evaluata cu coeficientul 6, in zona de mijloc a unei scale de la 1 la 10. r
Acesta este si nivelul mediu al Europei de Est,unde se plaseaza si Cehia, Polonia si Slovenia. Coeficienti mai buni au Rusia (8), Republicile Baltice (7) si Ungaria (7). Media UE este 9, iar a Asiei de Sud-Est, 8. Singurul coeficient maxim (10) il au SUA. r
Pe criteriile care definesc indexul, Romania a obtinut urmatoarele note:r
– 6 pentru nivelul tehnologic;r
– 5 pentru mediul de afaceri;r
– 4 pentru protectia drepturilor de autor; r
– 8 pentru gradul de deschidere a pietei;r
– 4 pentru disponibilitatea catre e-business;r
– 5 pentru competitivitatea nationala in IT&C;r
– 7 pentru alte avantaje competitive, intre care: calificarea resurselor umane, costul scazut al mainii de lucru, nivelul de educatie, productivitatea, pozitia geografica.